Wilfred Genee zet kijkcijferrecord neer met De Oranjezomer op SBS 6

De kijkcijfers van maandag 21 juni 2021 (SKO) – Feest voor Wilfred Genee en zijn collega’s. Hun dagelijkse EK-talkshow De Oranjezomer heeft gisterenavond een kijkcijferrecord neergezet op SBS 6.

Wilfred Genee en Johan Derksen © SBS 6

De vroege editie van De Oranjezomer trok gisteren na afloop van de laatste groepswedstrijd van Oranje een publiek van 644.000 kijkers (9 procent marktaandeel) naar de vooravond van SBS 6. Daarmee is het de meest bekeken aflevering van het programma tot nu toe.

5,5 miljoen voor Oranje

Het concurrerende programma Studio Europa blijft oppermachtig. Daar keken tegelijkertijd 2,4 miljoen mensen (36 procent) naar. Het is ook logisch: dat programma stond direct na de wedstrijd Noord-Macedonië – Nederland (0-3) en daar keken maar liefst 5,5 miljoen mensen (81 procent) naar.

De wedstrijd op prime time was Rusland – Denemarken, goed voor 1,3 miljoen kijkers (26 procent).

John Williams op twee

Het meest bekeken alternatief voor de wedstrijd Rusland – Denemarken was de John Williams-hit Help Mijn Man Is Klusser met ditmaal een score van 1 miljoen kijkers (18 procent) op RTL 4. Het brons is voor NPO 3, dat met de wedstrijd Finland – België 907.000 kijkers (17 procent) scoorde.

De andere meest bekeken titels op prime time waren Familie Gillis: Massa is Kassa met 575.000 kijkers (10 procent) op SBS 6, Nieuwsuur met 513.000 kijkers (9 procent) op NPO 2, De Frontlinie met 430.000 kijkers (8 procent) op NPO 2 en Shownieuws met 344.000 kijkers (7 procent) op SBS 6.

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 513.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Johnny English Strikes Again: 207.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met 112 Vandaag: 148.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Wedding Do Over: 90.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met King Kong: 87.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Sharknado: 72.000 kijkers.

Vooravond en late avond

De meest bekeken uitzendingen in de vooravond waren Noord-Macedonië – Nederland (5,5 miljoen), Studio Europa (2,4 miljoen), Achtuurjournaal (2,1 miljoen), GTST (697.000), De Oranjezomer Vooravond (644.000), Half Acht Nieuws (592.000), Zes uur nieuws (435.000), Editie NL (398.000) en RTL Boulevard (361.000).

Op de late avond waren Journaal laat (615.000), De Oranjezomer (583.000), Humberto (534.000) en Hart van Nederland (505.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 51 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 11 procent en NPO 3 brons met 7 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. EK Voetbal: Noord-Macedonië – Nederland (NPO1) 5.500.00001. NPO1 / 50.8%
02. Studio Europa (NPO1) 2.374.00002. RTL4 / 10.7%
03. Journaal 20:00 (NPO2) 2.079.00003. NPO3 / 7.1%
04. EK Voetbal: Rusland – Denemarken (NPO1) 1.346.00004. SBS6 / 7.0%
05. EK Voetbal: voorbeschouwing (NPO1) 1.123.00005. NPO2 / 6.4%
06. Help mijn man is klusser (RTL4) 1.030.00006. RTL5 / 1.9%
07. EK Voetbal: Finland – België (NPO3) 907.00007. Vero / 1.9%
08. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 697.00008. NET5 / 1.4%
09. De Oranjezomer Vooravond (SBS6) 644.00009. SBS9 / 1.3%
10. Journaal laat (NPO1) 615.00010. FOX / 1.1%
11. Half acht nieuws (RTL4) 592.00011. RTL8 / 1.0%
12. De Oranjezomer (SBS6) 583.00012. RTL7 / 0.9%
13. Familie Gillis: Massa is Kassa (SBS6) 575.00013. TLC / 0.7%
14. Humberto (RTL4) 534.00014. Discov / 0.5%
15. Nieuwsuur (NPO2) 513.00015. BBC / 0.4%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 64,3%
02. RTL Nederland 15,1%
03. Talpa TV 11,6%

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen