Alberto Stegeman ziet tv-kindje spartelen in kijkcijfermoeras SBS 6
Alberto Stegeman ziet zijn tv-kindje Undercover in Nederland spartelen in het kijkcijfermoeras van SBS 6. Het nieuwe seizoen van het programma is gisteren buitengewoon slecht begonnen.
Stank voor dank: Alberto Stegeman verkleedt zich al jaren als de gekste typetjes om ons land een stukje veiliger te maken, maar wordt nu beloond met baggercijfers. Het nieuwe seizoen van Undercover in Nederland is gisterenavond uitzonderlijk slecht van start gegaan: er keken slechts 232 duizend mensen (7 procent) naar de uitzending op SBS 6.
Verkleedtrommel
Het kan niet anders dan dat Alberto vanochtend na het uitkomen van de nieuwste kijkcijfers direct weer in zijn verkleedtrommel is gedoken: die loopt de hele dag fluisterend door huis met een bokkenpruik op. Zulke kijkcijfers zijn immers vervelend voor een herhaling, maar om te huilen voor een nieuwe aflevering die bloed, zweet en tranen heeft gekost.
De lage kijkcijfers van Alberto zullen niemand verbazen: SBS 6 beleeft een van zijn slechtste zomers ooit. De zender maakt programmeerblunder na programmeerblunder en dat heeft effect op de kijkcijfers. Zo wordt Undercover in Nederland nu uitgezonden na de enorme Winston Gerschtanowitz-flop Het Beste Antwoord.
‘Verre van ideaal’
Tina Nijkamp, oud-zenderbaas van SBS 6, vindt het onverstandig van haar opvolgers bij de zender. “Wat ontzettend jammer voor Alberto. De combinatie met de geflopte quiz van Winston is dan ook verre van ideaal. Ten eerste qua kijkcijfers: Winston had een laagterecord met 175 duizend kijkers, en ten tweede: ook qua gevoel”, schrijft ze.
Een quiz en een onrechtprogramma passen niet bij elkaar, aldus Tina. “Voordat John de Mol SBS 6 overnam werd Undercover altijd voorafgegaan door Wegmisbruikers. John is dol op quizzen maar ze scoren eigenlijk nooit op SBS 6. Wordt het niet eens tijd om Wegmisbruikers weer te bestellen?”
Treurige score
De grote loser van de tv-avond was dus Winston met zijn quiz, waar 175 duizend mensen (5 procent) naar keken. “Ontzettend treurige score. Maar gezien de lokale-tv-uitstraling van de quiz wel verdiend onbekeken”, vindt Tina.
De winnaars op prime time waren NPO 1’s Floortje Naar Het Einde Van De Wereld (747 duizend), NPO 3’s Reizen Waes (691 duizend), RTL 4’s Een tegen 50 (578 duizend), NPO 1’s European Championships Munich (547 duizend) en RTL 4’s Beat the Champions (544 duizend).
Zomergasten kwam uit op 365 duizend kijkers.
Kijkcijfers
Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Shownieuws (335 duizend), vtwonen (195 duizend) en Help mijn man is klusser (183 duizend).
De kijkcijfers van zondag 14 augustus 2022 (SKO):
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.713.000 | 01. NPO1 / 26.2% |
02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.341.000 | 02. RTL4 / 16.9% |
03. Floortje naar het einde (NPO1) 747.000 | 03. NPO2 / 8.5% |
04. Half acht nieuws (RTL4) 723.000 | 04. SBS6 / 7.4% |
05. Reizen Waes (NPO3) 691.000 | 05. NPO3 / 6.4% |
06. Studio Voetbal (NPO1) 662.000 | 06. RTL7 / 5.3% |
07. RTL Boulevard (RTL4) 579.000 | 07. RTL5 / 4.6% |
08. Een tegen 50 (RTL4) 578.000 | 08. RTL8 / 2.9% |
09. European Championships Muninch (NPO1) 547.000 | 09. Vero / 2.3% |
10. Beat the champions (RTL4) 544.000 | 10. NET5 / 1.6% |
11. Voetbal ED Ajax – Groningen (ESPN) 469.000 | 11. ESPN / 1.4% |
12. Editie NL (RTL4) 460.000 | 12. Paramount / 1.3% |
13. Zes uur nieuws (RTL4) 430.000 | 13. Comedy / 1.1% |
14. Hart van Nederland (SBS6) 377.000 | 14. BBC / 1.0% |
15. Zomergasten (NPO2) 365.000 | 15. Discov / 0.9% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 41,1% | |
02. RTL Nederland 30,8% | |
03. Talpa TV 12,0% |