Ruben Nicolai faalt: dominosteentjes niet zo populair als legoblokjes
Waar Ruben Nicolai tijdens de coronacrisis mooie kijkcijfers scoorde met de legoblokjes van LEGO Masters, is zijn huidige show met dominosteentjes géén succes. Is de kijker infantiele tv zat?
De RTL 4-show Domino Challenge ziet de kijkcijfers week na week verder inzakken. Waar de première-aflevering het nog aardig deed met 873 duizend kijkers (19% marktaandeel), wist de tweede aflevering vorige week nog maar 708 duizend kijkers (17%) te bekoren. En aflevering drie? Die kwam gisteren uit op 626 duizend kijkers (15%).
Ruben zakt in
Ruben Nicolai moest het gisteren met zijn dominoshow weliswaar opnemen tegen het voetbal, maar de dalende trend is duidelijk zichtbaar. Ook de ballonnenshow van Chantal Janzen en Martijn Krabbé is niet bepaald een kijkersmagneet. Is de kijker het genre ‘infantiele tv’ zat?
Tv-kenners vinden het in elk geval too much. Ze vinden het een beetje sneu dat A-sterren als Chantal, Martijn en Ruben op het ene na het andere kinderachtige programma worden gezet. “Het is allemaal kinderlijk vermaak“, aldus mediajournalist Marcus den Blanken van het AD.
Voetbal op één
De meeste mensen gingen gisterenavond voor het voetbal: Nederland – Polen scoorde 1,8 miljoen kijkers (44%). De registratie werd uitgezonden op NPO 1, waardoor Even Tot Hier is verschoven naar vanavond.
Onhandig, vindt tv-kenner Tina Nijkamp. “Aanstaande dinsdag is het Nederlands elftal weer op NPO 3. Ik ben gewoon zo benieuwd naar het waarom van deze grote shuffle. Omdat het de continuïteit zo doorbreekt.”
Jachtseizoen
SBS 6 pakte gisterenavond brons op prime time dankzij de tv-versie van Het Jachtseizoen. Daar keken ditmaal 552 duizend mensen (14%) naar. De Samantha Steenwijk-show De Hollandse Nieuwe scoorde aansluitend even slecht als vorige week, namelijk 383 duizend kijkers (9%).
De andere meest bekeken titels op prime time waren Eens Ging De Zee Hier Tekeer met 530 duizend kijkers (12%) op NPO 2, De 1 Procent Quiz met 478 duizend kijkers (12%) op RTL 4 en Nieuwsuur met 376 duizend kijkers (9%) op NPO 2.
Kijkcijfers
Programma’s die de top 15 ook niet haalden zijn onder meer Hart van Nederland (394 duizend) en Lachen om home video’s (291 duizend).
De kijkcijfers van zaterdag 11 juni 2022 (SKO):
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Nederland – Polen (NPO1) 1.839.000 | 01. NPO1 / 35.1% |
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.577.000 | 02. RTL4 / 14.3% |
03. Voetbalnabeschouwing (NPO1) 1.043.000 | 03. SBS6 / 11.4% |
04. Voetbalvoorbeschouwing (NPO1) 1.026.000 | 04. NPO2 / 6.7% |
05. Half acht nieuws (RTL4) 710.000 | 05. NPO3 / 4.5% |
06. Domino Challenge (RTL4) 626.000 | 06. Vero / 4.1% |
07. EenVandaag (NPO1) 577.000 | 07. NET5 / 3.3% |
08. Shownieuws (SBS6) 560.000 | 08. RTL5 / 2.3% |
09. Het Jachtseizoen (SBS6) 552.000 | 09. RTL7 / 2.3% |
10. Eens ging de zee hier tekeer (NPO2) 530.000 | 10. RTL8 / 2.1% |
11. RTL Boulevard (RTL4) 525.000 | 11. ESPN / 1.6% |
12. Studio Sport (NPO1) 514.000 | 12. TLC / 0.9% |
13. Journaal 18:00 (NPO1) 513.000 | 13. RTLZ / 0.8% |
14. De 1 Procent Quiz (RTL4) 478.000 | 14. BBC / 0.7% |
15. Mating Game (NPO1) 434.000 | 15. Comedy / 0.7% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 46,3% | |
02. RTL Nederland 22,2% | |
03. Talpa TV 19,3% |