Antoinette Hertsenberg woest over infantiele Edsilia Rombley-show

Antoinette Hertsenberg is er giftig over dat NPO-titels als haar eigen Radar onder druk staan, terwijl er ondertussen wel infantiele shows als Edsilia Rombley’s Showcolade worden geprogrammeerd.

Edsilia Rombley en Antoinette Hertsenberg © NPO

Er is een behoorlijke rel binnen de NPO over een koerswijziging die de top heeft voorgesteld. Inmiddels is 80 procent van de NPO 1-kijkers vijftig jaar of ouder, terwijl dat tien jaar geleden nog 70 procent was. De NPO wil terug naar die situatie en daarom wil ze dat van alle programma’s voortaan minstens 16,5 procent van de kijkers onder de vijftig jaar oud is.

Radar op het hakblok

Lange tijd durfde men hier bij de publieke omroep niet over naar buiten te treden, maar gisterenavond gooiden tv-makers de handdoek in de ring. Eerst deden ze hun beklag in een groot Volkskrant-artikel, daarna volgde ook het AD. Voorop gaat Antoinette Hertsenberg, de AvroTros-diva die al sinds jaar en dag Radar presenteert.

Radar ligt op het hakblok bij de NPO, omdat het aantal kijkers onder de vijftig jaar veel lager is dan de doelstelling, namelijk 9,9 procent. “Wij staan onder druk”, zegt Antoinette. “Voor ons is het lastig dit percentage flink te verhogen, mede omdat we zo’n groot publiek trekken: gemiddeld 1,5 miljoen kijkers.”

Vrees voor minder budget

Antoinette wijst erop dat een ‘gedegen, inhoudelijk programma’ vaak sowieso een iets ouder publiek heeft. “Wat zijn de gevolgen als we onder de norm blijven? Een minder populair uitzendtijdstip? Minder budget? In drie jaar tijd is ons jaarlijkse aantal uitzendingen al beperkt, van 38 naar 24.”

Het horrorscenario is dat Radar de andere NPO-klassieker Opsporing Verzocht achterna gaat. Dat programma werd afgelopen seizoen al bijna de nek omgedraaid met een ander tijdstip en een kortere uitzendduur. Dat vinden we heel erg”, klaagt presentatrice Anniko van Santen nu in de media.

Antoinette boos over Showcolade

Het wringt vooral dat de NPO nu ruim baan geeft aan infantiele tv-shows als Dino’s Bezorgservice met Jandino Asporaat, Tik M Aan met Emma Wortelboer en Showcolade met Edsilia Rombley. Die moeten de jonge kijkers naar de NPO gaan trekken, maar ze scoren allemaal afschuwelijk slecht. Jandino is zelfs alweer van de buis gehaald.

Het is bij de beesten af, vindt Antoinette. Ze wijst op Edsilia’s Showcolade, waarin BN’ers moeten raden welke objecten van chocola gemaakt zijn en welke niet. “Wanneer de journalistiek onder druk staat, is het moeilijk om te zien dat er kostbare zendtijd naar een programma gaat waar een paneltje van bekende Nederlanders in chocola staat te happen.”

Heeft NPO niet een punt?

Tot slot: heeft de NPO eigenlijk niet gewoon een punt? Wordt de lineaire televisie niet te oud? Nee, vindt Antoinette. Het is volgens haar ouderwets denken om jongeren nog per se voor de beeldbuis te willen trekken.

Online bereikt Radar wél jongeren, aldus Antoinette. “Maar wanneer Radar iets publiceert over slecht werkende spiraaltjes tellen die duizenden bezoekjes op onze website niet mee. We worden afgerekend op de kijkcijfers op lineaire televisie.”

Lees meer

Lees meer in het het Volkskrant-artikel ‘Omroepen voelen zich onder druk gezet te verjongen: ‘De NPO moet niet doordenderen’’ en in het AD-artikel ‘Onrust in Hilversum: Radar en Opsporing Verzocht onder druk’.

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Bent u het eens met Antoinette Hertsenberg?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Martien Meiland klaagt voortdurend over de fans die hem miljonair hebben gemaakt. Wat vindt u daarvan?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen