Frank en Rogier worden afgekraakt in Druiventros-soap, kijkcijfers in lift

De kijkcijfers van dinsdag 4 mei 2021 (SKO) – Frank Jansen en Rogier Smit werden gisteren behoorlijk afgekraakt in de nieuwe Druiventros-soap, waarvan de kijkcijfers behoorlijk in de lift zitten.

Frank Jansen en Rogier Smit © RTL

Na het succes van Herrie in de Druiventros uit 2017 is de bekende horecafamilie Mutsaers terug met een vervolg op RTL 4, namelijk De Druiventros: d’r op of d’r onder. Door de coronacrisis is het hotel-restaurant zwaar getroffen en daarom heeft de familie besloten om hun etablissement te verbouwen én te kiezen voor een nieuw concept.

Kijkcijfers in de lift

De Druiventros-soap begon vorige week erg magertjes tegenover de megasuccesvolle Herman Finkers-film, maar deze week zitten de kijkcijfers in de lift. De score stijgt van 432.000 kijkers (8 procent) vorige week naar 831.000 kijkers (15 procent) deze week.

Al die kijkers zagen gisteren hoe het tv-duo Frank Jansen en Rogier Smit werd afgekraakt. Zij maken in het programma hun tv-comeback nadat ze in de media een ordinaire huwelijksruzie uitvochten. Hun missie is om het fonduerestaurant van de Druiventros van een nieuw interieur te voorzien.

Frank en Rogier afgekraakt

Frank en Rogier hebben er een soort Zwitserse Alpenhut van gemaakt en dat valt niet bij iedereen van de familie Mutsaers in de smaak. “Ik denk dat als je in een restaurant als dit zou zitten dat er geen serieuze zakenmensen hier afspraken gaan zitten doen. Ik vind het heel uitgesproken en daar zou ik niet voor kiezen”, foeterde Rob gisteren.

Zijn vrouw Janny, de dochter van oprichtster Mieke: “Kijk, Frank en Rogier hebben dit leuk bedacht, maar als je het niet kwijt kunt op tafel… Als ze gember, kaas en stokbrood wil, dan krijg je dat niet op dat tafeltje.” Mater familias Mieke: “Ik vond de tafeltjes te klein en het servies te groot.”

Voetbal op één

Voorafgaand aan de Druiventros-soap trok Snackmasters eveneens meer kijkers dan vorige week, namelijk 913.000 (14 procent). Het is echter niet RTL 4, maar het Champions League-voetbal dat prime time won op de dag van Dodenherdenking. Manchester City – PSG trok 1 miljoen kijkers (18 procent) naar SBS 6.

Het brons is voor NPO 1, dat met de film Bankier van het Verzet uitkwam op 853.000 kijkers (16 procent). Door de lange uitzendduur ging Op1 ’s avonds niet door. Verder wist NPO 2 het hoogst aantal kijkers te bekoren, namelijk met Jacoba van Tongeren: Generaal van het Verzet. Daar keken 567.000 mensen (8 procent) naar.

Vooravond en late avond

Vanzelfsprekend waren de meest bekeken programma’s op de dag van de Dodenherdenking het Achtuurjournaal (3,8 miljoen) en de Nationale Dodenherdenking (3,4 miljoen).

De andere meest bekeken titels in de vooravond waren het Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), RTL Boulevard (858.000), Dodenherdenking Waalsdorpervlakte (803.000) en Editie NL (797.000).

Op de late avond waren Beau (928.000), de voetbalnabeschouwing (523.000), Shownieuws (413.000) en Hart van Nederland (382.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 35 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 11 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 3.783.00001. NPO1 / 34.7%
02. Nationale Dodenherdenking (NPO1) 3.350.00002. RTL4 / 14.9%
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.316.00003. SBS6 / 10.7%
04. EenVandaag (NPO1) 1.237.00004. NPO2 / 6.3%
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.211.00005. RTL7 / 4.6%
06. Manchester City – PSG (SBS6) 1.008.00006. NPO3 / 4.5%
07. Beau (RTL4) 928.00007. Vero / 2.8%
08. Snackmasters (RTL4) 913.00008. RTL5 / 2.3%
09. RTL Boulevard (RTL4) 858.00009. NET5 / 2.2%
10. Bankier van het Verzet (NPO1) 853.00010. RTL8 / 1.7%
11. Druiventros d’r op of d’r onder (RTL4) 831.00011. RTLZ / 1.6%
12. Dodenherdenking Waalsdorpervlakte (RTL4) 803.00012. SBS9 / 1.2%
13. Editie NL (RTL4) 797.00013. BBC / 1.1%
14. Zes uur nieuws (RTL4) 683.00014. Discov / 0.9%
15. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 639.00015. FOX / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 45,5%
02. RTL Nederland 25,2%
03. Talpa TV 16,9%

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen