Nikkie Plessen volledig gesloopt op de radio: ‘Ze is een lege uitbuiter!’

Nikkie Plessen, een van de vaste deskundigen van RTL Boulevard, is volledig gesloopt op de publieke radio. Ze is daar neergezet als een lege huls die arme kinderen in Bangladesh uitbuit.

Nikkie Plessen © RTL

Janneke de Bijl, columnist van NPO Radio 1, heeft zich zwaar geërgerd aan een item dat vorige week in RTL Boulevard zat. Daarin ging het over de zomersale. “Er kwam een vrouw in beeld met een eigen kledinglijn, die zei: ‘Natuurlijk doe ik liever geen sale, maar ja, je moet wel. Je wil niet meer die ouwe troep in je winkel!'”

Diep gezonken

Die vrouw is Moïse Trustfull, de dochter van RTL-presentatrice Quinty Trustfull. “Zo diep zijn we gezakt in Nederland: we noemen gloednieuwe kleding van nog geen half jaar oud ouwe troep. Alsof dat allemaal nog niet erg genoeg was, kwam toen Nikkie Plessen er nog even overheen met wat tips”, zegt Janneke.

Nikkie raadde aan om dingen in de sale te kopen die je toch niet zo vaak zal dragen. “Haar tip was: ga gewoon voor een wat uitgesprokener item, bijvoorbeeld een zebrajas, die kun je maar één of twee keer aan, dat is het niet waard voor de volle prijs, maar wél voor 50 procent korting.”

Ongelooflijk

Het is ongelooflijk dat RTL hier een podium aan biedt, vindt Janneke. “Zuid-Europa staat in brand door de klimaatverandering, Afrika verhongert door onze buitenproportionele milieubelasting en Nikkie Plessen raadt ons doodleuk aan om kleren die je niet heel graag wil en van plan bent nauwelijks te dragen, tóch te kopen.”

Ze vervolgt: “Opdat we maar zoveel mogelijk gas gebruiken en zoveel mogelijk andere werelddelen uitbuiten. Het zou mij niet verbazen als ze volgende week als tip geeft om je gastpitten gewoon de hele dag te laten branden, zodat je áls je gaat koken alleen de pan nog maar op het vuur hoeft te zetten.”

Miljonair

De belangen van Nikkie zijn evident, aldus Janneke. “Het is natuurlijk ook wel in Nikkie’s belang dat we kleren blijven kopen die we niet nodig hebben. Ze is zelf miljonair geworden met haar eigen kledingmerken en dat zijn geen kledingmerken die ook maar enigszins bijdragen aan een betere wereld.”

Good on You, de website die kledingmerken beoordeelt op gebieden als kinderarbeid en milieuvervuiling, geeft Nikkie’s merk het allerlaagste oordeel. Lager nog dan Primark. Nikkie weigert namelijk verantwoording af te leggen. “Dan weten we eigenlijk al genoeg. ‘We avoid’, is de conclusie van Good on You over Nikkies kleding.”

Uitbuiter

Helaas luistert niet iedereen daarnaar, vervolgt Janneke. “Nederland avoids helemaal niks. Nikkie Plessen heeft op Instagram maar liefst 523.000 volgers en wordt regelmatig beschreven als zakenvrouw om een voorbeeld aan te nemen. En dat maakt me misschien nog wel het meest verdrietig, dat het blijkbaar loont om van leegte je beroep te maken.”

Laatst gaf Nikkie een groot strandfeest voor haar personeel. “Gek genoeg waren de kinderen uit Bangladesh daarbij niet uitgenodigd. Of misschien wel, maar konden ze niet komen omdat ze niet aan de dresscode voldeden.”

“Iedereen moest een wit jurkje aan, zodat er nog meer kleding voor niks wordt gekocht. Ik zou zeggen: Nikkie, kies volgend jaar voor de zebrajas als dresscode, dan kunnen al die vrouwen hem nog een derde keer aan!”

Fragment

De afslachting van Nikkie in beeld:

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Denkt u dat Nikkie Plessen arme kinderen in Bangladesh uitbuit?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat de carrière van Thijs Römer voorbij is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen