Paul de Leeuw bijna uit top 25: ‘Volgend seizoen niet meer op tv’

De lijdensweg is nog niet voorbij voor Paul de Leeuw: zijn programma Busje Komt Zo vliegt bijna uit de kijkcijfer top 25. “De kans is klein dat hier nog een derde seizoen van wordt besteld.”

Busje Komt Zo © MediaLane

De tv-carrière van Paul de Leeuw zit in een gigantische dip. Het eerste seizoen van Busje Komt Zo deed het nog aardig, maar de tweede serie afleveringen is momenteel echt een kijkcijferramp. Na 510 duizend, 500 duizend en 447 duizend kijkers, kwam de vierde aflevering gisteren uit op slechts 406 duizend kijkers (8% marktaandeel).

Paul stelt teleur

Paul staat hiermee op de állerlaatste plek van de kijkcijfer top 25 en dat is zelfs met voetbal aan de andere kant echt een heel slechte prestatie. Hij staat immers op de meest bekeken tv-zender van Nederland: NPO 1. “De kans lijkt me erg klein dat van Busje Komt Zo een derde seizoen wordt besteld”, zegt kijkcijferkenner Tina Nijkamp.

Het zijn echt wel heel lage kijkcijfers, aldus Tina. “Extra pijnlijk is dat Pauls oude collega’s van het succesvolle De Kwis beter scoren met een latenight-herhaling op zondag van hun megahit Even Tot Hier. Hopelijk verzint Paul snel een nieuw programma-idee met nieuwe kansen op succes.”

Geen contract

Gelukkig voor BNNVARA kan de omroep redelijk makkelijk van Paul af. “Ik ben nog steeds niet officieel bij BNNVARA. Ik ben niet meer teruggehaald. Ze zeggen: ‘Je mag dingen voor ons doen, maar je krijgt geen vaste aanstelling.’ De tijden zijn veranderd”, verklapte hij een paar weken geleden in zijn podcast.

Paul heeft echter veel vertrouwen in de omroep. Hij zegt er een ‘clubgevoel’ te ervaren dat hij niet had in zijn anderhalf jaar bij RTL 4. “Ik voel me heel erg thuis, want als Paul Witteman stopt na zijn laatste uitzending, dan zeg ik wel: ‘Jammer dat je stopt.’”

Zoiets had hij toch ook kunnen sturen als hij nog bij RTL had gezeten? “Nee.”

Frits scoort wél

Voorafgaand aan Paul wist de Frits Sissing-show Tussen Kunst en Kitsch gisteren uitstekend te presteren. Daar keken 1,1 miljoen mensen (22%) naar en ook dát programma stond tegenover het voetbal.

Het NPO 3-verslag van Wales – Nederland was met 1,7 miljoen kijkers (35%) de winnaar op prime time. De enige andere primetimetitels die de top vijftien haalden waren Het Perfecte Plaatje in Argentinië met 788 duizend kijkers (15%) op RTL 4 en Vandaag Inside met 688 duizend kijkers (14%) op SBS 6.

Voorafgaand aan VI trok Steenrijk Straatarm 422 duizend kijkers (8%).

Kijkcijfers

Programma’s die de top 15 ook niet haalden zijn onder meer Khalid en Sophie (602 duizend), Beau (498 duizend), Shownieuws (473 duizend), Tijd voor MAX (466 duizend), Nieuwsuur (443 duizend) en Shownieuws Zomereditie (290 duizend).

De kijkcijfers van woensdag 8 juni 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.755.00001. NPO1 / 20.2%
02. Wales – Nederland (NPO3) 1.746.00002. NPO3 / 19.9%
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.175.00003. RTL4 / 17.2%
04. Tussen Kunst en Kitsch (NPO1) 1.118.00004. SBS6 / 10.8%
05. Journaal 18:00 (NPO1) 990.00005. NPO2 / 6.0%
06. RTL Boulevard (RTL4) 857.00006. RTL5 / 3.5%
07. Het Perfecte Plaatje in Argentinië (RTL4) 788.00007. RTL7 / 3.4%
08. EenVandaag (NPO1) 741.00008. Vero / 2.6%
09. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 738.00009. NET5 / 2.5%
10. Voetbal NL NB (NPO3) 737.00010. BBC / 1.1%
11. Vandaag Inside (SBS6) 688.00011. RTL8 / 1.1%
12. Editie NL (RTL4) 657.00012. Discov / 1.0%
13. Op1 (NPO1) 645.00013. RTLZ / 0.9%
14. Hart van Nederland (SBS6) 621.00014. FOX / 0.8%
15. Journaal laat (NPO1) 609.00015. Paramount / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 46,1%
02. RTL Nederland 26,6%
03. Talpa TV 16,3%

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen