‘Stiekem emotionele’ Arjen Lubach zwaait af met 1,9 miljoen kijkers

De kijkcijfers van zondag 28 maart 2021 (SKO) – Arjen Lubach heeft gisteren afscheid genomen van de kijkers van Zondag met Lubach. Er keken 1,9 miljoen mensen naar de allerlaatste uitzending op NPO 3.

Arjen Lubach © VPRO

Na dertien seizoenen zit het erop voor Zondag met Lubach. Hoewel de kijkcijfers van het programma tot aan het eind hoog zijn gebleven, is Arjen toe aan een nieuwe uitdaging. Zijn afscheid wist gisteren 1,9 miljoen kijkers (25 procent) te boeien op NPO 3 en daarmee was hij de grote winnaar op prime time.

Emotionele Arjen

Arjen nam vrij snel en ietwat zakelijk afscheid van de kijker. “Dit was Zondag met Lubach. Heel veel bedankt voor het kijken de afgelopen jaren. Veel plezier met je zomer en hopelijk snel tot ziens”, sprak hij.

Showkenner Albert Verlinde keek dwars door het zakelijke heen en zag een man zitten die stiekem heel emotioneel was, vertelde hij even later in Shownieuws. “Het is toch een bijzonder emotioneel moment. Hij wil stoer doen en niets laten merken, maar je ziet duidelijk dat het hem wat doet.”

Prestatie van formaat

Arjen heeft volgens Albert een prestatie van formaat neergezet. “Het is natuurlijk ook ongelooflijk: heel lang hebben tv-makers gedacht dat zo’n Amerikaanse show met een man achter een tafel hier niet kan, maar Arjen Lubach dacht gewoon: ik kan dat wel en ik ga het doen.”

Het is uiteindelijk een groot succes gebleken. “Hij heeft de beste mensen om zich heen verzameld en het begon heel voorzichtig met 300.000 kijkers, maar het groeide door tot zelfs 2,7 miljoen kijkers.”

Kijkcijferrecord

Met zijn allerlaatste aflevering wist Arjen geen kijkcijferrecord te behalen. Die staat op de seizoenspremière van de afgelopen serie; daar keken maar liefst 2,3 miljoen mensen naar op de uitzenddag zelf. De minst bekeken aflevering ooit trok 207.000 kijkers en was te zien in het eerste seizoen.

Gisteren wisten over de hele uitzenddag gezien slechts twee tv-uitzendingen méér kijkers te boeien, namelijk het Achtuurjournaal (2,4 miljoen) en de Formule 1-race in Bahrein met Max Verstappen (1,9 miljoen).

Linda op twee

SBS 6 was de nummer twee op prime time dankzij de Linda de Mol-klassieker Miljoenenjacht, die goed was voor 1,8 miljoen kijkers (27 procent). Wie van de Drie wist direct erna 1,4 miljoen kijkers (23 procent) te bekoren.

Het brons is voor NPO 1, dat met Op Zoek Naar Maria 1,1 miljoen kijkers (16 procent) trok en met de aansluitend uitgezonden Sing-off bíjna 1,1 miljoen kijkers (16 procent). RTL 4 volgt pas op de vierde plek: Beat the Champions scoorde 978.000 kijkers (14 procent) en Humberto had er 798.000 (16 procent).

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 2 scoorde met De Vuilnisman: 630.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS: 239.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI: 212.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Sum of all fears: 198.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met The Day The Earth Stood Still: 179.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Politie Dienst Infra: 116.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,4 miljoen), Autosport F1 GP BHR (1,9 miljoen), Studio Sport (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), de Formule 1-nabeschouwing (1,1 miljoen), vtwonen (812.000) en RTL Boulevard (543.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1,3 miljoen), Hart van Nederland (1 miljoen), Shownieuws (649.000) en Studio Voetbal (602.000) het meest in trek.

SBS 6 avondmarktleider

SBS 6 was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met bijna 20 procent en RTL 4 brons met 13 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.424.00001. SBS6 / 19.9%
02. Autosport F1 GP BHR (Ziggo) 1.933.00002. NPO1 / 19.5%
03. Zondag met Lubach (NPO3) 1.861.00003. RTL4 / 13.4%
04. Miljoenenjacht (SBS6) 1.788.00004. Ziggo / 8.3%
05. Wie van de Drie (SBS6) 1.405.00005. NPO3 / 6.7%
06. Op1 (NPO1) 1.306.00006. NPO2 / 5.7%
07. Studio Sport (NPO1) 1.245.00007. Vero / 3.4%
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.154.00008. RTL8 / 2.8%
09. Autosport F1 GP NB (Ziggo) 1.145.00009. ZiggoSel / 2.4%
10. Op zoek naar Maria (NPO1) 1.124.00010. RTL5 / 2.2%
11. Op zoek naar Maria sing-off (NPO1) 1.062.00011. RTL7 / 2.2%
12. Hart van Nederland (SBS6) 1.012.00012. NET5 / 2.1%
13. Beat the Champions (RTL4) 978.00013. ESPN / 1.0%
14. Autosport F1 GP VB (Ziggo) 855.00014. RTLZ / 0.7%
15. Vtwonen (SBS6) 812.00015. BBC / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 31,9%
02. Talpa TV 25,5%
03. RTL Nederland 21,3%

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen