Bloednerveuze André Rieu walst over Chantal Janzen heen
De kijkcijfers van zaterdag 30 oktober 2021 (SKO) – De seizoenspremière van Mindf*ck met daarin een bloednerveuze André Rieu trekt meer bekijks dan de nieuwe show van Chantal Janzen.
Na een afwezigheid van twee jaar is de illusieshow Mindf*ck weer terug op de buis. De première-aflevering, waarin Victor Mids het zweet liet uitbreken bij André Rieu, wist gisterenavond maar liefst 1,5 miljoen kijkers (27 procent marktaandeel) te boeien op NPO 1. Daarmee was het programma de grote winnaar op prime time.
Platwalsen
André nam zijn extreem kostbare viool mee naar de opnameset van Victor. Eenmaal aangekomen werden de beroemde violist en zijn zoon Pierre onaangenaam verrast: Victor legde het instrument in een vioolkoffer, die daarna gehusseld werd met twee andere vioolkoffers. André moest aanwijzen welke vioolkoffers hij plat zou walsen
De pletwals werd bestuurd door Pierre, die de opnames stil wilde leggen. “Wil je toch niet even kijken? Off camera?”, vroeg hij op een gegeven moment. André: “We liggen in zijn handen, Pierre, dit moet wel.” Pierre: “Nou, het probleem is toch bij jou naderhand.”
Goede afloop
Uiteindelijk bleek Pierre de twee lege vioolkoffers te hebben platgewalst. Er viel een enorme last van de schouders van vader en zoon af. Pierre: “Ik heb echt getwijfeld om te zeggen: ‘Zet de camera’s maar even uit en laat ze maar even kijken.’”
De opgeluchte André: “Op het laatste moment dacht ik: stop! Ik wissel ze om! Dat had ik kunnen doen, hè?”
Victor walst Chantal plat
Victor wist met zijn tv-hit Mindf*ck aanzienlijk meer kijkers te boeien dan de gloednieuwe show van Chantal Janzen op RTL 4. Chantals Pyjama Party begon met 1,1 miljoen kijkers (21 procent). De reacties? Gematigd. “In je eentje sfeer maken en vasthouden in een grote, lege studio valt niet mee”, twittert Televizier-journalist Jef Willemsen.
En de bekende tv-kijker Victor Hopman: “Het voelt heel erg als een live verslag van de huishoudbeurs. Vooral leuk voor de deelnemers daar, maar Chantal maakt geen enkel contact met de kijker thuis.”
Boos op Chantal
Ene Rob twittert: “Ik mis vooral snelheid. Er is veel ‘stilte’, je mist hier een beetje de hectiek die Paul oproept in zo’n formule die de boel draaiende en unhinged maakt. Zijn onvoorspelbaarheid is goud waard bij dit soort shows.”
Er zijn ook mensen die boos zijn op Chantal vanwege haar tv-uithaal naar Erica Meiland. “Ben zo op Chantal afgeknapt na haar hypocriete gedoe bij Jinek. Ik kijk dus bewust niet”, zegt Shirley.
Niels is wel enthousiast: “Eindelijk weer eens een leuke show vol amusement, humor en gekkigheid. Zo hoort televisie te zijn op zaterdagavond. Ik vind het vermakelijk. Dit hebben we toch gemist mensen.”
Matthijs wint half tien
NPO 1 won ook om half tien van RTL 4: Matthijs Gaat Door scoorde 1,1 miljoen kijkers (23 procent) en Eén tegen 50 had er 921.000 (20 procent).
Verder waren NPO 2’s Sterren op het Doek met Femke Halsema (703.000 en 13 procent) en SBS 6′ Het Jachtseizoen (529.000 en 10 procent) het meest in trek. De Rob Kemps-show The Wheel trok aansluitend 389.000 kijkers (8 procent).
Top zes
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- NPO 3 scoorde met Those who kill: 338.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Private Eyes: 225.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Darts World Series Finals: 205.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI Miami: 141.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Halloween: 138.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Helden van hier: 119.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), Kassa (1 miljoen), EenVandaag (996.000), Half acht nieuws (874.000), RTL Boulevard (625.000) en Editie NL (480.000) scoorden het best in de vooravond.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,1 miljoen), Hart van Nederland (654.000) en Shownieuws (627.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.752.000 | 01. NPO1 / 25.8% |
02. Mindf*ck (NPO1) 1.471.000 | 02. RTL4 / 16.8% |
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.209.000 | 03. SBS6 / 10.3% |
04. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.117.000 | 04. NPO2 / 6.7% |
05. Matthijs Gaat Door (NPO1) 1.091.000 | 05. ESPN / 5.5% |
06. Chantals Pyjama Party (RTL4) 1.091.000 | 06. NPO3 / 4.9% |
07. Kassa (NPO1) 1.001.000 | 07. RTL7 / 3.8% |
08. EenVandaag (NPO1) 996.000 | 08. RTL5 / 2.9% |
09. Een tegen 50 (RTL4) 921.000 | 09. NET5 / 2.9% |
10. Half acht nieuws (RTL4) 874.000 | 10. Vero / 2.3% |
11. Studio Sport (NPO1) 870.000 | 11. RTL8 / 2.0% |
12. Schaatsen NK Afstanden 500M D (NPO1) 803.000 | 12. Comedy / 1.3% |
13. Schaatsen NK Afstanden 500M H (NPO1) 749.000 | 13. Ziggo / 1.1% |
14. Sterren op het doek (NPO2) 703.000 | 14. TLC / 1.0% |
15. Hart van Nederland (SBS6) 654.000 | 15. Discov / 0.9% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 37,4% | |
02. RTL Nederland 26,3% | |
03. Talpa TV 17,0% |