Matthijs van Nieuwkerk pakt miljoen kijkers: ‘Wel grote kijkcijferdip’

De nieuwe Matthijs van Nieuwkerk-quiz The Connection is op zaterdagavond met net iets meer dan een miljoen kijkers van start gegaan. Een prima score, maar: “Hij zorgt wel voor een flinke dip.”

The Connection © Olivier Thijssen

Matthijs van Nieuwkerk is voor het eerst te zien als presentator van een grote quizshow. Zijn nieuwe programma The Connection is gisteren begonnen met 1 miljoen kijkers (22% marktaandeel) op NPO 1. Een prima score, maar het Achtuurjournaal (1,5 miljoen en 37%) ervoor en Even Tot Hier (1,8 miljoen en 37%) erna trokken veel meer bekijks.

Voorzichtige start

Tina Nijkamp, voormalig zenderbaas van SBS 6, spreekt dan ook van een voorzichtige start. “Miljoen kijkers, maar wel een kijkcijferdip, vooral qua marktaandeel. Spannend dus wat de tweede aflevering gaat scoren”, zegt ze.

De quiz is bedacht door het tv-bedrijf MediaLane van Iris van den Ende, de dochter van Joop van den Ende. “Benieuwd hoe de formatrechten verdeeld zijn bij eventuele verkoop van het format aan het buitenland. 50/50 NPO en MediaLane?”, vraagt ze zich af.

Positieve Angela

Matthijs begon afgelopen donderdag met nóg een andere nieuwe show: POP22. Dat scoorde vrij matigjes: de show met co-host Ilse DeLange trok slechts 605 duizend kijkers (13%). Wel pakte het duo een positieve recensie van Angela de Jong. “Ik zou niet twijfelen als publieke omroep. Meteen een hele serie bestellen”, schreef ze in het AD.

Gezien de kijkcijfers adviseert Angela wel om dat niet op vlaggenschip NPO 1 te zetten, maar op NPO 2 of 3. “605.000 is veel te weinig om een succes te heten.”

Even Tot Hier op #1

Even Tot Hier was gisteren met de eerdergenoemde 1,8 miljoen kijkers (37%) veruit de grote winnaar van de tv-avond. De meest bekeken alternatieven om half tien waren De 1 Procent Quiz met 740 duizend kijkers (16%) op RTL 4 en Het Roer Om met 403 duizend kijkers (9%) op SBS 6.

The Connection was de winnaar om half negen. Chantal Janzen pakt in dit tijdslot zilver met 863 duizend kijkers (20%) voor Oh Wat Een Jaar. Daarna volgen Hier Zijn De Van Rossems met 684 duizend kijkers (15%) op NPO 2 en Code van Coppens met 374 duizend kijkers (8%) op SBS 6.

Kijkcijfers

De kijkcijfers van zaterdag 21 mei 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Even tot hier (NPO1) 1.767.00001. NPO1 / 29.5%
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.495.00002. RTL4 / 17.3%
03. Ik Vertrek (NPO1) 1.174.00003. SBS6 / 10.0%
04. Connection (NPO1) 1.001.00004. NPO2 / 6.5%
05. Half acht nieuws (RTL4) 882.00005. NPO3 / 4.3%
06. Oh Wat Een Jaar (RTL4) 863.00006. ESPN / 3.9%
07. 1 Procent Quiz (RTL4) 740.00007. RTL7 / 3.2%
08. Journaal 18:00 (NPO1) 737.00008. Vero / 3.1%
09. Studio Sport (NPO1) 716.00009. NET5 / 3.0%
10. Echte leven in de dierentuin (NPO1) 706.00010. RTL5 / 2.8%
11. EenVandaag (NPO1) 689.00011. RTL8 / 2.1%
12. Hier Zijn De Van Rossems (NPO2) 684.00012. TLC / 1.1%
13. RTL Boulevard (RTL4) 558.00013. Comedy / 1.0%
14. Shownieuws (SBS6) 441.00014. Spike / 1.0%
15. Hart van Nederland (SBS6) 437.00015. Ziggo / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 40,3%
02. RTL Nederland 26,2%
03. Talpa TV 16,7%

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen