Jamai Loman brengt Lego Masters eigenhandig naar tv-kerkhof

Jamai Loman brengt de vroegere kijkcijferhit Lego Masters elke week een stukje dichterbij het tv-kerkhof. Het programma is onder zijn leiding nu al vier weken lang een grote flop.

Jamai Loman © Sofie Silbermann

Lego Masters was twee seizoenen lang een enorme hit met Ruben Nicolai als presentator. Op het hoogtepunt werd zelfs een keer een score van boven de 2 miljoen kijkers genoteerd. Hoe anders is dat nu tijdens het derde seizoen met Jamai Loman als presentator. Hij draagt het RTL 4-programma eigenhandig naar het tv-kerkhof.

Jamai stelt teleur

Na 631 duizend, 478 duizend en 578 duizend kijkers voor de eerste drie afleveringen, kwam de vierde Lego Masters gisterenavond niet verder dan precies 500 duizend kijkers (12 procent marktaandeel). Met deze score weet de Jamai-show niet eens een plekje te veroveren in de dagelijkse kijkcijfer top 15.

Maar liefst drie programma’s doen het beter op hetzelfde tijdstip: NPO 1’s Ik Vertrek XL met 1,1 miljoen kijkers (25 procent), SBS 6’s Ik Hou Van Holland met 769 duizend kijkers (19 procent) en NPO 2’s Langs De Kust met 752 duizend kijkers (17 procent).

Wat zegt Tina?

Wat zegt kijkcijferautoriteit Tina Nijkamp hierover? Zij vindt het pijnlijke cijfers, maar wijst wel op de goede score via uitgesteld kijken. Daardoor trok de aflevering van vorige week zo’n 330 duizend kijkers meer, terwijl Ik Hou Van Holland er slechts 40 duizend kijkers bij op kan tellen. Overall trekt Lego Masters daardoor meer kijkers dan ‘IHVH’.

Tina: “Wat zegt dat? Het uitzendtijdstip is misschien te laat voor de allerjongsten. Populair is het programma namelijk wel in de doelgroep 6 tot 12 jaar: 60 procent marktaandeel! Ter vergelijking: Bommetje op NPO 3 scoort om 19.45 uur 28,8 procent in die doelgroep.”

Matthijs faalt

Door naar half tien: daar was De Alleskunner VIPS de winnaar met 722 duizend kijkers (19 procent) op SBS 6, gevolgd door Matthijs Gaat Door met 659 duizend kijkers (18 procent) op NPO 1 en Nieuwsuur met 518 duizend kijkers (14 procent) op NPO 2. Pas daarna volgt RTL 4’s De 1 Procent Quiz met 512 duizend kijkers (14 procent).

Tina: “Ook in de doelgroep scoort Matthijs teleurstellend met 9,5 procent: nog minder dan de helft van het programma ervoor en erna. Oef. Wellicht is het een goed idee voor Matthijs om meer onderwerpen te kiezen die ook de wat jongere kijkers interessant vinden, want dit is dus een flinke dip in de programmering en de jongere kijker haakt af.

Kijkcijfers

De kijkcijfers van zaterdag 17 september 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.733.00001. NPO1 / 24.7%
02. Ik Vertrek XL (NPO1) 1.112.00002. SBS6 / 16.0%
03. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 948.00003. RTL4 / 15.3%
04. Half acht nieuws (RTL4) 865.00004. NPO2 / 9.3%
05. Journaal 18:00 (NPO1) 815.00005. NPO3 / 4.5%
06. Ik Hou Van Holland (SBS6) 769.00006. RTL5 / 3.0%
07. Langs de Kust (NPO2) 752.00007. Vero / 2.8%
08. EenVandaag (NPO1) 736.00008. NET5 / 2.7%
09. De Alleskunner VIPS (SBS6) 722.00009. ESPN / 2.7%
10. Onze Boerderij en nu zelf (NPO1) 670.00010. RTL7 / 1.8%
11. Matthijs gaat door (NPO1) 659.00011. RTL8 / 1.7%
12. Hart van Nederland (SBS6) 622.00012. TLC / 0.9%
13. RTL Boulevard (RTL4) 614.00013. BBC / 0.9%
14. Shownieuws (SBS6) 545.00014. ESPN2 / 0.9%
15. Nieuwsuur (NPO2) 518.00015. Discov / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 38,5%
02. RTL Nederland 22,4%
03. Talpa TV 22,1%

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Editie NL (439 duizend), Humberto op Zaterdag (396 duizend) en Lachen om home video’s (365 duizend).

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen