Chantal Janzen ontsnapt aan tv-ramp, ballonshow blijft stabiel

Chantal Janzen ontsnapt tegen alle verwachtingen in aan een regelrechte televisieramp. Haar ‘infantiele’ ballonnenshow Blow Up is gisterenavond niet opgeblazen door de RTL 4-kijker.

Chantal Janzen en Martijn Krabbé © RTL

RTL 4 zet Chantal Janzen tegenwoordig alleen nog maar op infantiele tv-shows. Na Chantals Beauty Camper en Chantals Pyjama Party is ze nu op de buis met Blow Up, de ballonnenshow die ze samen met Martijn Krabbé presenteert. De eerste aflevering scoorde vorige week voorzichtig met 775 duizend kijkers.

Chantal stort niet in

Het format van Blow Up is zó flinterdun dat critici voorsorteerden op een enorme kijkcijferval. Tv-kenner Jordi Versteegden hield zelfs rekening met een imagodreun voor Chantal. “Het imago van Martijn en Chantal staat hiermee wel op het spel, denk ik, als dit echt een megaflop wordt tijdens de tweede aflevering.”

Gelukkig voor Chantal en Martijn is daar geen sprake van. De tweede aflevering scoorde gisteren zelfs iets meer kijkers dan de première-aflevering: er keken 792 duizend mensen (21% marktaandeel) naar. De concurrentie was dan ook wel een stuk milder, omdat er vorige week concurrentie was van het Nederlands elftal.

Wat zegt Tina?

Kijkcijferkenner Tina Nijkamp, voormalig zenderbaas van SBS 6, denkt dat RTL 4 blij mag zijn met deze score. “Misschien zijn niet alle recensies positief, doen de presentatoren soms ietwat cynisch in de uitzending, de kijkcijfers in de doelgroep zijn uitmuntend. Maar liefst 30,6 procent marktaandeel in doelgroep 20-54.”

Dat zijn echt torenhoge kijkcijfers in de commerciële doelgroep, aldus Tina. “Na Even tot Hier en Ik Vertrek het meest bekeken format van de week. De vlag kan uit voor EndemolShine, dit zal ook zeker tot verkoop format aan vele andere landen leiden. En dus een extra grote taart maandag voor het team.”

Bed & Breakfast op #1

Bed & Breakfast trok het hoogste kijkersaantal op prime time. Naar die show keken 1,2 miljoen mensen (30% marktaandeel), veel meer dan Chantal en Martijn er hadden. Direct erna kwam Tweede Hans uit op 951 duizend kijkers (24%.

De andere meest bekeken titels op prime time waren SBS 6′ Vandaag Inside met 671 duizend kijkers (18%), RTL 4’s Beau met 534 duizend kijkers (15%) en NPO 2’s Oases in de Orient met 317 duizend kijkers (8%).

Kijkcijfers

Programma’s die de top 15 ook niet haalden zijn onder meer Shownieuws (475 duizend), Khalid en Sophie (449 duizend), Tijd voor MAX (346 duizend) en Nieuwsuur (312 duizend).

De kijkcijfers van vrijdag 10 juni 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.545.00001. NPO1 / 25.1%
02. Bed en Breakfast (NPO1) 1.199.00002. RTL4 / 19.4%
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.008.00003. SBS6 / 11.7%
04. Tweede Hans (NPO1) 951.00004. NPO2 / 6.0%
05. Journaal 18:00 (NPO1) 828.00005. RTL7 / 5.0%
06. Blow Up (RTL4) 792.00006. RTL8 / 4.1%
07. RTL Boulevard (RTL4) 717.00007. RTL5 / 3.7%
08. EenVandaag (NPO1) 710.00008. NPO3 / 3.4%
09. Vandaag Inside (SBS6) 671.00009. NET5 / 2.3%
10. Journaal laat (NPO1) 631.00010. Vero / 1.6%
11. Op1 (NPO1) 628.00011. BBC / 1.9%
12. Gesprek met premier (NPO1) 612.00012. Ziggo / 1.5%
13. Editie NL (RTL4) 577.00013. FOX / 1.3%
14. Beau (RTL4) 534.00014. TLC / 1.2%
15. Hart van Nederland (SBS6) 504.00015. Discov / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 34,5%
02. RTL Nederland 32,8%
03. Talpa TV 16,3%

Wat vindt u?

Alle polls

Mist u Patty Brard bij Shownieuws?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen