Cornald Maas afgezeken op de radio: ‘Je lijkt wel Ivo Niehe 2.0!’
Cornald Maas is behoorlijk afgezeken op de radio. Hij heeft een tv-portretje gemaakt over Joop van den Ende en dat is volgens Catherine Keyl en Wilfred Genee een enorm slijmdocument geworden.
Joop van den Ende wordt volgende week tachtig jaar en daarom wordt er aankomende dinsdagavond een extra lange aflevering uitgezonden van het programma Volle Zalen. Hierin is te zien hoe presentator Cornald Maas uitvoerig spreekt met Joop, zijn echtgenote Janine en hun kinderen Iris en Vincent. Er wordt zelfs bij hen thuis gefilmd.
Dubbele pet
Als Cornald telefonisch wordt geïnterviewd in het radioprogramma The Friday Move van Wilfred Genee is hij in jubelstemming over het eindresultaat. Maar daar maken gastheer Wilfred en zijn co-host Catherine Keyl direct een einde aan. Zij mochten de aflevering alvast kijken en vinden het één kritiekloos slijmprogramma geworden.
Catherine denkt dat de dubbele pet van Cornald een rol speelt. “Wat mij opviel – en je zei het gelukkig ook wel heel erg eerlijk aan het begin van de documentaire – is dat je in de board zit van de Van den Ende Foundation. Vind je nou eigenlijk dat je een objectieve film kunt maken als je twee van deze functies vermengt?”
Ivo Niehe 2.0
Zelf vindt Cornald van wel. “Ja, dat vind ik wel. (…) Ik heb zelf lange tijd gedacht: moet ik het wel doen, omdat ik in het bestuur zit? Maar wat ik in dat bestuur doe is vanuit mijn kritische opvatting oordelen over beurzen die toegekend worden aan jong cultureel talent. Vanuit autonomie. Dat is ook wat ik hier doe. Ik heb me volkomen vrij gevoeld.”
Wilfred: “Als je dan net zo kritisch bent als met die beurzen… Dat is wat Catherine en ik allebei hebben: het is wel heel lief hoor als je zit te kijken. Het is Ivo Niehe 2.0.”
‘Jemig zeg’
Catherine vindt dat Cornald een voorbeeld moet nemen aan het AD, dat dit weekend een groot interview met Joop publiceerde. “Je moet voor de aardigheid even de bijlage in het AD lezen, waar een interview met Joop in staat. Daar staan allemaal dingen in waarvan ik denk: dat heb ik nog nooit gehoord. Dat had ik eerlijk gezegd bij jouw film niet zo.”
Het valt gewoon vies tegen, sneert Catherine. “Ik dacht: jemig, ik had wel iets meer willen weten over zijn manier van ondernemen, hoe hij met personeel omging. We weten allemaal dat het niet altijd even makkelijk verliep. Dat soort dingen. Dat heb ik helemaal niet gehoord.”
Cornald: “Ja, dat had in geheel mijn belangstelling niet. Ik wilde een heel ander soort verhaal maken.”
‘Niet met je eens!’
Catherine vindt dat Cornald ook wel wat meer had mogen inzoomen op Joops vroegere minderwaardigheidscomplex. “Daar heb ik veel te weinig over gehoord.”
Cornald: “Daar gaat het toch ook juist over? (…) Nou, dat ben ik in het geheel niet met je eens, eerlijk gezegd.”
Catherine: “Oh, nou ja.” Wilfred: “Dat hoeft ook niet.” Catherine: “Nee, we kunnen heel goed van mening verschillen.”
‘Yes, later!’
Als het gesprek ten einde komt, druipt het ongemak er van alle kanten af. Wilfred: “Nu lijkt het een beetje alsof we je op afstand zitten af te zeiken, dat is ook niet de bedoeling natuurlijk. Het gaat er een beetje om dat je er alles over moet kunnen zeggen. Je kunt er van mening over verschillen, toch? Dat moet kunnen gewoon.”
Cornald: “Dat vind ik wel. Ik hou er wel van bovendien. Dus no problem. Okiedo, yes, later!”