Doodsaaie Dansmarathon is enorme flop: tragedie voor John de Mol
De kijkcijfers van donderdag 14 oktober 2021 (SKO) – Het klonk op papier vast heel spannend en entertainend, maar in werkelijkheid is het bloedsaai: De Dansmarathon. En er kijkt geen hond.
Jan Versteegh en Wendy van Dijk openden De Dansmarathon gisteren even voor acht uur ’s avonds. Manusje van alles Martien Meiland mocht op een rode knop drukken, waarna honderd koppels de dansvloer betraden. De opdracht? Vijftig uur non-stop dansen. Het laatst overgebleven koppel wint 100.000 euro.
Horrorkijkcijfers
John de Mol, die zijn tv-idee na tien jaar werkelijkheid heeft laten worden, zal vandaag verslagen wakker worden. De Dansmarathon blijkt namelijk een van de grootste flops in de Nederlandse tv-geschiedenis te zijn. Het eerste uur trok 265.000 kijkers (6 procent), het tweede uur 170.000 kijkers (4 procent) en het derde uur 163.000 kijkers (3 procent).
Het meest gênante is nog wel dat SBS 6 de afgelopen weken net heeft gedaan alsof er een soort wereldwonder plaats zou vinden op de zender. Dag in dag uit waren er allerlei Dansmarathon-journaals te zien en Shownieuws deed net alsof heel Nederland hiermee bezig was. “Of het een beetje leeft? Ja heel erg!!!”, beweerde Wendy van Dijk aan de desk.
Doodsaai
Kennelijk heeft John de Mol dit in een vlaag van verstandsverbijstering bedacht, want dit is misschien leuk op de plaatselijke braderie, maar niet om je televisieavond mee te vullen. In een tijd waarin men gewend is aan hapsnap-televisie en snelle plotwendingen op Netflix, is urenlang kijken naar dansende koppels gewoon doodsaai.
Ook op sociale media reageert men verbijsterd. “Wauw. Die Dansmarathon is toch wel een nieuw absoluut dieptepunt op tv”, zegt EenVandaag-bekendheid Lammert de Bruin. En de gerenommeerde tv-kijker Victor Hopman: “Waarom ziet dit eruit als een verplicht personeelsfeest waar niemand zin in had?”
Saaie livestream
De twitterende tv-kijker Thijs denkt dat John de Mol zich echt lelijk heeft vergist. “We zitten gewoon naar een ellenlange saaie livestream te kijken waarin random mensen zitten te dansen? Dit had net zo goed de Facebook-live kunnen zijn van een lokale omroep die de afterparty van een bingoclub streamt.”
Recht tegenover het ‘dansspektakel’ was het Televizier-gala te zien. Thijs: “Er zou nu eigenlijk een categorie moeten komen voor slechtste tv-format en dat ze dan even gauw live schakelen naar de Dansmarathon op SBS 6.”
Televizier-gala op #1
Het Gouden Televizier-Ring Gala weet de concurrentiestrijd lachend te winnen. De beste editie in jaren wist bijna 2 miljoen kijkers (41 procent) te vermaken. Zij zagen de documentaireserie De Kinderen van Ruinerwold met de prijs naar huis gaan. De rodelopershow trok direct ervoor 1,3 miljoen kijkers (28 procent).
RTL 4 pakt zilver met Expeditie Robinson (914.000 en 19 procent), waarna Rooijakkers over de Vloer er 475.000 (10 procent) overhield. Verder waren NPO 3’s KVW (719.000 en 15 procent) en NPO 2’s Nieuwsuur (332.000 en 7 procent) het meest in trek.
Top zes
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- SBS 6 scoorde met De Dansmarathon: 265.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Aquaman: 253.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Als de brandweer: 246.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Silent Witness: 242.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Did you hear about the Morgans: 160.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Darts European Championship: 103.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), RTL Boulevard (1 miljoen), EenVandaag (938.000), Editie NL (824.000), GTST (797.000 en, BinnensteBuiten (566.000) scoorden het best in de vooravond. Khalid & Sophie trok 534.000 kijkers.
Op de late avond waren Op1 (872.000), Jinek (623.000), Hart van Nederland (525.000), Journaal laat (518.000) en Shownieuws (442.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 31 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 19 procent en SBS 6 brons met 7 procent.
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Gouden Televizier-Ring Gala (NPO1) 1.987.000 | 01. NPO1 / 30.8% |
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.762.000 | 02. RTL4 / 19.1% |
03. Televizier-gala De Rode Loper (NPO1) 1.333.000 | 03. SBS6 / 6.6% |
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.223.000 | 04. NPO2 / 6.2% |
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.158.000 | 05. NPO3 / 5.8% |
06. RTL Boulevard (RTL4) 1.004.000 | 06. RTL8 / 4.5% |
07. EenVandaag (NPO1) 938.000 | 07. Vero / 4.2% |
08. Expeditie Robinson (RTL4) 914.000 | 08. RTL5 / 3.3% |
09. Op1 (NPO1) 872.000 | 09. NET5 / 3.1% |
10. Editie NL (RTL4) 824.000 | 10. RTL7 / 2.4% |
11. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 797.000 | 11. TLC / 1.4% |
12. KVW (NPO3) 719.000 | 12. Discov / 1.3% |
13. Jinek (RTL4) 623.000 | 13. RTLZ / 1.1% |
14. BinnensteBuiten (NPO2) 566.000 | 14. N.geog / 0.9% |
15. Zes uur nieuws (RTL4) 566.000 | 15. Comedy / 0.8% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 42,8% | |
02. RTL Nederland 30,5% | |
03. Talpa TV 14,4% |