Natasja Froger succesvol tegenover voetbal: ‘Woon-tv scoort altijd’
Natasja Froger was gisterenavond het meest bekeken alternatief voor het vrouwenvoetbal op NPO 1. “Woonformats zijn eigenlijk altijd een hit”, legt kijkcijferkenner Tina Nijkamp uit.

Voor Hetzelfde Geld, het programma van Natasja Froger waarin mensen op zoek gaan naar hun droomhuis buiten de peperdure stad, was gisteren het meest bekeken alternatief voor het vrouwenvoetbal. Waar Nederland – Wit-Rusland 1 miljoen kijkers (25% marktaandeel) scoorde, had Natasja er 743 duizend (18%) op RTL 4.
Woon-tv scoort
Het verbaast kijkcijferkenner Tina Nijkamp niets. Ze wijst ook op het succes van die andere woonshow op RTL 4: Kopen Zonder Kijken. “Dat is denk ik het meest succesvolle woonformaat ooit in de bij zenderbazen zo geliefde doelgroep 20 tot 54 jaar. Het [marktaandeel van 39 procent] is vergelijkbaar met The Masked Singer en The Voice.”
Ook Voor Hetzelfde Geld scoort goed. “Als zenderbaas is het programmeren van een woonprogramma een heel goed idee. Woonformats zijn eigenlijk altijd een hit. Van TV Makelaar tot Droomhuis Gezocht, van In Holland Staat Een Huis tot vtwonen.”
URK!
Het brons op prime time gaat ditmaal naar de SBS 6-show URK!, goed voor een score van 586 duizend kijkers (14%). Direct erna trok de Chateau Meiland-herhaling niet genoeg kijkers voor een plekje in de top 25, namelijk 301 duizend (7%).
Verder waren NPO 2’s Nieuwsuur (569 duizend en 14%) en NPO 2’s Zwarte Zwanen (329 duizend en 8%) het meest in trek op prime time.
Jochem stelt teleur
Jochem Myjer stelt teleur in de vooravond van NPO 1 met herhalingen van zijn programma Jochem in de Wolken. Gisteren keken daar slechts 334 duizend mensen (12%) naar.
Tina: “Prime time scoorde Jochem in de Wolken al niet goed, ook in de herhaling in de vooravond lukt het helaas niet. 334 duizend kijkers is te weinig voor NPO 1. De herhaling van We Zijn Er Bijna scoorde vorige week het dubbele. Het format is dus niet goed genoeg, aan de populariteit van Jochem Myjer zal het zeker niet liggen.”
Kijkcijfers
Andere programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Shownieuws (478 duizend), 112 Vandaag (325 duizend) en Goedemorgen Nederland (306 duizend).
De kijkcijfers van dinsdag 28 juni 2022 (SKO):
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.526.000 | 01. NPO1 / 23.1% |
02. Nederland – Wit-Rusland Dames (NPO1) 1.011.000 | 02. RTL4 / 19.5% |
03. Half acht nieuws (RTL4) 997.000 | 03. SBS6 / 10.4% |
04. Voetbal WK KW VB (NPO1) 797.000 | 04. NPO2 / 7.1% |
05. Journaal 18:00 (NPO1) 797.000 | 05. Vero / 5.1% |
06. Voor hetzelfde geld (RTL4) 743.000 | 06. RTL5 / 4.8% |
07. EenVandaag (NPO1) 660.000 | 07. NPO3 / 3.7% |
08. RTL Boulevard (RTL4) 647.000 | 08. RTL7 / 2.4% |
09. Humberto (RTL4) 632.000 | 09. RTL8 / 2.2% |
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 632.000 | 10. NET5 / 2.1% |
11. Editie NL (RTL4) 609.000 | 11. SBS9 / 1.6% |
12. URK! (SBS6) 586.000 | 12. RTLZ / 1.2% |
13. Nieuwsuur (NPO2) 569.000 | 13. Paramount / 1.0% |
14. Op1 (NPO1) 545.000 | 14. BBC / 1.0% |
15. Hart van Nederland (SBS6) 536.000 | 15. N.geog / 0.9% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 33,9% | |
02. RTL Nederland 30,3% | |
03. Talpa TV 19,2% |