Paul de Leeuw oogst lof met Busje Komt Zo, toch miljoen wegzappers

De kijkcijfers van donderdag 18 november 2021 (SKO) – Paul de Leeuw krijgt veel positieve reacties op zijn nieuwe tv-show Busje Komt Zo, zelfs van Angela de Jong. Een kijkcijferkanon is het nog niet.

Paul de Leeuw © Annemieke van der Togt

Busje Komt Zo, het nieuwe programma waarin Paul de Leeuw met een busje door het land reist, trok met de eerste twee afleveringen 677 duizend (14 procent marktaandeel) en 951 duizend (19 procent) kijkers. Helaas voor Paul zet die stijging niet door. De derde aflevering moest gisteren genoegen nemen met 834.000 kijkers (17 procent) op NPO 1.

Miljoen kijkers

Het programma van Paul is geen flop, maar dat Ik Vertrek ervoor een miljoen kijkers méér trekt is toch wel wat pijnlijk. Het realityprogramma was met 1,8 miljoen kijkers (31 procent) de grote winnaar op prime time. Die miljoen afhakers gingen niet massaal naar een concurrerend programma, want Paul pakte alsnog goud om half tien.

Het zou overigens zomaar kunnen dat Busje Komt Zo volgende week wél een absolute kijkcijferhit is, want in de vierde aflevering gaat Paul met zijn busje naar Londen. Daar heeft hij een ontmoeting met de wereldster Adele.

Robinson op twee

RTL 4 was de tweede zender van de avond dankzij Expeditie Robinson, dat 1,3 miljoen kijkers (22 procent) trok. Eilandpraat trok erna 732.000 kijkers (14 procent). De nabeschouwing met Luuk Ikink was vroeger altijd te zien op RTL 5, maar is dit seizoen gepromoveerd naar het hoofdpodium.

Verder waren NPO 3’s KVW (747.000 en 14 procent) en de SBS 6-titels Mr. Frank Visser Hoe Is Het Nu Met (705.000 en 12 procent) en Undercover in Nederland (740.000 en 15 procent) het meest in trek.

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 618.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Silent Witness: 253.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met 112 Vandaag: 251.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met The Second Act: 217.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Grand Slam of Darts: 216.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Deadpool 2: 212.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Half acht nieuws (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), RTL Boulevard (923.000), Sinterklaasjournaal (794.000), GTST (791.000), Editie NL (767.000) en M (695.000) scoorden het best in de vooravond. Lang Leve De Liefde en HLF8 trokken 538.000 en 315.000 kijkers.

Op de late avond waren Jinek (757.000), Op1 (748.000) en Hart van Nederland (679.000) het meest in trek. Shownieuws trok 481.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 20 procent en SBS 6 brons met 12 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.858.00001. NPO1 / 23.3%
02. Ik Vertrek (NPO1) 1.802.00002. RTL4 / 19.7%
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.439.00003. SBS6 / 11.5%
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.301.00004. NPO2 / 7.2%
05. Expeditie Robinson (RTL4) 1.266.00005. NPO3 / 6.8%
06. EenVandaag (NPO1) 1.158.00006. RTL7 / 3.7%
07. RTL Boulevard (RTL4) 923.00007. RTL5 / 3.5%
08. Busje komt zo (NPO1) 834.00008. NET5 / 3.4%
09. Sinterklaasjournaal (NPO3) 794.00009. RTL8 / 3.4%
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 791.00010. Vero / 3.3%
11. Editie NL (RTL4) 767.00011. TLC / 1.8%
12. Jinek (RTL4) 757.00012. RTLZ / 1.2%
13. Op1 (NPO1) 748.00013. Discov / 0.9%
14. KVW (NPO3) 747.00014. FOX / 0.7%
15. Undercover in Nederland (SBS6) 740.00015. N.geog / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 37,3%
02. RTL Nederland 32,0%
03. Talpa TV 18,9%

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Gaat Paul de Leeuw volgende week met Adele wel door de miljoengrens heen?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen