Wendy van Dijk stelt teleur met ‘slechte rip-off’ Ik Hou Van Holland

De kijkcijfers van zondag 24 oktober 2021 (SKO) – De nieuwe Wendy van Dijk-show Wie Kent Nederland trok gisteren niet genoeg kijkers voor een plekje in de dagelijkse kijkcijfer top 15.

Wie kent Nederland © William Rutten

Wendy van Dijk is op de buis met een gloednieuw programma: Wie Kent Nederland. Nou ja, gloednieuw… Het programma lijkt een beetje op Ik Hou Van Holland, maar dan een uitgeklede versie daarvan. De presentatrice test namelijk de kennis over Nederland met twee panels van bekende Nederlanders. Klinkt bekend in de oren!

Slechte rip-off

Kijkers reageren behoorlijk kritisch. “Wat dachten ze bij Talpa dan? Kom, we laten een programma over Holland dat verdacht veel lijkt op dat andere programma over Holland debuteren tijdens USGP? En wat een spuuglelijk decor joh 😂”, twittert Lianne bijvoorbeeld.

Ook Thijs reageert verbaasd. “Volgens mij hebben ze bezuinigd op de studio en vormgeving van deze slechte rip-off van Ik hou van Holland met Wendy van Dijk.”

En weer iemand anders zegt: “Zo te zien heeft SBS6 een nieuw seizoen van Ik Hou Van Holland besteld bij AliExpress 🙈.”

Niet in top 15

Wie Kent Nederland is van start gegaan met 543.000 kijkers (9 procent marktaandeel), goed voor een negentiende plaats in de kijkcijfer top 25. Linda de Mol wist direct ervoor wél een plek te veroveren in de top 15: haar programma De Dating Quiz staat met 631.000 kijkers (10 procent) op plek veertien.

Voor tv-koningin Linda, die vorige week begon met 836.000 kijkers, zijn dit natuurlijk cijfers om te huilen. Zélfs met een pittige concurrent als de Formule 1 tegenover zich.

Max Verstappen wint

De door Max Verstappen gewonnen Grand Prix van de Verenigde Staten was met 1,5 miljoen kijkers (26 procent) op Ziggo Sport – en nog eens 620.000 kijkers (10 procent) op Ziggo Sport Select – de grote winnaar op prime time.

Het lukte RTL 4 wél om te scoren tegenover de autorace. Die zender pakt zilver dankzij 1,2 miljoen kijkers (18 procent) voor Expeditie Robinson. Humberto hield er aansluitend 539.000 (10 procent) over.

Het brons is voor NPO 1: de combinatie Aria en Je Zou Het Moeten Weten trok 793.000 (12 procent) en 681.000 kijkers (11 procent). Verder was NPO 3’s Reizen Waes Nederland (642.000 en 10 procent) het meest in trek. SBS 6 komt dus op plek vijf.

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 2 scoorde met Andere Tijden Special: 515.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met San Andreas: 188.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Kopen zonder kijken: 186.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Siege: 162.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI: 106.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Bye Bye Belgium: 76.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), Studio Sport Eredivisie (1,9 miljoen), Ajax – PSV (983.000), Half acht nieuws (940.000), RTL Boulevard (725.000), Voorbeschouwing Formule 1 (654.000) en Studio Sport (620.000) scoorden het best in de vooravond.

Op de late avond waren Maud en Babs (859.000), Studio Voetbal (647.000), Nabeschouwing Formule 1 (609.000), Hart van Nederland (540.000) en Shownieuws (420.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel, Ziggo Sport pakte zilver met 16 procent en RTL 4 brons met 14 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.083.00001. NPO1 / 19.8%
02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.906.00002. Ziggo / 16.3%
03. Autosport F1 GP USA (Ziggo) 1.540.00003. RTL4 / 14.0%
04. Expeditie Robinson (RTL4) 1.169.00004. SBS6 / 9.2%
05. Ajax – PSV (ESPN) 983.00005. ZiggoSel / 6.2%
06. Half acht nieuws (RTL4) 940.00006. NPO2 / 5.2%
07. Maud en Babs (NPO1) 859.00007. ESPN / 4.6%
08. Aria (NPO1) 793.00008. NPO3 / 4.3%
09. RTL Boulevard (RTL4) 725.00009. Vero / 2.5%
10. Je zou het moeten weten (NPO1) 681.00010. RTL7 / 2.3%
11. Autosport F1 GP VB (Ziggo) 654.00011. RTL8 / 1.7%
12. Studio Voetbal (NPO1) 647.00012. NET5 / 1.5%
13. Reizen Waes Nederland (NPO3) 642.00013. RTLZ / 0.8%
14. De Dating Quiz (SBS6) 631.00014. Comedy / 0.6%
15. Autosport F1 GP USA (ZiggoSel) 620.00015. BBC / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 29,3%
02. RTL Nederland 21,7%
03. Talpa TV 13,6%

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Denkt u dat Rob Kemps een betere media-adviseur nodig heeft?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Begrijpt u dat Maxime Meiland niet echt geliefd is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen