Blik op de weg-ster Leo de Haas wil Heineken voor rechter slepen

Blik op de weg-beroemdheid Leo de Haas (61) is woest. Hij wil Heineken voor de rechter slepen, vanwege een geestige reclame waarmee vrachtwagens van de bierfabrikant rondrijden.

Leo de Haas © BNNVARA

Leo de Haas bedacht in 1991 het meest iconische programma over het Nederlandse wegverkeer ooit: Blik op de Weg. Het programma was een groot succes met op het hoogtepunt meer dan 2 miljoen kijkers, maar in 2015 zegde de politie de samenwerking op. Het betekende het faillissement van Leo’s televisiebedrijf.

Blik op de weg

Door zijn financiële ondergang is Leo tegenwoordig actief als vrachtwagenchauffeur, onthulde hij eind vorig jaar in De Wereld Draait Door. “Is dat hobby of is dat gewoon werk?”, vroeg Matthijs van Nieuwkerk verbijsterd. Leo: “Nee, dat is werk. Ik ben failliet gegaan in 2015, dus ik moet wel.”

Toen Leo vandaag op de weg reed en een vrachtwagen van Heineken zag, rook hij direct geld. Op de achterkant stond een grote advertentie van twee blikjes bier met daarbij de tekst: ‘Blik op de weg.’ Best geestig natuurlijk, maar Leo kon er níet om lachen.

Rechtszaak

Leo begon direct boos te twitteren: “Zeg Heineken, jullie hadden best even met me kunnen overleggen voordat jullie mijn auteursrecht op jullie vrachtwagen plakten, vinden jullie zelf ook niet?”

Het is een vervelende situatie, vindt de Blik op de weg-bekendheid. “Ja, deze rechtszaak zal ik zelf moeten gaan betalen. Tegen Heineken… Verheug me er niet op, maar wat moet dat moet.”

Handelsmerk

De volgers van Leo vinden dat hij de humor ervan in moet zien. “Auteursrecht of niet: ik vind dat ad rem wel een passende omschrijving geeft van hetgeen er feitelijk plaatsvindt. Wie zegt er dat dit als naam is bedoeld?”, zegt Ed.

Leo daarop: “Het geheel is een gedeponeerd handelsmerk van mij. Of zou het toeval zijn dat deze woorden in deze volgorde op de vrachtauto geplakt zijn? Er was een winkelier in Zaandam die Albert Heijn heette. Die mocht zijn naam niet op zijn winkel zetten. AH bestond al.”

Fooi

Van sommigen krijgt Leo steun. “Het gaat hier om een beursgenoteerd bedrijf met een waarde van €56.520.000.000,00. Ze hebben een enorm marketingbudget en dan gebruiken ze iets waarop auteursrechten liggen zonder daarvoor ook maar iets te betalen…”, zegt Remon.

Leo: “Het was gewoon chique geweest als Heineken me een fooi gegeven had.”

Foto

De bewuste vrachtwagen:

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen