Achtste finale Engeland – Duitsland bezorgt NPO 1 kijkcijferrecord

De kijkcijfers van dinsdag 29 juni 2021 (SKO) – De achtste finale tussen Engeland en Duitsland op het EK Voetbal heeft NPO 1 een kijkcijferrecord opgeleverd. Er keken ruim 2,3 miljoen mensen naar.

EK Voetbal © NOS

Het duel tussen Engeland en Duitsland (2-0) wist in de vooravond 2,3 miljoen kijkers (53 procent) te bekoren op NPO 1. Daarmee is het de meest bekeken vooravondwedstrijd van dit EK Voetbal tot nu toe (Oranje-speeldagen uitgezonderd). Niet eerder dit toernooi wist een niet-Oranje-wedstrijd in de vooravond meer dan 2 miljoen kijkers te boeien.

Kwartfinales in aantocht

Het is ook de eerste niet-Oranje-speeldag dat de wedstrijd in de vooravond meer kijkers trekt dan die op prime time. Zweden – Oekraïne (1-2) kwam namelijk niet verder dan 2 miljoen kijkers (45 procent).

De kwartfinales worden gespeeld op vrijdag en zaterdag. Dan staan Zwitserland – Spanje, België – Italië, Tsjechië – Denemarken en Oekraïne – Engeland op het menu.

Opsporing op twee

Het meest bekeken alternatief voor het voetbal was Opsporing Verzocht met 791.000 kijkers (15 procent) op NPO 2. Nieuwsuur wist aansluitend 629.000 kijkers (12 procent) te bekoren.

Verder waren RTL 4’s Kopen Zonder Kijken (586.000 en 11 procent) en SBS 6′ Gestalkt (338.000 en 7 procent) het meest in trek.

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Net5 scoorde met The Rookie: 258.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Down the road: 240.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met 112 Vandaag: 227.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Die Hard with a Vengeance: 218.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Destination Wedding: 113.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met American Die 2: 70.000 kijkers.

Vooravond en late avond

De meest bekeken vooravonduitzendingen waren Engeland – Duitsland (2,3 miljoen), Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Half acht nieuws (784.000), Zesuurjournaal (605.000), GTST (602.000), RTL Boulevard (559.000), De Oranjezomer Vooravond (545.000) en EenVandaag (499.000).

Op de late avond waren Studio Europa (824.000), De Avondetappe (475.000), Humberto (463.000), De Oranjezomer (460.000) en Hart van Nederland (384.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 44 procent marktaandeel, NPO 2 pakte zilver met 12 procent en RTL 4 brons met 11 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. EK Voetbal: Engeland – Duitsland (NPO1) 2.308.00001. NPO1 / 43.8%
02. EK Voetbal: Zweden – Oekraïne (NPO1) 2.023.00002. NPO2 / 11.8%
03. Journaal 20:00 (NPO2) 1.763.00003. RTL4 / 11.4%
04. EK Voetbal: nabeschouwing (NPO1) 1.640.00004. SBS6 / 6.3%
05. Studio Europa (NPO1) 1.430.00005. NPO3 / 3.0%
06. Opsporing Verzocht (NPO2) 791.00006. Vero / 3.0%
07. Half acht nieuws (RTL4) 784.00007. RTL5 / 2.8%
08. EK Voetbal: voorbeschouwing (NPO1) 749.00008. NET5 / 2.5%
09. Nieuwsuur (NPO2) 629.00009. RTL8 / 1.9%
10. Journaal 18:00 (NPO2) 605.00010. RTL7 / 1.1%
11. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 602.00011. SBS9 / 1.0%
12. Kopen zonder kijken (RTL4) 586.00012. RTLZ / 0.8%
13. Tour de France (NPO2) 563.00013. Eurosp / 0.7%
14. RTL Boulevard (RTL4) 559.00014. TLC / 0.7%
15. De Oranjezomer Vooravond (SBS6) 545.00015. Discov / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 58,6%
02. RTL Nederland 18,1%
03. Talpa TV 12,8%

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Hoopt u dat België het EK Voetbal wint?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen