John de Mol krijgt Telegraaf op zijn dak: ‘Talpa is beetje ordinair’

John de Mol hoopt vurig dat hij zijn Talpa-tent kan verkopen aan RTL, maar steeds meer partijen staan daar kritisch tegenover. Ditmaal krijgt de mediamiljardair De Telegraaf op zijn dak.

John de Mol © Telegraaf, Talpa

Veel deskundigen zijn het erover eens dat John de Mol wel een héél goede deal heeft bedongen met RTL. De tv-zenders van Talpa staan onder druk, er worden nauwelijks stappen gemaakt op on demand-gebied en de radiozenders dreigen binnen afzienbare tijd hun FM-frequenties te verliezen. En daarvoor wil RTL dertig procent van de aandelen opgeven.

‘Affaires en flops’

Talpa is geen aantrekkelijke bruid meer voor RTL, riepen critici vorige week. En De Telegraaf laat dat geluid nu ook horen. ‘Gedroomde tv-fusie worstelt met affaires en floppende formats’, kopt de krant. ‘RTL stuk stabieler dan Talpa.’

Kirsten Jan van Nieuwenhuijzen, die zijn carrière begon als een van de eerste vier creatives van John de Mol, wijst in het Telegraaf-artikel op de vele schandalen rondom Talpa. Hij wijst bijvoorbeeld naar The Voice en Linda de Mol. “En dan zijn eigen zoon Johnny. (…) En nu weer gedoe met Peter Gillis. Dat is niet lekker voor het imago van Talpa.”

Ordinair imago

Antropologe Danielle Braun wordt in het artikel aangehaald omdat zij bedrijven begeleidt die fuseren. Zij geeft John een flinke trap in het kruis door te stellen dat Talpa eigenlijk gewoon een ordinair clubje is geworden.

Al die Talpa-schandalen kunnen er inhakken tijdens een fusieproces, vertelt ze. “Het lijkt te gaan over geld en status, maar fusies gaan ten diepste ook over cultuur. Dat RTL bang is voor Talpa met een wat ordinair imago door de smetjes, is begrijpelijk. Je wil niet naar beneden gehaald worden.”

Nog aantrekkelijk?

RTL en Talpa wachten nu op een oordeel van toezichthouder ACM. De kans is groot dat die restricties gaat opleggen. Dan moet RTL na de overname van Talpa bijvoorbeeld zenders afstoten, zoals Sky Radio of Net5. “Het is de vraag of de fusie dan nog aantrekkelijk is”, zegt een deskundige in het artikel.

Qmusic-moeder DPG Media was, voordat het samengaan van Talpa in beeld kwam, in de race om RTL Nederland over te nemen. De baas van dat bedrijf, Christian Van Thillo, is kritisch. “De deal met Talpa is niks anders dan de mededingingsautoriteit vragen om een monopolie goed te keuren”, zei hij onlangs in het FD.

SBS 6 als Q-zusje?

Als de ACM besluit dat RTL Talpa mag overnemen, maar dan wel een aantal zenders moet afstoten, heeft Christian daar dan interesse in? “Alleen als zo’n afsplitsing levensvatbaar is. Dan moeten er meerdere tv-zenders beschikbaar komen, waaronder een hoofdzender zoals SBS 6, inclusief de buitenlandse rechten.”

Dat laatste is een probleem, zegt Christian. “Die rechten worden vaak voor het hele concern gekocht.”

Telegraaf

Het artikel van De Telegraaf:

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Krijgt RTL een imagoprobleem als de overname van Talpa doorgaat?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen