Enorme domper voor Johnny de Mol: kijkcijfers HLF8 volledig ingestort
De kijkcijfers van dinsdag 7 september 2021 (SKO) – Een verschrikkelijke domper voor Johnny de Mol. Zijn talkshow HLF8 heeft op de tweede uitzendavond de helft van zijn kijkers verloren.

Heel even leek het erop dat Johnny de Mol de vooravond van SBS 6 uit het slop zou gaan trekken. De eerste aflevering van zijn nieuwe dagelijkse talkshow HLF8 scoorde met 423.000 kijkers beter dan concurrent Khalid & Sophie, dat op het veel grotere NPO 1 een publiek van 351.000 kijkers trok. Nu, één dag later, ziet alles er iets minder rooskleurig uit.
Johnny halveert
Johnny ziet de kijkcijfers van HLF8 halveren naar een zeer magere score van 213.000 kijkers (6 procent marktaandeel). Daarmee valt hij al na één avond uit de dagelijkse kijkcijfer top 25. Khalid & Sophie blijft stabiel op een belabberde score van 351.000 kijkers (13 procent). Een nieuw laagterecord, namelijk duizend kijkers minder dan de avond ervoor.
Het lijkt er de laatste tijd op alsof Nederland sowieso enorm talkshowmoe is, want ook de late talkshows scoren alles behalve denderend. Jinek zakte gisteren tegenover het voetbal weg tot 357.000 kijkers (9 procent), terwijl Op1 – na het voetbal – uitkwam op 476.000 kijkers (14 procent). Is er simpelweg sprake van een talkshowoverkill?
Hoog van de toren
Het is voor Johnny behoorlijk pijnlijk, maar het scheelt dat hij van tevoren totaal niet hoog van de toren heeft geblazen. Dat was een tactiek, zegt SBS 6-baas Marco Louwerens in Adformatie. “Met Johnny waren we al een tijd aan het kijken om zijn ambities rond een eigen talkshow invulling te geven.”
“Er zit een sterk team omheen met Jeroen Pauw als producent en coach. We hebben ervoor gekozen om het gewoon te laten gebeuren. Show, don’t tell. Anders verzand je al snel in allerlei clichés. Kijk de show een week of twee, drie en laat weten wat je ervan vindt.”
Oranje domineert
De meest bekeken tv-uitzending van de avond was de WK-kwalificatiewedstrijd Nederland – Turkije (6-1) met 2,6 miljoen kijkers (53 procent) op NPO 3. De nabeschouwing was met 1,4 miljoen kijkers (41 procent) het dominante programma op de late avond.
Het meest bekeken alternatief voor het voetbal was de NPO 1-combinatie We Zijn Er Bijna (785.000 en 16 procent) en Opsporing Verzocht (481.000 en 9 procent).
De andere meest bekeken titels op prime time waren Familie Gillis: Massa is Kassa met 463.000 kijkers (10 procent) op SBS 6, Tour de Frans met 441.000 kijkers (9 procent) op RTL 4, Opgelicht met 419.000 kijkers (9 procent) op NPO 1 en Urk met 351.000 kijkers (7 procent) op SBS 6.
Top zes
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 332.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met 112 Vandaag: 182.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Rookie: 128.000 kijkers,
- Veronica scoorde met American Made: 102.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Overboard: 79.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Logan Lucky: 61.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,4 miljoen), Half acht nieuws (1 miljoen), Zesuurjournaal (795.000), EenVandaag (723.000), GTST (721.000), RTL Boulevard (559.000), Editie NL (389.000), Zes uur nieuws (370.000) en Khalid & Sophie (351.000) scoorden het best in de vooravond.
Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (1,4 miljoen), Hart van Nederland (484.000), Op1 (476.000), Journaal laat (393.000), Jinek (357.000) en Shownieuws (351.000) het meest in trek.
NPO 3 avondmarktleider
NPO 3 was avondmarktleider met 33 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 17 procent en RTL 4 brons met 13 procent.
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Nederland – Turkije (NPO3) 2.600.000 | 01. NPO3 / 32.9% |
02. Voetbalnabeschouwing (NPO3) 1.397.000 | 02. NPO1 / 16.5% |
03. Journaal 20:00 (NPO1) 1.358.000 | 03. RTL4 / 13.4% |
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.047.000 | 04. SBS6 / 8.1% |
05. Journaal 18:00 (NPO1) 795.000 | 05. NPO2 / 5.0% |
06. We zijn er bijna (NPO1) 785.000 | 06. RTL5 / 2.6% |
07. EenVandaag (NPO1) 723.000 | 07. NET5 / 2.5% |
08. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 721.000 | 08. RTL8 / 2.4% |
09. RTL Boulevard (RTL4) 559.000 | 09. Vero / 1.9% |
10. Hart van Nederland (SBS6) 484.000 | 10. Eurosp / 1.8% |
11. Opsporing Verzocht (NPO1) 481.000 | 11. RTL7 / 1.5% |
12. Op1 (NPO1) 476.000 | 12. Comedy / 0.8% |
13. Familie Gillis (SBS6) 463.000 | 13. RTLZ / 0.8% |
14. Tour De Frans (RTL4) 441.000 | 14. TLC / 0.7% |
15. Opgelicht (NPO1) 419.000 | 15. Discov / 0.6% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 54,4% | |
02. RTL Nederland 21,2% | |
03. Talpa TV 13,1% |