SBS 6-haardvuur trekt evenveel kijkers als talkshow Johnny de Mol
SBS 6 boekt geen succes met het uitzenden van een haardvuur op eerste kerstdag: er keken ongeveer evenveel mensen naar als naar de talkshow van Johnny de Mol. Geen hond dus.
Het lag al in de lijn der verwachting: het haardvuur dat SBS 6 op eerste kerstdag vier uur lang uitzond op prime time, is een grote flop. Er keken slechts 281 duizend mensen (8%) naar, een beetje hetzelfde aantal kijkers dat Johnny de Mol trekt met zijn talkshow. Hij wist vrijdag met de laatste HLF8 van het jaar 275 duizend kijkers te boeien.
Haardvuur om half acht?
Zendereigenaar John de Mol zal zich vast even achter de oren krabben dat het uitzenden van een haardvuur evenveel kijkers trekt als de dure talkshow van zijn zoon Johnny. Het kan niet anders dan dat hij hier een kans in ziet. Keert het haardvuur na de jaarwisseling terug, maar dan elke avond om half acht? Zou zomaar kunnen!
SBS 6 is trouwens nooit in trek op eerste kerstdag. Vorig jaar trok de zender 363 duizend kijkers (10%) met een slijminterview van Dyantha Brooks met André Hazes jr. Eerder gaf ze ook al een slijmdouche aan Gordon en dat was ook geen succes. Dan toch liever een haardvuur.
‘Heel Nederland keek’
Volgens Shownieuws was het haardvuur een groot succes en had ‘heel Nederland’ het erover. Weekend-baas Bart Ettekoven gisteren in de showrubriek tegen collega Sandra Schuurhof: “Je was niet de enige die hem aan had staan. Heel Nederland ging los. Op Twitter was het ook echt trekking een heel groot deel van de avond.”
Tv-kenner Rob Goossens vindt het lachwekkend dat de Shownieuws-deskundigen net doen alsof het haardvuur zo’n groot succes is. “De Noord-Koreaanse Minister van Informatie – ach, wat zeg ik, Shownieuws! – heeft twee positieve reacties gevonden op Het Haardvuur van de eigen bazen.”
Finkers op één
De grote winnaar op eerste kerstdag is de film De Beentjes van Sint Hildegard, die later op de avond 890 duizend kijkers (24%) trok naar NPO 1. Daaraan voorafgaand wist Stralend Kerstfeest 559 duizend kijkers (15%) te boeien.
De mensen keken nauwelijks televisie. De andere meest bekeken titels op prime time waren NPO 3’s The Best of Top 2000 A Gogo 515 duizend kijkers (13%), de All You Need Is Love-herhaling met 437 duizend kijkers (11%) op RTL 4 en het Toppers-kerstconcert met 400 duizend kijkers (11%) op NPO 3.
Kijkcijfers
De kijkcijfers van zaterdag 25 december 2021 (SKO):
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.504.000 | 01. NPO1 / 20.5% |
02. Beentjes van Sint Hildegard (NPO1) 890.000 | 02. RTL4 / 10.6% |
03. Half acht nieuws (RTL4) 584.000 | 03. NET5 / 8.7% |
04. Stralend Kerstfeest (NPO1) 559.000 | 04. SBS6 / 8.7% |
05. The best of Top 2000 a gogo (NPO3) 515.000 | 05. NPO3 / 7.4% |
06. Hart van Nederland (SBS6) 506.000 | 06. Vero / 7.0% |
07. Circus van Monte Carlo (NPO1) 503.000 | 07. NPO2 / 5.2% |
08. Kassa (NPO1) 485.000 | 08. RTL8 / 3.7% |
09. Home Alone (Net5) 448.000 | 09. RTL5 / 3.5% |
10. Kerstconcert (NPO1) 447.000 | 10. RTL7 / 3.5% |
11. All you need is love (RTL4) 437.000 | 11. RTLZ / 1.0% |
12. Shownieuws (SBS6) 408.000 | 12. TLC / 1.0% |
13. Toppers in concert (NPO3) 400.000 | 13. Comedy / 0.9% |
14. Editie NL (RTL4) 396.000 | 14. SBS9 / 0.9% |
15. Zes uur nieuws (RTL4) 359.000 | 15. Discov / 0.8% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 33,1% | |
02. Talpa TV 25,3% | |
03. RTL Nederland 22,5% |