Lego Masters-finale houdt nieuwe tv-show Gerard Ekdom klein

De kijkcijfers van zaterdag 8 mei 2021 (SKO) – De grote finale van Lego Masters was gisteren het meest bekeken programma op prime time. RTL 4 hield daarmee de SBS 6-show van Gerard Ekdom klein.

Lego Masters © Nick van Ormondt

Het tweede seizoen van Lego Masters is ten einde gekomen met 1,5 miljoen kijkers (25 procent marktaandeel) en daarmee wordt de score van de eerste finale overtroffen: vorig jaar keken er bijna 1,4 miljoen mensen. Toch is het geen record: de uitschieter was medio maart, toen er maar liefst 1,8 miljoen mensen keken.

Goud voor legoblokjes

Dankzij de legoblokjes behaalde RTL 4 goud op prime time. De commerciële concurrent SBS 6 bleef behoorlijk achter. De tweede van drie Radio 10 Songfestivalquiz-afleveringen bleef steken op 560.000 kijkers (9 procent), net iets minder dan vorige week. Daarmee is het programma van Gerard Ekdom geen kijkcijferhit.

RTL 4 bleef SBS 6 ook om half tien ruim voor: All You Need Is Love zette 867.000 kijkers (19 procent) neer, terwijl De Beste Liedjes van het Songfestival bleef hangen op 458.000 kijkers (9 procent).

Ik Vertrek op twee

Naast RTL 4 waren er nog twee andere tv-zenders die het beter deden dan SBS 6: zowel NPO 1 als NPO 2. Het eerste publieke net scoorde ruim 1,3 miljoen kijkers (22 procent) met Ik Vertrek: Even Weg, waarna de Songfestival-special van Beste Zangers uitkwam op 1,3 miljoen kijkers (25 procent).

Daarna volgt NPO 2. Hier Zijn De Van Rossems zetten een mooie 889.000 kijkers (14 procent) neer.

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 3 scoorde met Top Dog: 381.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Deadpool: 223.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 162.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI NY: 157.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Helden van hier: 124.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Platoon: 97.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), Zesuurjournaal (985.000), Kassa (984.000), EenVandaag (934.000), Half acht nieuws (916.000), RTL Boulevard (507.000) en Lachen om home video’s (477.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (914.000), Hart van Nederland (599.000), Shownieuws (588.000) en Studio Sport (503.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met bijna 24 procent en SBS 6 brons met 11 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.071.00001. NPO1 / 24.4%
02. Lego Masters (RTL4) 1.489.00002. RTL4 / 19.1%
03. Ik vertrek even weg (NPO1) 1.346.00003. SBS6 / 10.7%
04. Beste Zangers Songfestival (NPO1) 1.267.00004. NPO2 / 7.6%
05. Journaal 18:00 (NPO1) 985.00005. NPO3 / 4.0%
06. Kassa (NPO1) 984.00006. Vero / 3.8%
07. EenVandaag (NPO1) 934.00007. ESPN / 3.1%
08. Half acht nieuws (RTL4) 916.00008. RTL7 / 2.7%
09. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 914.00009. RTL5 / 2.6%
10. Hier zijn de Van Rossems (NPO2) 889.00010. RTL8 / 2.3%
11. All you need is love (RTL4) 867.00011. NET5 / 2.1%
12. Autosport F1 GP ESP KW (Ziggo) 826.00012. Ziggo / 1.9%
13. Hart van Nederland (SBS6) 599.00013. Comedy / 1.5%
14. Shownieuws (SBS6) 588.00014. BBC / 0.9%
15. Radio 10 Songfestivalquiz (SBS6) 560.00015. ESPN2 / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 36,0%
02. RTL Nederland 27,9%
03. Talpa TV 17,4%

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Lego Masters is nu twee jaar onderweg. Haalt deze show de vijf seizoenen?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen