Nikkie Plessen zet kinderen in als paspop: ‘Dit is gewoon walgelijk’

Nikkie Plessen en andere BN’ers die hun kinderen inzetten voor commercieel gewin zijn gisterenavond snoeihard aangepakt in de uitzending van Shownieuws. “Het is gewoon walgelijk!”

Nikkie Plessen © NPO

De manier waarop Yolanthe Cabau haar safari in Kenia uitvent op sociale media is haar op flinke kritiek komen te staan van Guido den Aantrekker, de baas van Story. Hij riep gisterenavond in Shownieuws dat ze haar zoontje ‘exploiteert‘. “Ik vind dat Yolanthe eigenlijk best wel héél vaak met dat ventje op sociale media verschijnt.”

Aanval op Nikkie

Er ontstond daarna een discussie aan de Shownieuws-desk over BN’ers die hun kinderen niet alleen tonen op sociale media, maar ook nog eens gebruiken om hun eigen product te promoten. Het is een indirecte aanval op Nikkie Plessen, die haar kinderen regelmatig inzet op sociale media om haar lijn voor kinderkleding onder de aandacht te brengen.

Een paar uur voorafgaand aan die discussie stond Nikkie aan de desk van RTL Boulevard, waar ze een item had over de talloze Kardashian-kinderen die nu de hele tijd voor de camera verschijnen. “Het is gewoon een bedrijf, een concern, een miljardenconcern wat daar staat en er wordt overal goed over nagedacht.”

‘Vind je het inspirerend?’

Collega Vivienne van den Assem vindt dat lastig. “Als je dan ziet dat North West [Kardashian] ook echt wordt ingezet om het nieuwe brillenmerk van vader Kanye te showen, dan denk ik: daar is dan ook wel echt over nagedacht…”

Nikkie voorzichtig: “Ze worden nooit echt gebruikt als campagne. Kijk, ze zetten wel gewoon een bril op en er zal vast gezegd worden ‘dit is de bril van’, maar ze zijn nog niet ingezet als echt grootschalige campagne zoals ze zelf doen. De kans dat dat gaat gebeuren is er natuurlijk.”

Vivienne: “Vind je het inspirerend of schrikt het je af?”

Nikkie: “Ik denk wel dat deze mensen op een gegeven moment in een situatie terecht zijn gekomen waar je eigenlijk gewoon moet dealen met hoe het zo is. Het lijkt me soms heel lastig voor die kids om hiermee om te gaan, dus dat schrikt af.”

Kids als paspop

Het is natuurlijk niet gek dat Nikkie zich zo voorzichtig uitlaat over de manier waarop de Kardashians hun kinderen gebruiken. Ook Nikkie zet haar kinderen immers regelmatig in als levende paspop om haar kindercollectie NIK&NIK te promoten. Vrijwel alle momenten van het gezin veranderen zo in een pr-momentje.

Fotograaf William Rutten noemt tijdens de discussie in Shownieuws niet Nikkie’s naam, maar het is duidelijk over wie hij het heeft: “Ik zie heel veel moeders die dan hun kinderen kleding aandoen en daar dan ook de tekst van… Het commercieel gebruiken, zeg maar, van hun kinderen. Dat vind ik echt walgelijk.”

‘Walgelijk!’

Guido is het met hem eens. “Dat is toch walgelijk?”

Collega Dyantha Brooks: “Het is natuurlijk een redelijk goudmijntje, hè?”

Guido: “Dat is het.”

William: “Ja. En dat zou niet moeten mogen. Als ik iets met mijn kind wil doen voor een fotoshoot, dan mag het maar in een bepaalde tijd. Je weet ook niet of zo’n kind later denkt van: dat had ik helemaal niet gewild, ofzo.”

Guido: “Ik vind het zo dubbel, hè? We hebben in Nederland een Kinderbescherming die altijd ontzettend loopt te zeuren als er weer eens een jochie in een musical zit die anderhalf keer per jaar zo’n rol mag spelen, terwijl kinderen op deze manier voortdurend een podium krijgen op sociale media.”

Hij besluit: “Laat kinderen gewoon lekker kind zijn. Dat is een beetje mijn motto.”

Instagram

Een voorbeeld van Nikkie die haar kinderen inzet als paspop ziet u onderstaand. In het onderschrift legt ze uit welke NIK&NIK-kledingstukken haar kinderen allemaal dragen. Ze past deze werkwijze met name vaak toe in haar stories op Instagram.

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen