Blamage voor NPO 1: Rutger scoort nóg slechter dan Jandino

De NPO 1-kijker rekent echt compléét af met alle infantiele tv-shows die plotseling worden geprogrammeerd. De Rutger Castricum-quiz De Bluffer scoorde gisteren bizar lage kijkcijfers.

Rutger Castricum © Wessel de Groot

Het lijkt erop dat de NPO-top het spoor compleet bijster is. Waardevolle programma’s als Opsporing Verzocht en Radar worden gekort en Andere Tijden wordt van de buis gehaald, terwijl er plotseling een hausse aan infantiele tv-shows op de buis wordt geslingerd. De reden? De NPO wil meer jonge kijkers naar het ouderwetse tv-scherm trekken.

Horrorkijkcijfers

NPO 1 heeft in de afgelopen tijd vier programma’s gelanceerd die echt totáál geen publieke waarde hebben. De Emma Wortelboer-show Tik M Aan werd na één week van de buis gehaald (officieel vanwege corona), Jandino’s Bezorgservice werd na twee weken stopgezet vanwege lage kijkcijfers en Showcolade moddert aan op de zondagavond.

Het vierde programma is De Bluffer van Rutger Castricum. De première daarvan scoorde vorige week al slecht met 566.000 kijkers, maar de tweede aflevering heeft gisterenavond echt bizár lage kijkcijfers neergezet: er keken slechts 253.000 mensen (4,8 procent). Daarmee scoort hij nóg slechter dan de van de buis gehaalde Jandino.

Nog slechter dan Jandino

Prime time op de grootste tv-zender van Nederland een kwart miljoen kijkers scoren is een uitzonderlijke prestatie: dat lukt bijna niemand. Zelfs Jandino niet dus. Hij werd vorige week van de buis gehaald toen hij nog maar 335.000 kijkers wist te vermaken. Daar zit Rutger nu ver onder. Het kan niet anders dan dat hij het nu ook moet ontgelden.

Direct voorafgaand aan De Bluffer keken er 1,1 miljoen mensen naar de ABBA-show van Nick & Simon. Toen de Rutger Castricum-quiz in beeld verscheen, zapten 845.000 mensen weg, oftewel 77 procent van alle kijkers. Uiteindelijk zette De Bluffer een marktaandeel neer dat 80 procent onder het laatste weekgemiddelde van NPO 1 ligt.

Frans Klein op hakblok

NPO’s tv-baas Frans Klein werd gisteren in Nieuwsuur op het hakblok gelegd. Presentator Jeroen Wollaars: “In de jacht op jongere kijkers worden er programma’s geprogrammeerd die niet succesvol zijn, waar niemand op zit te wachten en waarvan iedereen zich afvraagt: wat is hier de publieke waarde van?”

Hij haalde als voorbeeld Showcolade aan. “Dan heb ik het bijvoorbeeld over het programma waarbij mensen op een lopende band moeten onderscheiden of objecten van chocolade gemaakt zijn of niet. Dat wordt aan de ene kant geprogrammeerd in de zoektocht naar de jongere kijkers en aan de andere kant worden programma’s met een informatieve en journalistieke waarde gemarginaliseerd.”

Familiair amusement

Frans probeerde het allemaal goed te praten. “Ik vind dat er hier weer twee dingen door elkaar worden gehaald. Het programma Showcolade is overigens uitgezonden door Omroep MAX, die dus niet per definitie op zoek is naar de jonge kijker. Wat je ziet is dat wij hier familiair amusement willen vernieuwen. Dat doen wij in het weekend. Natuurlijk mislukt er ook wel eens iets, zoals Showcolade nu.”

‘Mislukt er wel eens wat’: dat is echt het understatement van de eeuw. Van de vier nieuwe infantiele tv-shows die hij heeft geprogrammeerd, zijn ze alle vier inhoudelijk geflopt en zijn er al twee van de buis gehaald. “In het bedrijfsleven worden mensen om minder ontslagen”, zegt Angela de Jong in haar column.

Fragment

Frans Klein bij Nieuwsuur:

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Gaat Rutger Castricum zijn tv-collega Jandino Asporaat achterna?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen