Mart Hoogkamer scoort slecht met eigen tv-show: ‘Gemiste kans’

Het eerste eigen tv-programma van Mart Hoogkamer is een enorme kijkcijfermislukking. De première-aflevering kwam gisteren niet verder dan 196 duizend kijkers. “Dit is een gemiste kans.”

Mart Hoogkamer © AvroTros

Het is de afgelopen jaren enorm snel gegaan met de carrière van Mart Hoogkamer. Door sommigen wordt hij zelfs gezien als de opvolger van de in verval geraakte André Hazes jr. Nu heeft Mart ook een eigen show op televisie: Mart op de Piste, waarin hij met vrienden als Wesley Sneijder neerstrijkt in Val Thorens voor een muzikale wintersport.

Weinig kijkers

De première van Mart op de Piste wist gisterenavond om half negen weinig kijkers te boeien op NPO 3. Er keken slechts 196 duizend mensen (4 procent marktaandeel) naar de eerste uitzending. “En hij scoorde maar vijf procent marktaandeel in de commerciële doelgroep 20 tot 54 jaar”, zegt kijkcijferexpert Tina Nijkamp. “Zeer tegenvallend.”

Tina was gisterenavond tijdens het kijken al kritisch over het programma. “Is het echt 2022? Zit vol verbazing te kijken naar het nieuwe programma op de jongerenzender NPO 3: Mart op de Piste.”

Niet inclusief

Mart op de Piste is totaal niet inclusief, merkt Tina op. “Mart Hoogkamer gaat zogenaamd après-ski-hits maken in de sneeuw. Wat zien we? Zeven mannen, waaronder Mart, Maxim en Danny Froger, Wesley Sneijder en een paar andere vrienden, die constant op stap zijn en ‘lol’ maken.”

Ze vervolgt: “Er is slechts één vrouw bij, Shirma Rouse, in een wel heel kleine bijrol. Zij staat bijna de hele aflevering in de keuken want volgens Mart ‘kan ze zo lekker koken’. Ahum.”

Gemiste kans

Het is ook gewoon een slecht product, besluit Tina. “Doel van dit programma ontgaat me totaal. Slecht gemonteerd. En waar is de voice-over? Après-ski-‘hit’ ook nauwelijks in beeld. Wonderlijke tv anno 2022. Had er meer van verwacht en had veel beter kunnen zijn. Gemiste kans.”

De grote winnaars op prime time waren Ajax – Liverpool met 1,3 miljoen kijkers (27 procent) op RTL 7, Oogappels met 920 duizend kijkers (18 procent) op NPO 1 en Het Perfecte Plaatje met 903 duizend kijkers (17 procent) op RTL 4.

Kijkcijfers

De kijkcijfers van woensdag 26 oktober 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.788.00001. NPO1 / 21.1%
02. Ajax – Liverpool (RTL7) 1.338.00002. RTL4 / 18.1%
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.153.00003. RTL7 / 13.8%
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.091.00004. SBS6 / 9.2%
05. RTL Boulevard (RTL4) 1.005.00005. NPO2 / 7.2%
06. EenVandaag (NPO1) 965.00006. Vero / 4.0%
07. Oogappels (NPO1) 920.00007. RTL5 / 3.9%
08. Het Perfecte Plaatje (RTL4) 903.00008. NPO3 / 2.9%
09. Editie NL (RTL4) 886.00009. NET5 / 2.8%
10. Van Onschatbare Waarde (NPO1) 866.00010. RTL8 / 2.4%
11. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 727.00011. Ziggo / 1.7%
12. Khalid en Sophie (NPO1) 707.00012. Discov / 1.5%
13. De Avondshow met Arjen Lubach (NPO1) 703.00013. BBC / 0.9%
14. Op1 (NPO1) 659.00014. Paramount / 0.7%
15. Vandaag Inside (SBS6) 640.00015. TLC / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. RTL Nederland 38,9%
02. Publieke Omroep 31,2%
03. Talpa TV 16,5%

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Jinek (580 duizend), Restaurant Misverstand (512 duizend), Hart van Nederland (492 duizend), Tijd voor MAX (427 duizend), Nieuwsuur (388 duizend), HLF8 (313 duizend) en Een Jaar Van Je Leven (195 duizend).

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Heeft u sympathie voor Mart Hoogkamer?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat de carrière van Thijs Römer voorbij is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen