Soundos El Ahmadi blijft tv-kijker wegjagen: ‘Dit zijn horrorcijfers’
Soundos El Ahmadi blijft falen als het gezicht van de talentenjacht Ik Ga Stuk. Het programma waarin nieuw komedietalent wordt gezocht scoort nog steeds beroerd. “Dit zijn horrorcijfers.”
De NPO 3-show Ik Ga Stuk, die gepresenteerd wordt door Stefano Keizers en waarin Soundos El Ahmadi hét gezicht is van de jury, wordt al sinds de eerste aflevering eind augustus erg slecht bekeken. Gisteren kwam het programma niet verder dan 77 duizend kijkers en een marktaandeel van slechts 1,5 procent.
Horrorcijfers voor Soundos
Het slechte nieuws is dat de Soundos-show nog tot medio oktober op het menu staat van de zondagavond van NPO 3, net als de flops waarmee het programma wordt omringd: de dramaserie Sihame en de Tim Hofman-show Pak De Macht. Daar keken gisteren respectievelijk 102 duizend (2 procent) en 126 duizend kijkers (3 procent) naar.
Kijkcijferdeskundige Tina Nijkamp vindt het heel pijnlijk. “De grote verliezer van de zondag is al vier weken op rij NPO 3. Vooral de talentenjacht Ik Ga Stuk scoort horrorcijfers, maar de dramaserie Sihame scoort nauwelijks beter. Met 102 duizend kijkers kost het ongeveer twee euro per kijker. Een aflevering van een dramaserie kost minimaal twee ton.”
Tim Hofman stelt teleur
En waar Tim Hofman een hit is op YouTube, stelt hij op televisie zwaar teleur. Bevinden die 126 duizend zich misschien dan wel allemaal in de perfecte doelgroep? Nee, ook niet. “Ook jongeren kijken niet. In doelgroep 20 tot 54 jaar zit geen enkele van deze programma boven de 5 procent marktaandeel. Echt beroerde cijfers voor NPO 3 dus. Jammer.”
Waar de mensen wél naar keken? Vooral naar Miljoenenjacht op SBS 6, goed voor een score van bijna 1,4 miljoen kijkers (27 procent). Direct erna hield Undercover in Nederland er 794 duizend (18 procent) over.
Queen Elizabeth
NPO 1 bood met Elizabeth: The Unseen Queen het meest bekeken alternatief, want daar keken ruim 1 miljoen mensen (19 procent) naar. Jeroen Pauws Nederland is Vol hield er daarna 841 duizend (22 procent) over. “In de doelgroep 20 tot 54 jaar scoort het helaas nog veel te weinig voor NPO 1: 9,2 procent. Ai. Dat zijn Matthijs Gaat Door-cijfers”, zegt Tina.
RTL 4 pakt brons met 877 duizend kijkers (17 procent) voor Weet Ik Veel. Opvallend is dat dit programma het in de doelgroep beter doet dan Miljoenenjacht. “In de doelgroep is Weet Ik Veel nipt de winnaar: 23,1 vs 22,3 procent marktaandeel.”
Kijkcijfers
De kijkcijfers van zondag 18 september 2022 (SKO):
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.030.000 | 01. NPO1 / 25.0% |
02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.840.000 | 02. SBS6 / 18.0% |
03. Miljoenenjacht (SBS6) 1.389.000 | 03. RTL4 / 17.4% |
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.130.000 | 04. NPO2 / 6.9% |
05. Elizabeth The Unseen Queen (NPO1) 1.008.000 | 05. ESPN2 / 3.8% |
06. PSV – Feyenoord (ESPN) 945.000 | 06. RTL5 / 2.9% |
07. Weet ik veel (RTL4) 877.000 | 07. Vero / 2.9% |
08. Nederland is vol (NPO1) 841.000 | 08. NPO3 / 2.4% |
09. Undercover in Nederland (SBS6) 794.000 | 09. RTL7 / 2.4% |
10. AZ – Ajax (ESPN2) 793.000 | 10. NET5 / 1.7% |
11. RTL Boulevard (RTL4) 746.000 | 11. RTL8 / 1.6% |
12. Hart van Nederland (SBS6) 734.000 | 12. Comedy / 1.5% |
13. Nieuwsuur (NPO2) 706.000 | 13. Paramount / 1.1% |
14. Studio Sport (NPO1) 656.000 | 14. RTLZ / 0.9% |
15. Editie NL (RTL4) 630.000 | 15. SBS9 / 0.8% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 34,3% | |
02. RTL Nederland 25,2% | |
03. Talpa TV 23,4% |
Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Humberto op Zondag (626 duizend), De Neven van Eus (590 duizend), vtwonen (542 duizend), Shownieuws (470 duizend), Studio Voetbal (461 duizend), Buitenhof (450 duizend) en WNL op Zondag (393 duizend).