Simone Kleinsma trekt NPO 1 uit het Showcolade-slop
De kijkcijfers van zondag 30 mei 2021 (SKO) – Het is Simone Kleinsma gelukt om ondanks de vreselijk slechte lead-in van Showcolade een mooie score neer te zetten met haar nieuwe tv-programma.
Het muzikale programma Klassiekers met Kleinsma is gisteren van start gegaan met 851.000 kijkers (18 procent marktaandeel) op NPO 1. Een prima prestatie, aangezien Simone direct na dé grote kijkcijferflop van de NPO stond: Showcolade. Daarvan wist de laatste aflevering 499.000 kijkers (11 procent) te bekoren.
Caroline op één
De grote winnaar op prime time was Caroline Tensen met haar tv-klassieker Eén tegen 50, die 1,3 miljoen kijkers (28 procent) wist te boeien op RTL 4. De talkshow Humberto hield er aansluitend slechts 643.000 kijkers (15 procent) over.
Toen Humberto in beeld verscheen, zapten veel kijkers door naar SBS 6. Daar kwam Onmogelijke Duetten uit op 891.000 kijkers (20 procent). Daaraan voorafgaand bleef Linda de Mol steken op 643.000 kijkers (14 procent) voor Deze Quiz Is Voor Jou.
Verder haalde alleen NPO 2 op prime time de kijkcijfer top 15: Nieuwsuur kwam uit op 500.000 kijkers (10 procent).
Top zes
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- RTL 5 scoorde met Kees van der Spek: 267.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Baywatch: 237.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI: 213.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Thuisfront: 205.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Hunted: 164.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Friends The Reunion: 161.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Half Acht Nieuws (865.000), Studio Sport (692.000), RTL Boulevard (487.000), Editie NL (343.000) en vtwonen (317.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (903.000), Marker Wadden (726.000), Late Nieuws (468.000), Shownieuws (453.000) en Het Uur van de Wolf (263.000) het meest in trek.
RTL 4 avondmarktleider
RTL 4 was avondmarktleider met 19 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 16 procent.
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.722.000 | 01. RTL4 / 19.3% |
02. Een tegen 50 (RTL4) 1.250.000 | 02. NPO1 / 18.0% |
03. Hart van Nederland (SBS6) 903.000 | 03. SBS6 / 15.7% |
04. Onmogelijke Duetten (SBS6) 891.000 | 04. Ziggo / 5.0% |
05. Half acht nieuws (RTL4) 865.000 | 05. Vero / 4.8% |
06. Klassiekers met Kleinsma (NPO1) 851.000 | 06. RTL8 / 3.9% |
07. Marker Wadden (NPO1) 726.000 | 07. NPO2 / 3.9% |
08. Studio Sport (NPO1) 692.000 | 08. NPO3 / 3.5% |
09. Humberto (RTL4) 643.000 | 09. RTL7 / 3.2% |
10. Deze quiz is voor jou (SBS6) 643.000 | 10. RTL5 / 3.1% |
11. Nieuwsuur (NPO2) 500.000 | 11. NET5 / 2.5% |
12. Showcolade (NPO1) 499.000 | 12. RTLZ / 1.7% |
13. RTL Boulevard (RTL4) 487.000 | 13. BBC / 1.5% |
14. Late Nieuws (RTL4) 468.000 | 14. ZiggoSel / 1.0% |
15. Shownieuws (SBS6) 453.000 | 15. Comedy / 0.9% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. RTL Nederland 31,4% | |
02. Publieke Omroep 25,4% | |
03. Talpa TV 23,2% |