Ruben Nicolai zet GTST in zijn hemd, knalt door miljoengrens

De kijkcijfers van dinsdag 13 juli 2021 (SKO) – Ruben Nicolai zet de vroegere kijkcijferhit Goede Tijden Slechte Tijden voor de tweede zomer op rij keihard in zijn hemd. Wat GTST níet lukt, lukt Ruben wél.

Ruben Nicolai © RTL

De tijd dat Goede Tijden Slechte Tijden elke avond meer dan twee miljoen kijkers wist te boeien, ligt al héél ver achter ons. Sterker nog: tegenwoordig komt de soapserie niet eens meer boven de miljoen kijkers uit. De laatste keer dat dat gebeurde was vijf maanden geleden, begin februari.

Ruben zet GTST in hemd

En wat GTST niet meer lukt, lukt de zomerse vervanger Ik Weet Er Alles Van wél. De vrolijke quiz van Ruben Nicolai trapte maandag af met 893.000 kijkers en gisteren knalde het programma al direct door de miljoengrens heen: er keken 1,017 miljoen mensen (22 procent marktaandeel).

Ruben zet GTST hiermee behoorlijk in zijn hemd. RTL 4 blijft halsstarrig vasthouden aan GTST, maar voor de tweede zomer op rij blijkt het alternatief in het laagseizoen béter te scoren dan de peperdure soapserie in het hoogseizoen doet.

RTL 4 is zomerknaller

De kijker weet RTL 4 sinds deze week ineens weer massaal te vinden. Dat komt niet alleen door de Ruben Nicolai-quiz, maar ook door de dagelijkse datingshow B&B Vol liefde op prime time. Het programma van Art Rooijakkers trapte maandag af met 764.000 kijkers en gisteren waren dat er al 832.000 (17 procent).

Op prime time scoorden slechts drie programma’s beter: De Slimste Mens met 1,7 miljoen kijkers (33 procent) op NPO 2, De Avondetappe met 1 miljoen kijkers (22 procent) op NPO 1 en Opsporing Verzocht met 911.000 kijkers (18 procent) op NPO 1.

De vierde zender op prime time was SBS 6 met 618.000 kijkers (14 procent) voor De Oranjezomer.

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Veronica scoorde met Con Air: 299.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met 112 Vandaag: 272.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Au Pairs: 174.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Charm of Love: 157.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Spiderman: 152.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Rookie: 145.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), Half acht nieuws (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), RTL Boulevard (1 miljoen), Ik weet er alles van (1 miljoen), Editie NL (758.000), Sportjournaal (756.000) en Tijd voor MAX (653.000) scoorde het best in de vooravond.

Op de late avond waren Humberto (758.000), Op1 (736.000), Journaal laat (581.000), Hart van Nederland (547.000), Shownieuws (403.000) en Alleen op een eiland (300.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 21 procent en NPO 2 brons met 12 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.154.00001. NPO1 / 24.6%
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.659.00002. RTL4 / 21.3%
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.383.00003. NPO2 / 11.8%
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.366.00004. SBS6 / 9.1%
05. EenVandaag (NPO1) 1.127.00005. Vero / 4.7%
06. De Avondetappe (NPO1) 1.023.00006. RTL5 / 3.6%
07. RTL Boulevard (RTL4) 1.023.00007. NPO3 / 3.2%
08. Ik weet er alles van (RTL4) 1.017.00008. RTL7 / 2.6%
09. Opsporing Verzocht (NPO1) 911.00009. RTL8 / 2.6%
10. B&B Vol Liefde (RTL4) 832.00010. NET5 / 2.4%
11. Tour de France (NPO1) 809.00011. TLC / 1.7%
12. Editie NL (RTL4) 758.00012. SBS9 / 1.3%
13. Humberto (RTL4) 758.00013. BBC / 1.0%
14. Sportjournaal (NPO1) 756.00014. RTLZ / 1.0%
15. Nieuwsuur (NPO2) 744.00015. Comedy / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 39,6%
02. RTL Nederland 31,4%
03. Talpa TV 17,5%

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Denkt u dat RTL 4 ook in het hoogseizoen een breder publiek kan aantrekken met een spelshow op het tijdstip van GTST?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Begrijpt u dat Maxime Meiland niet echt geliefd is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen