Johnny de Mol stelt teleur met tv-comeback: ‘SBS verliest de helft’

De tv-comeback van Johnny de Mol is geen groot succes. De aftrap van het derde seizoen van Restaurant Misverstand trok gisteren niet genoeg kijkers voor een plekje in de kijkcijfer top 15.

Johnny de Mol in Restaurant Misverstand © William Rutten

Johnny de Mol stopte zes maanden geleden abrupt met de presentatie van zijn talkshow HLF8, omdat hij enorm onder vuur lag vanwege allerlei beschuldigingen aan zijn adres. Inmiddels is zijn naam gezuiverd door het Openbaar Ministerie en kan hij weer ongestoord televisie maken. Zijn tv-comeback is echter niet zo’n groot succes.

Johnny stelt teleur

De eerste tv-verschijning van Johnny in maanden, de seizoenspremière van Restaurant Misverstand, trok gisteren 537 duizend kijkers (10 procent marktaandeel) naar SBS 6. Daarmee trok hij lang niet genoeg kijkers voor een plekje in de dagelijkse top 15 van meest bekeken programma’s. Daarvoor had hij dik 130 duizend kijkers méér nodig.

Tina Nijkamp wijst erop dat Steenrijk Straatarm, dat tot vorige week te zien was op hetzelfde tijdstip, veel beter scoorde in de belangrijke commerciële doelgroep 20 tot 54 jaar. “Daarin is het verschil heel groot. Met 8,3 procent scoort hij maar de helft (!) van Steenrijk Straatarm. Er kijken dus vooral ouderen naar.”

Tijl wél succesvol

Johnny’s terugkeer is daarmee ‘minder succesvol verlopen dan gehoopt’, aldus Tina. Waar de voor adverteerders aantrekkelijke jonge doelgroep wél naar keek? “De jongeren keken massaal naar Tijl Beckand met Het Perfecte Plaatje.”

Het Perfecte Plaatje was met ruim 1 miljoen kijkers (20 procent) op RTL 4 de grote winnaar op prime time. De andere meest bekeken titels op prime time waren NPO 1’s Oogappels (943 duizend en 18 procent), SBS 6’s Vandaag Inside (740 duizend en 16 procent) en NPO 2’s Nieuwsuur (703 duizend en 15 procent).

Olcay zwaait af

Verder kan Net5 opgelucht ademhalen, want die zond gisteren de laatste aflevering van Olcay Gulsens kijkcijferdebacle uit. Heb Ik Wat Van Je Aan? sloot af met slechts 79 duizend kijkers (1,5 procent).

Tina: “Het scoorde een nauwelijks meetbare 1,5 procent in 20 tot 54 jaar. Denk ook dat dit de laatste Talpa-klus voor Olcay was binnen haar contract.”

Kijkcijfers

De kijkcijfers van woensdag 12 oktober 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.494.00001. RTL4 / 18.6%
02. Napoli – Ajax (RTL7) 1.297.00002. NPO1 / 18.3%
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.250.00003. RTL7 / 14.8%
04. Het Perfecte Plaatje (RTL4) 1.028.00004. SBS6 / 9.5%
05. Journaal 18:00 (NPO1) 982.00005. NPO2 / 7.9%
06. Oogappels (NPO1) 943.00006. Vero / 5.0%
07. De Avondshow met Arjen Lubach (NPO1) 888.00007. RTL5 / 3.4%
08. Voetbal CL NB (RTL7) 853.00008. NPO3 / 3.2%
09. EenVandaag (NPO1) 831.00009. NET5 / 2.1%
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 786.00010. Ziggo / 2.1%
11. RTL Boulevard (RTL4) 749.00011. RTL8 / 1.8%
12. Vandaag Inside (SBS6) 740.00012. BBC / 1.5%
13. Editie NL (RTL4) 713.00013. Discov / 1.0%
14. Nieuwsuur (NPO2) 703.00014. TLC / 0.9%
15. Op1 (NPO1) 668.00015. Paramount / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. RTL Nederland 29,3%
02. Publieke Omroep 29,4%
03. Talpa TV 16,7%

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Jinek (655 duizend), Hart van Nederland (568 duizend), Khalid & Sophie (542 duizend), Tijd voor MAX (432 duizend), HLF8 (178 duizend) en Een Jaar Van Je Leven (176 duizend).

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Spreken de programma's van Johnny de Mol u aan?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen