SBS 6 haalt NPO 1 in met datinghit Lang Leve De Liefde

De kijkcijfers van woensdag 2 juni 2021 (SKO) – NPO 1 scoort zó slecht met de opvolger van De Vooravond dat de grootste zender van Nederland nu zelfs wordt ingehaald door het kleinere SBS 6.

Lang Leve De Liefde © SBS

Door de zoveelste programmeerblunder in de NPO 1-top is De Vooravond al twee weken voor de start van het EK Voetbal van de buis gehaald. De vervanger, het programma De Kleine Boerderij, zendt sinds maandag uit en is een enorme kijkcijferramp.

Boerenflop

De Kleine Boerderij is zó’n grote flop dat zelfs het veel kleinere SBS 6 gisteren gelijktijdig meer kijkers wist te boeien. De datinghit Lang Leve De Liefde, die steeds vaker de kijkcijfer top 25 haalt, kwam uit op 367.000 kijkers (13 procent), terwijl het boerenprogramma op NPO 1 genoegen moest nemen met 334.000 kijkers (11 procent).

De NPO 1-vooravond kampt met een megadip. EenVandaag ervoor wist 710.000 kijkers (30 procent) te bekoren en het Achtuurjournaal erna 1,5 miljoen (39 procent).

Voetbal pakt goud

De meest bekeken uitzending op prime time was de wedstrijd Nederland – Schotland met 1,6 miljoen kijkers (36 procent) op NPO 3. NPO 1 bood het meest bekeken alternatief met Oogappels (768.000 kijkers en 18 procent), waarna de zender volledig instortte met Leven Voor De Dood: daar keken 253.000 mensen (6 procent) naar.

De andere meest bekeken titels op prime time waren Nieuwsuur met 504.000 kijkers (11 procent) op NPO 2 en De Bauers: Bestemming Onbekend met 482.000 kijkers (11 procent) op RTL 4. Na De Bauers trok Iedereen Had Het Erover nog 462.000 kijkers (10 procent).

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • SBS 6 scoorde met Steenrijk Straatarm: 482.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Zeeman Confronteert Stalkers: 319.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Law Abiding Citizen: 177.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Survivor: 116.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Bouw Je Droom Het Wylde Pad: 89.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Mannen van Mars: 79.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,5 miljoen), Half acht nieuws (941.000), Zesuurjournaal (869.000), EenVandaag (710.000), GTST (644.000), RTL Boulevard (565.000), de voetbalvoorbeschouwing (411.000) en Lang Leve De Liefde (367.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Beau (661.000), Op1 (630.000), Hart van Nederland (626.000), de voetbalnabeschouwing (602.000), Journaal laat (547.000) en Shownieuws (468.000) het meest in trek.

NPO 3 avondmarktleider

NPO 3 was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 17 procent en RTL 4 brons met 16 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Nederland – Schotland (NPO3) 1.617.00001. NPO3 / 20.3%
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.523.00002. NPO1 / 17.4%
03. Half acht nieuws (RTL4) 941.00003. RTL4 / 15.7%
04. Journaal 18:00 (NPO1) 869.00004. SBS6 / 10.2%
05. Oogappels (NPO1) 768.00005. NPO2 / 5.1%
06. EenVandaag (NPO1) 710.00006. RTL5 / 4.2%
07. Beau (RTL4) 661.00007. Vero / 3.4%
08. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 644.00008. RTL7 / 2.6%
09. Op1 (NPO1) 630.00009. RTL8 / 2.4%
10. Hart van Nederland (SBS6) 626.00010. NET5 / 1.9%
11. Voetbal VR NB (NPO3) 602.00011. Eurosp / 1.2%
12. RTL Boulevard (RTL4) 565.00012. SBS9 / 1.2%
13. Journaal laat (NPO1) 547.00013. TLC / 1.1%
14. Nieuwsuur (NPO2) 504.00014. Comedy / 1.1%
15. Bestemming Onbekend (RTL4) 482.00015. Spike / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 42,8%
02. RTL Nederland 25,9%
03. Talpa TV 16,7%

Wat vindt u?

Alle polls

Mist u Patty Brard bij Shownieuws?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen