Week na Songfestival-finale: NPO 1 verliest 5 miljoen kijkers
De kijkcijfers van zaterdag 29 mei 2021 (SKO) – NPO 1 verliest een week na de spectaculaire finale van het Songfestival maar liefst 5 miljoen kijkers. De zender houdt er nog geen half miljoen over.
Waar het Eurovisie Songfestival een week geleden bijna 5,5 miljoen kijkers (79 procent marktaandeel) wist te vermaken op de zaterdagavond van NPO 1, kwam de Theo Maassen-voorstelling Situatie Gewijzigd gisteren op hetzelfde tijdstip niet verder dan 468.000 kijkers (11 procent). Een flinke domper voor ’s lands grootste zender.
Voetbal en Chantal
De zaterdagkijkers werden gisteren verdeeld door RTL 4 en SBS 6. Met Manchester City – Chelsea was SBS 6 de winnaar op prime time: daar keken 1,1 miljoen mensen (27 procent) naar.
Chantal Janzen zette op RTL 4 afgerond precies dezelfde score neer met Beat The Champions VIPS, al trok zij een fractie minder kijkers. BankGiro Miljonairs trok erna 832.000 kijkers (20 procent).
Verder was NPO 2’s College Tour met Svetlana Tichanovskaja, de oppositieleider in Belarus, het meest in trek met 413.000 kijkers (10 procent).
Top zes
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- NPO 3 scoorde met Top Dog: 218.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI NY: 203.000 kijkers,
- Veronica scoorde met RED 2: 179.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met De Luchtpolitie: 158.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Frozen Ground: 146.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 123.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Zesuurjournaal (716.000), Half acht nieuws (712.000), Kassa (687.000), EenVandaag (560.000), RTL Boulevard (554.000), Editie NL (399.000) en Lachen Om Home Video’s (369.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (687.000), de voetbalnabeschouwing (668.000), Shownieuws (547.000), De Bauers Bestemming Onbekend (355.000) en Studio Sport (351.000) het meest in trek.
SBS 6 avondmarktleider
SBS 6 was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 20 procent en NPO 1 brons met 17 procent.
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.592.000 | 01. SBS6 / 19.6% |
02. Manchester City – Chelsea (SBS6) 1.096.000 | 02. RTL4 / 19.5% |
03. Beat the Champions (RTL4) 1.068.000 | 03. NPO1 / 16.7% |
04. BankGiro Miljonairs (RTL4) 832.000 | 04. NPO2 / 6.9% |
05. Journaal 18:00 (NPO1) 716.000 | 05. Vero / 4.8% |
06. Half acht nieuws (RTL4) 712.000 | 06. RTL8 / 3.8% |
07. Kassa (NPO1) 687.000 | 07. RTL7 / 3.1% |
08. Hart van Nederland (SBS6) 687.000 | 08. NPO3 / 2.9% |
09. Voetbal CL NB (SBS6) 668.000 | 09. RTL5 / 2.9% |
10. EenVandaag (NPO1) 560.000 | 10. NET5 / 2.3% |
11. RTL Boulevard (RTL4) 554.000 | 11. Comedy / 1.3% |
12. Theo Maassen Situatie Gewijzigd (NPO1) 468.000 | 12. TLC / 1.3% |
13. Voetbal CL (SBS6) 436.000 | 13. BBC / 1.2% |
14. College Tour (NPO2) 413.000 | 14. Ziggo / 1.1% |
15. Editie NL (RTL4) 399.000 | 15. RTLZ / 0.8% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. RTL Nederland 30,4% | |
02. Talpa TV 27,3% | |
03. Publieke Omroep 26,5% |