Dag na aanslag: zeer indrukwekkend RTL Boulevard trekt veel kijkers

De kijkcijfers van woensdag 7 juli 2021 (SKO) – De indrukwekkende uitzending van RTL Boulevard over de aanslag op Peter R. de Vries trok gisteren veel bekijks op RTL 4. Er keken 1,3 miljoen mensen naar.

Marieke Elsinga en Luuk Ikink © RTL Boulevard

De speciale uitzending van RTL Boulevard, die niet werd onderbroken door reclames, werd gepresenteerd door Marieke Elsinga en Luuk Ikink. Zij presenteerden dinsdag ook de laatste uitzending met Peter R. de Vries, voordat hij op straat werd neergeschoten. Met gasten als Peter van der Vorst en Albert Verlinde eerden ze de misdaadjournalist.

‘Fantastisch gedaan’

Er keken 1,3 miljoen mensen (39 procent marktaandeel) naar de speciale uitzending van RTL Boulevard, ongeveer twee keer zoveel kijkers als gebruikelijk in de zomer.

Het was een bijzonder mooie uitzending, blikte Albert later op de avond terug in Shownieuws. “Ik vind dat Luuk en Marieke het fantastisch gedaan hebben. Ze hebben iets moeten uitschakelen, want dit kun je niet als je te emotioneel bent. Het team heeft een prachtig programma gemaakt.”

Wel heeft Albert zijn tv-collega’s Marieke en Luuk gewaarschuwd. “Ik heb na afloop tegen ze gezegd: ‘Prachtig, dit is een moment waar je naartoe leeft, maar nu begint het en nu moet je elkaar wakker houden om het verdriet te zijn en de pijn bij elkaar te herkennen.'”

Peter van der Vorst

Evert Santegoeds was ook onder de indruk. “Ik vond Peter van der Vorst ook geweldig. Die heeft zich nog niet heel erg gemanifesteerd als directeur van RTL, maar vandaag deed hij dat heel erg nadrukkelijk en kon je zelfs zien dat hij vaak in koninklijk gezelschap verkeerd heeft de afgelopen jaren, want het was echt koninklijk wat hij daar deed.”

Daar is Henny Huisman het mee eens. “Wat een prachtige, emotionele en zeer menselijke speech bij RTL Boulevard van de directeur van RTL 4, Peter, over Peter R. de Vries”, twittert hij.

Emoties en twijfels

Er waren ook veel andere BN’ers die zich op Twitter lovend uitten over de Boulevard-uitzending. “Wat een mooie en liefdevolle uitzending van RTL Boulevard over Peter. En dat onder deze omstandigheden. Trots op mijn collega’s!”, aldus Jan de Hoop. En Jack van Gelder: “Zeer indrukwekkende uitzending.”

Parool-journalist Josien Wolthuizen: “Zo knap hoe het team van RTL Boulevard, met Marieke Elsinga voorop, deze uitzending presenteert. Hardop uitspreken dat er emoties en twijfels zijn, dat er soms ook per ongeluk in de verleden tijd wordt gesproken en hoe dat komt. Echt petje af.”

Peter domineert tv-avond

Peter R. de Vries domineerde de tv-avond. Recht tegenover RTL Boulevard had ook Op1 een speciale uitzending over Peter R. de Vries. Daar keken 800.000 mensen (23 procent) naar. ’s Avonds stond ook Humberto in het teken van de misdaadjournalist. ZIjn uitzzending trok 560.000 kijkers (11 procent).

De meest bekeken uitzendingen op prime time waren Engeland – Denemarken (3,1 miljoen kijkers en 62 procent) op NPO 1, Nieuwsuur met 522.000 kijkers (10 procent) op NPO 2, De Erfgenaam met 507.000 kijkers (11 procent) op RTL 4 en Steenrijk Straatarm met 350.000 kijkers (7 procent) op SBS 6.

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 3 scoorde met Beste van Prince: 212.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met The Rock: 173.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Ranking the Stars: 129.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Love and bubbles in Crystal Cove: 120.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met vtwonen: 95.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Everest: 56.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), RTL Boulevard (1,3 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), GTST (812.000), Sportjournaal (808.000), Op1 (800.000), Editie NL (778.000), Zes uur nieuws (559.000) en De Oranjezomer Vooravond (510.000) scoorden het best in de vooravond.

Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (1,6 miljoen), Studio Europa (768.000), Humberto (560.000) en De Oranjezomer (411.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 50 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 7 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. EK Voetbal: Engeland – Denemarken (NPO1) 3.070.00001. NPO1 / 49.5%
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.029.00002. RTL4 / 17.3%
03. EK Voetbal: voorbeschouwing (NPO1) 1.604.00003. SBS6 / 6.5%
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.449.00004. NPO2 / 5.3%
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.383.00005. Vero / 3.0%
06. RTL Boulevard (RTL4) 1.344.00006. RTL5 / 2.0%
07. EenVandaag (NPO1) 1.147.00007. RTL8 / 1.9%
08. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 812.00008. NPO3 / 1.9%
09. Sportjournaal (NPO1) 808.00009. NET5 / 1.5%
10. Op1 (NPO1) 800.00010. RTL7 / 1.1%
11. Editie NL (RTL4) 778.00011. SBS9 / 0.8%
12. Studio Europa (NPO1) 768.00012. Discov / 0.7%
13. Tour de France (NPO1) 607.00013. Comedy / 0.5%
14. Humberto (RTL4) 560.00014. FOX / 0.5%
15. Zes uur nieuws (RTL4) 559.00015. Eurosp / 0.5%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 56,7%
02. RTL Nederland 22,9%
03. Talpa TV 11,8%

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Vindt u dat RTL Boulevard een mooie uitzending heeft neergezet?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Begrijpt u dat Maxime Meiland niet echt geliefd is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen