Chantal Janzen zakt nóg verder in tegenover Nederlands elftal

De kijkcijfers van zaterdag 13 november 2021 (SKO) – Chantal Janzen zakt nóg verder in met haar pyjamafeestje op de zaterdagavond van RTL 4. Ze staat nog maar nét in de kijkcijfer top 15.

Chantal Janzen © RTL

Al een aantal jaar aast Chantal Janzen op de titel tv-koningin, die nog altijd toebehoort aan Linda de Mol. Maar om die te bemachtigen moet Chantal echt wel wat beter gaan presteren. Na het volledig floppen van Chantals Beauty Camper, scoort Chantals Pyjama Party ook magertjes. En dat is best wel zorgwekkend voor RTL 4.

Chantal levert fors in

Chantals Pyjama Party trapte twee weken geleden af met 1,1 miljoen kijkers (21 procent) en leverde een week later 17 procent van haar kijkers in om uit te komen op 903.000 kijkers (16 procent). En nu levert Chantal nóg eens 22 procent van haar kijkers in om weg te zakken naar 704.000 kijkers en 12 procent marktaandeel.

De boosdoener is natuurlijk het Nederlands elftal, dat gisteren voetbalde tegen Montenegro (2-2). Het verslag daarvan op NPO 1 was met 2,4 miljoen kijkers (40 procent) de grote winnaar op prime time. Maar toch moet Chantal haar kijkers volgende week weer terug zien te winnen. Of stappen die toch maar over naar NPO 1’s Mindf*ck?

Kinderlijke tv

Heel enthousiast wordt er niet gereageerd op Chantals programma. Veel mensen twitteren dat ze het allemaal wat kinderlijk over vinden komen. Kijker Jan spreekt van de ‘verkleutering’ van de Nederlandse televisie. En Shirley denkt dat het programma aantoont dat de gemiddelde Nederlander ‘weinig algemene ontwikkeling’ heeft.

Al met al moest Chantal genoegen nemen met brons op prime time. Niet alleen het voetbal, maar ook de Braziliaanse Formule 1-sprint van Max Verstappen trok meer bekijks. Het ruim half uur durende verslag begon om half negen en trok ruim 1,2 miljoen kijkers (20 procent) naar Ziggo Sport.

Eén tegen 50

Door naar de andere meest bekeken titels op prime time. Caroline Tensen wist na de Chantal-show 692.000 kijkers (12 procent) te boeien met Eén tegen 50. Vooralsnog is de verhuizing van dit programma van zondag naar zaterdag geen succes.

NPO 2’s Sterren op het Doek, ditmaal met Corry Konings, kwam uit op 625.000 kijkers (10 procent), en de cabaretvoorstelling Eh… van Brigitte Kaandorp wist 625.000 kijkers (11 procent) te boeien op SBS 6.

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 3 scoorde met Hvide Sande: 314.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Private Eyes: 153.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Grand Slam of Darts: 136.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met IT Chapter One: 108.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI Miami: 100.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Helden van Hier: 88.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Kassa (1,1 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), Half acht nieuws (874.000), RTL Boulevard (772.000), Formule 1-voorbeschouwing (740.000) en Sinterklaasjournaal (612.000) scoorden het best in de vooravond.

Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (1,3 miljoen), Hart van Nederland (761.000), Studio Sport (642.000) en Shownieuws (546.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 33 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en SBS 6 brons met 11 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Montenegro – Nederland (NPO1) 2.366.00001. NPO1 / 33.3%
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.958.00002. RTL4 / 12.3%
03. Intocht Sinterklaas (NPO3) 1.638.00003. SBS6 / 11.2%
04. Voetbal nabeschouwing (NPO1) 1.638.00004. Ziggo / 7.1%
05. Autosport F1 GP Sprint Bra (Ziggo) 1.234.00005. NPO2 / 6.8%
06. Voetbal voorbeschouwing (NPO1) 1.193.00006. NPO3 / 4.6%
07. Kassa (NPO1) 1.149.00007. RTL7 / 2.8%
08. EenVandaag (NPO1) 1.099.00008. RTL5 / 2.4%
09. Journaal 18:00 (NPO1) 1.076.00009. ZiggoSel / 2.2%
10. Half acht nieuws (RTL4) 874.00010. NET5 / 2.1%
11. RTL Boulevard (RTL4) 772.00011. Vero / 1.9%
12. Hart van Nederland (SBS6) 761.00012. RTL8 / 1.7%
13. Autosport F1 GP VB (Ziggo) 740.00013. SBS9 / 1.0%
14. Chantals Pyjama Party (RTL4) 704.00014. TLC / 0.9%
15. Een tegen 50 (RTL4) 692.00015. Discov / 0.5%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 44,7%
02. RTL Nederland 20,1%
03. Talpa TV 16,2%

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Gaat Chantals Pyjama Party zich herstellen of vindt de kijker dit niet boeiend genoeg?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen