EK Voetbal blijft ook na uitschakeling Oranje grote kijkcijferhit

De kijkcijfers van maandag 28 juni 2021 (SKO) – De kijkcijfers van het EK Voetbal zijn niet ingestort na de uitschakeling van Oranje. Ook de achtste finales van gisteren waren grote kijkcijferhits.

EK Voetbal © NOS

Er stonden ook gisteren weer twee achtste finales op het menu: Kroatië – Spanje (3-5) en Frankrijk – Zwitserland (3-3). Beide wedstrijden resulteerden in een verlenging en de laatste wedstrijd zelfs in penalty’s: na een reeks strafschoppen werd regerend wereldkampioen Frankrijk uit het EK Voetbal getrapt.

Miljoenen kijkers

Kroatië – Spanje was te zien in de vooravond en trok 1,7 miljoen kijkers (41 procent marktaandeel) naar NPO 1. De wedstrijd tussen Frankrijk en Zwitserland trok op prime time zelfs 2,3 miljoen kijkers (51 procent). Voor de concurrentie bleef dus minder dan de helft van alle kijkers over.

Het meest bekeken alternatief voor het voetbal was Help Mijn Man Is Klusser met 883.000 kijkers (18 procent) op RTL 4, gevolgd door Nieuwsuur (638.000 en 13 procent) en de Andere Tijden Special (590.000 en 12 procent) op NPO 2. Verder was Familie Gillis het meest in trek met 423.000 kijkers (8 procent) op SBS 6.

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 3 scoorde met Verliefd op Ibiza: 236.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met 112 Vandaag: 234.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Gladiator: 154.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Bridal Wave: 111.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Bruce Almighty: 82.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met American Die: 27.000 kijkers.

Vooravond en late avond

De meest bekeken vooravonduitzendingen waren Kroatië – Spanje (1,7 miljoen), Achtuurjournaal (1,3 miljoen), Half acht nieuws (935.000), Zesuurjournaal (825.000), Tour de France (770.000), RTL Boulevard (638.000), De Oranjezomer Vooravond (626.000), GTST (577.000), Editie NL 9573.000) en EenVandaag (559.000) het meest in trek.

Op de late avond waren Studio Europa (796.000), De Oranjezomer (444.000), Humberto (424.000) en Hart van Nederland (398.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 45 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en NPO 2 brons met 11 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. EK Voetbal: Frankrijk – Zwitserland (NPO1) 2.310.00001. NPO1 / 45.2%
02. EK Voetbal: Kroatië – Spanje (NPO1) 1.702.00002. RTL4 / 12.7%
03. Journaal 20:00 (NPO2) 1.314.00003. NPO2 / 10.5%
04. Half acht nieuws (RTL4) 935.00004. SBS6 / 6.6%
05. Help mijn man is klusser (RTL4) 883.00005. NPO3 / 3.1%
06. Journaal 18:00 (NPO2) 825.00006. NET5 / 2.8%
07. Studio Europa (NPO1) 796.00007. RTL5 / 2.4%
08. Tour de France (NPO2) 770.00008. RTL8 / 2.0%
09. RTL Boulevard (RTL4) 638.00009. Vero / 1.7%
10. Nieuwsuur (NPO2) 638.00010. FOX / 1.0%
11. De Oranjezomer Vooravond (SBS6) 626.00011. SBS9 / 1.0%
12. Andere Tijden Special (NPO2) 590.00012. RTL7 / 0.9%
13. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 577.00013. Discov / 0.9%
14. Editie NL (RTL4) 573.00014. RTLZ / 0.8%
15. EenVandaag (NPO2) 559.00015. TLC / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 58,8%
02. RTL Nederland 19,0%
03. Talpa TV 12,1%

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Vanavond speelt Engeland tegen Duitsland. Wie gaat er winnen?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Begrijpt u dat Maxime Meiland niet echt geliefd is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen