Heftig: 58 procent kijkers zapt weg als Paul de Leeuw in beeld komt

Paul de Leeuw loopt waarschijnlijk het hele weekend rond met kijkcijfermigraine én enorme twijfels over zijn tv-toekomst. Het aantal mensen dat wegzapt als hij in beeld komt is namelijk enorm.

Paul de Leeuw © Annemieke van der Togt

Het veroorzaken van een enorme kijkcijferdip in de programmering van een tv-zender is de nachtmerrie van elke BN’er. Het is immers nogal evident wat er aan de hand is als zowel het programma voor je als het programma na je veel meer kijkers trekt. Dan heeft de kijker echt helemáál geen zin meer in je. Helaas gebeurt dat nu ook bij Paul de Leeuw.

Enorm veel wegzappers

Paul heeft het voordeel dat hij zeer warme banden onderhoudt met Frans Klein, de grote baas van de publieke omroep, maar in the end zijn kijkcijfers toch leidend. Het eerste seizoen van zijn tv-show Busje Komt Zo deed het redelijk met gemiddeld een dikke 800 duizend kijkers, maar het tweede seizoen is begonnen met dramacijfers.

De tweede Busje Komt Zo-serie is vorige week woensdag van start gegaan met 510 duizend kijkers (12% marktaandeel) op NPO 1, terwijl Tussen Kunst en Kitsch direct ervoor 1,4 miljoen kijkers (33%) scoorde. Daarmee kwam het percentage wegzappers uit op een pijnlijke 64 procent. Maakt Paul dat nu goed met de tweede aflevering? Nee.

Paul stelt hevig teleur

Eigenlijk zou de tweede aflevering van Busje Komt Zo deze week gewoon weer op de woensdag na Tussen Kunst en Kitsch te zien zijn, maar NPO 1 vreesde vanwege de voetbalfinale met Feyenoord een enorme kijkcijfervernedering voor Paul. Er werd een of andere natuurfilm uitgezonden, en Busje Komt Zo werd verplaatst naar gisteren.

De tweede Busje Komt Zo trok gisteren om tien uur slechts 500 duizend kijkers (14%). Het programma ervoor, Tweede Hans, scoorde 1,2 miljoen kijkers (27%). Ditmaal zorgt Paul dus voor 58 procent wegzappers. Op1, dat vanwege Paul een uur later begon dan normaal, lokte veel kijkers weer terug naar NPO 1. Daar keken 677 duizend mensen (26%) naar.

Tina reageert

Allemaal ontzettend pijnlijk, vindt tv-kenner Tina Nijkamp. “Helaas heeft het nieuwe uitzendtijdstip geen nieuwe kijkers opgeleverd. Opvallende move van de NPO. Kan me niet herinneren dat ze eerder een programma op het laatste moment vanwege een voetbalfinale hebben verplaatst”, schrijft ze op Instagram.

Het is niet uit te sluiten dat Paul zijn goede maat Frans op het laatste moment om een vriendendienst heeft gevraagd. Geen enkele presentator heeft immers zin in een kijkcijfernederlaag tegenover het voetbal. Dat hij ondanks die verschuiving alsnog belabberd scoort, zal voor Paul erg naar zijn. Volgende week staat hij gewoon weer op de woensdag.

Bed & Breakfast aan kop

Bed en Breakfast was gisteren de grote winnaar op prime time met 1,4 miljoen kijkers (31%) op NPO 1, gevolgd door RTL 4’s De Verraders met 1,2 miljoen kijkers (26%). Verder waren Tweede Hans, Vandaag Inside (768 duizend en 19%) en Beau (638 duizend en 16%) het meest in trek.

Voorafgaand aan VI wist Richard Groenendijk slechts 302 duizend kijkers (7%) te bekoren met Think Inside The Box. Het interview van Mariëlle Tweebeeke met de Oekraïense president Zelensky trok 494 duizend kijkers (12%) naar Nieuwsuur.

Kijkcijfers

Programma’s die de top 15 ook niet haalden zijn onder meer Shownieuws (491 duizend), 112 Vandaag (355 duizend), Tijd voor MAX (339 duizend) en HLF8 (278 duizend).

De kijkcijfers van vrijdag 27 mei 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.618.00001. NPO1 / 25.3%
02. Bed en Breakfast (NPO1) 1.437.00002. RTL4 / 20.7%
03. De Verraders (RTL4) 1.202.00003. SBS6 / 12.2%
04. Tweede Hans (NPO1) 1.178.00004. NPO2 / 6.5%
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.014.00005. RTL8 / 5.1%
06. Journaal 18:00 (NPO1) 884.00006. RTL5 / 3.6%
07. Vandaag Inside (SBS6) 768.00007. RTL7 / 2.9%
08. RTL Boulevard (RTL4) 720.00008. NPO3 / 2.8%
09. EenVandaag (NPO1) 704.00009. NET5 / 2.2%
10. Hart van Nederland (SBS6) 679.00010. Vero / 1.8%
11. Op1 (NPO1) 677.00011. Discov / 1.2%
12. Beau (RTL4) 638.00012. TLC / 1.0%
13. Journaal laat (NPO1) 577.00013. FOX / 0.9%
14. Khalid en Sophie (NPO1) 534.00014. Eurosp / 0.9%
15. Editie NL (RTL4) 523.00015. ID / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 34,6%
02. RTL Nederland 33,3%
03. Talpa TV 17,0%

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Zit er een vervroegd pensioen van Paul de Leeuw (60) aan te komen?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen