Songfestival ziet kijkcijfers inzakken ondanks succesvolle S10: ‘Bagger!’

Het Eurovisie Songfestival is van start gegaan. De eerste halve finale met daarin de Nederlandse inzending S10 trok gisteren relatief weinig kijkers. De kritiek is dan ook niet mals: “Baggershow!”

Eurovisie Songfestival © AvroTros

Het Eurovisie Songfestival wist met de eerste halve finale bijna 2,3 miljoen kijkers (46% marktaandeel) te boeien op NPO 1. Aan het eind van de uitzending bleek dat onze inzending Stien den Hollander (S10) zich heeft geplaatst voor de finale. Ondanks die succesvolle prestatie vallen de kijkcijfers een beetje tegen.

3 miljoen voor Duncan

Het is de minst bekeken halve finale van het Eurovisie Songfestival mét Nederlandse inzending in tien jaar tijd. Vorig jaar stonden we direct in de finale, maar in 2019 niet. Toen trok de halve finale met Duncan Laurence ruim 3 miljoen kijkers. Een jaar eerder, in 2018, wist de halve finale met Waylon 2,6 miljoen kijkers te bekoren.

De halve finale met OG3NE trok in 2017 2,5 miljoen kijkers, in 2016 trok die met Douwe Bob 2,9 miljoen kijkers en in 2015 wist de halve finale met Trijntje Oosterhuis 3,4 miljoen kijkers te bekoren.

In 2014 keken bijna 3,3 miljoen mensen naar de halve finale met Ilse DeLange en Waylon, terwijl de halve finale met Anouk het jaar daarvoor 3,7 miljoen kijkers scoorde. In 2012, toen Joan Franka optrad, keken er 2,1 miljoen mensen.

Forse kritiek

Het Eurovisie Songfestival in Turijn maakt weinig indruk in ons land. “Wat een baggershow was het. Ik vond het gegil, geschreeuw, ik vond het decor van de Italianen verschrikkelijk om naar te kijken. Laura Pausini had ik hoog zitten, maar dat is een soort Addams Family-moeder geworden waar je naar zit te kijken”, reageert Albert Verlinde in Shownieuws.

En Gerard Joling in Beau: “Het was tamelijk saai. Er gingen technisch ook best wel wat dingetjes is, met het licht enzo. Nederland kan zich in zijn handjes knijpen met wat we vorig jaar hebben gepresteerd, want dit is met alle respect voor Italië… Qua produceren: nee. Als ik het vergelijk met hoe Nederland het deed… Sorry.”

Carlo op twee

Het meest bekeken alternatief voor het Songfestival was de Carlo Boszhard-show Married At First Sight met 896 duizend kijkers (17%) op RTL 4. Het publieke NPO 2 staat op de derde plek met Onze Eeuwige Strijd Tegen Het Water (578 duizend) en Nieuwsuur (565 duizend).

Pas daarna volgt SBS 6 met 403 duizend kijkers (8%) voor 10 Voor Taal. Aansluitend trok de Meiland-herhaling op het tijdstip van Vandaag Inside slechts 216 duizend kijkers (4%).

Kijkcijfers

Andere programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Hart van Nederland (460 duizend), Shownieuws (422 duizend), Tijd voor MAX (402 duizend) en HLF8 (310 duizend).

De kijkcijfers van dinsdag 10 mei 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Eurovisie Songfestival halve finale (NPO1) 2.294.00001. NPO1 / 36.7%
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.759.00002. RTL4 / 17.9%
03. Eurovisie Songfestival voorbeschouwing (NPO1) 1.382.00003. NPO2 / 8.9%
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.066.00004. SBS6 / 7.8%
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.022.00005. RTL5 / 4.2%
06. EenVandaag (NPO1) 948.00006. Vero / 2.9%
07. Married at first sight (RTL4) 896.00007. NPO3 / 2.5%
08. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 891.00008. NET5 / 1.9%
09. RTL Boulevard (RTL4) 756.00009. BBC / 1.6%
10. Op1 (NPO1) 707.00010. ESPN / 1.6%
11. Beau (RTL4) 646.00011. RTL8 / 1.5%
12. Met het mes op tafel (NPO2) 596.00012. RTL7 / 1.2%
13. Khalid en Sophie (NPO1) 595.00013. Discov / 0.8%
14. Onze eeuwige strijd tegen het water (NPO2) 578.00014. TLC / 0.8%
15. Nieuwsuur (NPO2) 565.00015. Comedy / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 48,1%
02. RTL Nederland 25,6%
03. Talpa TV 13,1%

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Vindt u dat Nederland dit jaar met een goed liedje op het Eurovisie Songfestival staat?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Vertrouwt u Winston Gerschtanowitz?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen