Talpa lijkt niet eerlijk tegen Vandaag Inside-trio: ‘Is dit een tactiek?’

De bobo’s van Talpa lijken niet helemaal eerlijk te zijn tegen het succestrio van Vandaag Inside. Volgens Tina Nijkamp scoren ze wél goed in de jonge doelgroep. “Is dit een onderhandelingstactiek?”

Vandaag Inside © SBS 6

René van der Gijp is flink pissig op de top van Talpa, omdat ze Vandaag Inside tijdens hun laatste ontmoeting flink naar beneden hebben gehaald. De voetbalanalist is tijdens die ontmoeting flink pissig geworden om de opmerking dat VI de zender niets zou opleveren. “Er kijken teveel oude kijkers, dat soort teksten krijgen we dan altijd.”

‘Talpa-top liegt!’

Een heel raar verhaal, vindt kijkcijferautoriteit Tina Nijkamp het. De voormalig zenderbaas van SBS 6, die afgelopen weekend nog in de talkshow van Humberto Tan zat, heeft de cijfers er even op nageslagen en ziet een heel ander beeld.

Tina: “Heb een aantal vragen binnengekregen over of het waar is wat René zegt. De Talpa-directie had hem, volgens René dus, verteld dat programma veel oude kijkers trekt. René geloofde dat niet en is daarover boos geworden naar de directie toe. Veel vragen dus over of dat VI echt vooral oude kijkers trekt? Antwoord: nee.”

Hit in jonge doelgroep

Vandaag Inside is een hit in de jonge doelgroep, weet Tina. “VI scoort eigenlijk altijd heel erg goed in de jonge adverteerdersdoelgroep 20 tot 54 jaar. Gemiddeld 14 tot 17 procent marktaandeel, met uitschieters naar boven van 20 tot 22 procent. Is dat hoog? Ja. Voor SBS 6 zelfs heel hoog.”

Sterker nog: SBS 6 mag met deze cijfers in zijn handjes knijpen, aldus Tina. “Zelfs in de recordjaren 2008/2009 van SBS 6 was het niet zo dat de zender elke werkdag zo’n 16 procent prime time om 21.30 uur scoorde, maar slechts één tot maximaal drie dagen per week.”

Onderhandelingstactiek

Mediajournalist Mark Koster sluit niet uit dat Talpa het neerhalen van Vandaag Inside gebruikt als onderhandelingspositie. “Als VI niets oplevert dan is de vraag hoe het verder is gesteld met de staat van Talpa? Of gebruikt directeur Marco Louwerens het om salarissen naar beneden te onderhandelen?”

Het klinkt Mark niet waarschijnlijk in de oren dat VI geen commercieel succes zou zijn. “Eerder zei Louwerens dat reclameblokken vol zaten.”

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Wie is volgens u het moeilijkst te vervangen?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat de carrière van Thijs Römer voorbij is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen