Katja Schuurman kotst op journalisten: ‘Wat een lui volk’

Katja Schuurman ergert zich dood aan journalisten. Het is een ‘heel lui volk’ dat nauwelijks feiten checkt en vooral uit is op clicks, briest de RTL 4-presentatrice in De Kalvijnshow op NPO 3.

Katja Schuurman © De Kalvijnshow

De journalistiek wordt ondergekotst door Katja. “Het is zo lullig dat je soms zo keihard wordt aangepakt en afgerekend door media en de media nemen alles over. Journalisten, een uitzondering daargelaten, is best wel een heel lui volk, hè? Dat schrijft altijd alles gewoon maar klakkeloos van elkaar over en checkt ook eigenlijk echt helemaal nooit of het allemaal wel klopt.”

Katja is kritisch

Famke Louise geeft daarop aan er niet heel erg mee te zitten. “Ik vind het ook niet heel erg.” Katja: “Vind je het niet lastig?” Famke: “Nee. Ik denk eigenlijk van: de media mag toch schrijven wat ze willen?”

Katja: “Ja, ze mogen… Maar waarom… Ik vind trouwens eigenlijk helemaal niet dat ze mogen schrijven wat ze willen. Ik vind het wel handig als het klopt.”

Famke: “Ja, dat wel. Maar daar houden ze van. Dat is ook een bepaald iets.”

‘Katja is dom’

Al van jongs af aan wordt Katja gevolgd door de media. “Toen ik begon was ik 19. Ik vond het soms wel heel erg moeilijk, ook omdat ik zelf nog niet wist wie ik was. Er hadden toen ook allerlei mensen een mening over me. Ze zeiden dan: ‘Katja is dom.’ Ik vond dat heel moeilijk.”

Famke: “Ik heb daar in het begin wel veel moeite mee gehad, maar nu…”

Katja: “Echt niet?! Doet het je soms geen pijn?”

Dombo

Famke: “Wat ik bijvoorbeeld wel heel jammer vind, is dat heel veel mensen in Nederland een verkeerd beeld van me hebben. Ik denk dat ze me niet echt kennen en dat vind ik wel jammer. Ik word in de media heel vaak neergezet als een soort van dombo, terwijl ik eigenlijk helemaal niet dom ben en dondersgoed weet wat ik aan het doen ben. Ik heb het gevoel dat mensen mij niet kennen.”

Katja: “Het is niet goed om je niet uit het veld te laten staan door kritiek, want kritiek zal er altijd wel zijn en zeker in het tijdperk van de sociale media, waarin nooit iedereen alles alleen maar leuk vindt aan je.”

Clicks

Katja hekelt vooral de online media. “Bij wat er tegenwoordig allemaal online verschijnt, gaat het erom dat erop geklikt wordt. Dat is het enige waar het om gaat en dus moeten die koppen gewoon lekker vet zijn.”

Nou zeg, wat een openbaring: online media die willen dat er op hun content geklikt wordt. Dat klinkt bijna als een tv-maker die hoge kijkcijfers wil scoren. Bah!

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen