Bas Smits irritante flitsbezorgers weg uit Nederland: ‘Geweldig!’
Bas Smit en zijn hoofdstedelijke BN’er-vrienden zien we binnenkort geen reclame meer maken voor de flitsbezorgdienst Zapp. Die stopt namelijk in Nederland. “Geweldig!”
Met name Amsterdam wordt geteisterd door flitsbezorgdiensten. Laatst werd Douwe Bob nog voor z’n sokken gereden door een bezorger die binnen een paar minuten wat luie mensen moest bedienen. Maar de gemeente Amsterdam is er klaar mee: de overlast van deze diensten is veel te groot, vooral rondom de magazijnen midden in de stad.
Zapp vertrekt
De flitsbezorgdienst Zapp, waar de hysterische influencer Bas Smit een aandeel in heeft, is het meest omstreden. Niet alleen zou daar sprake zijn van seksisme en drugsgebruik op de werkvloer, ook hebben omwonenden van de magazijnen vreselijk veel overlast. Buren vertelden aan Het Parool slaapmedicatie nodig te hebben om te kunnen slapen.
Daar komt nu een eind aan: Bas’ flitsbezorgers kunnen straks weer nuttig werk gaan doen. “De voorstellen van de gemeente Amsterdam om nieuwe Zappstores alleen toe te staan op industrieterreinen ver weg van onze klanten maakt de dienst niet levensvatbaar”, zegt de influencer in Het Parool.
Zeer verlieslatend
Voor Bas en Zapp is het een flinke domper, omdat er miljoenen euro’s zijn geïnvesteerd in ons land. Het wordt sowieso een moeilijke tijd voor dit soort bezorgdiensten, schrijft NRC. “De bedrijven zijn zeer verlieslatend en hebben door de stijgende rente moeite om nieuw kapitaal op te halen.”
Zapp moet dan ook flink bezuinigen. Eind mei werd aangekondigd zo’n 10 procent van alle medewerkers, twee- tot driehonderd mensen, te ontslaan.
Veel enthousiasme
Terwijl Bas op zijn Instagram-pagina huilgezichtjes plaatst, zijn de meeste mensen juist blij. Velen vinden het goed dat de irritante flitsbezorgers uit het stadsbeeld verdwijnen. “Goed zo! Opgeruimd staat netjes”, zegt Maarten.
Karst: “De groeten! En niet weer terugkomen!!”
Jeronimus: “Doei. Nemen ze hun vriendjes ook mee? Scheelt weer een hoop kamikaze-fietsen op de stoep. Gaan die luie millenials maar een keer zelf naar de winkel.”
En Depoche: “Nou doei he? Niet dat je ook maar één euro winst maakte met je bedrijf, want de kosten per bezorging zijn torenhoog. En de vraag of je ook maar ooit winst zal gaan maken viel nog te bezien.”
Parool
Het Parool-artikel en daaronder de tevreden reacties over het vertrek van Zapp: