Peter van der Vorst krijgt kritiek: ‘Hij sust RTL 4-kijker in slaap!’
Peter van der Vorst krijgt kritiek op zijn functioneren als contentdirecteur van onder meer RTL 4. “Hij heeft het heel steady gemaakt, maar het is niet dat je zegt: goh, wat spectaculair!”
RTL 4, het tv-vlaggenschip van Peter van der Vorst, is tegenwoordig nog maar weinig spraakmakend. Het wordt volgens formatontwikkelaar Kirsten Jan van Nieuwenhuijzen, die zijn carrière begon als een van de eerste vier creatives van John de Mol, hoog tijd dat ’s lands grootste commerciële zender wat meer gaat verrassen.
Niet spectaculair
Het is teleurstellend, vindt Kirsten-Jan. Hij ziet weliswaar dat de kijkcijfers van RTL 4 nog steeds prima zijn, maar vreest dat er een omslagpunt komt. “RTL doet het goed, laten we eerlijk zijn. Maar het is niet heel spraakmakend wat RTL doet. Dat is wel een puntje”, legt hij uit in de podcast Content Wars.
Kirsten-Jan vindt de programmering een beetje beige. “Dat je denkt: zijn er nog programma’s waar je het echt over gaat hebben bij RTL? Peter van der Vorst heeft het heel steady gemaakt, maar het is niet dat je zegt van: ‘Goh, spectaculair!’ Dat is het ook weer niet bij RTL, hè?”
‘Het verrast niet’
Angela de Jong is het daarmee eens, vertelt ze in de AD Mediapodcast. “Als je nou echt gewoon naar RTL kijkt wat er gebeurt op het moment… Er is gewoon programmatisch… Het verrast niet, het sprankelt niet echt, het scoort allemaal nog min of meer goed, maar er hoeft maar dit te gebeuren en de kijker is het zat. Dat zie je bij Expeditie Robinson.”
Expeditie Robinson was altijd een enorme kijkcijferhit, maar scoort momenteel belabberd. “Los van wat er nu gebeurd is, vond ik The Voice het afgelopen seizoen ook wel heel erg op zijn laatste benen lopen. Er is op maandag, dinsdag en woensdag ook heel weinig nieuws.”
Sleet
Peter moet waken voor verval, aldus Angela. “De sleet zit er een beetje op. Ik bedoel: dat hebben we een hele tijd geleden aan het einde van het tijdperk-Erland Galjaard ook gehad. Dan had je allemaal van die oude titels en die liepen allemaal nog best wel, maar op een gegeven moment, als er wat beters komt op een andere zender, dan is de kijker echt weg.”
Angela denkt dat de RTL 4-kijker verveeld raakt. “Die heeft al 384 miljoen keer Help Mijn Man Is Klusser gezien. Ik kreeg een appje van Richard Otto van Spreekbuis en die zei dat er op het moment zo weinig geïnvesteerd wordt omdat het allemaal wachten op de fusie is. “
Blockbuster
Toch denkt Angela dat ook Peter debet is aan deze situatie. “Het is ook een beetje Peter van der Vorst natuurlijk hè, die zó voorzichtig doet, heb ik altijd het idee. Sinds hij er zit is het eigenlijk een voortzetting van de dingen die er zijn. Dan heb je natuurlijk de blockbusters die van 20.30 tot 22.00 uur die zender moeten vullen.”
“Ik vind het allemaal erg voorzichtig. Je zou graag willen dat er iemand met visie zat die er voor durft te gaan om er weer een sprankelende zender van te maken.”