Huilende Marco Borsato geen enorme kijkcijferhit op SBS 6

De kijkcijfers van zaterdag 13 maart 2021 (SKO) – Het grote interview van Linda de Mol met Marco Borsato over het bedonderen van zijn vrouw Leontine was gisteren geen enorme kijkcijferhit op SBS 6.

Marco Borsato en Linda de Mol © SBS 6

De Linda’s Wintermaand Special met Marco Borsato wist om acht uur bijna 1,4 miljoen kijkers te boeien op SBS 6, goed voor een marktaandeel bijna 20 procent. Een groot succes, maar geen enorme hit: zowel NPO 1 als RTL 4 wisten op hetzelfde moment meer kijkers te trekken. Die zenders zonden Ik Vertrek en Lego Masters uit.

Britt slacht Marco af

Het Marco-interview leverde overwegend negatieve reacties op. De zanger raakte niet uitgepraat over hoe verschrikkelijk de gevolgen van zijn vreemdgaan wel niet voor hem waren. “Sorry omdat iets je spijt, is wat anders dan spijt hebben dan dat het is uitgekomen”, sneerde Britt Dekker op Twitter.

Televizier-journalist Jef Willemsen: “Ik ben wel weer toe aan een reclameblok. Marco Borsato bij Linda’s Wintermaand is niet te doen. En dan gaan zijn kids nog zingen over vergeven ook. Over-geven.” En oud-tv-recensent Marcel Peereboom Voller: “Wat erg dit. Showbizz in Nederland. Ik ga even wat anders doen.”

Kijker Jimmy: “Tenenkrommend slecht. Geeft deze man een podium. Niet om te zingen maar om te janken over al zijn mislukkingen. Zit heerlijk in die slachtofferrol. Weten we zeker dat hij geen familie is van André?”

Negatieve reacties

En zo ging het nog even door. RTL Nieuws-regisseur Renske Holwerda: “Al met al een lekker avondje irritainment met Linda en Marco. Dat dan weer wel.”

Mediajournalist Jarco Kriek: “Dus het openhartige interview van Marco Borsato met Linda is dus minder openhartig dan veel mensen hadden verwacht. Het is eigenlijk alleen een promotie van zijn nieuwe single en om zijn dochter haar – overigens goede – zangstem onder de aandacht te brengen.”

“Gezocht: nieuw glazuur voor m’n tanden. Stuur hulp”, zegt tv-kenner Ron Vergouwen. En collega-tv-kenner Rob Goossens: “Als we maar niet hoeven te atten voor elke traan want dan liggen we straks naast elkaar op de comazuip-poli.”

Brons voor Marco

Al met al pakte SBS 6 dus brons met het Marco-interview. Twee programma’s wisten op hetzelfde tijdstip meer kijkers te bekoren: Lego Masters met 1,8 miljoen kijkers (25 procent) op RTL 4 en Ik Vertrek met 1,6 miljoen kijkers (22 procent) op NPO 1. De nummer vier op dat tijdstip was Sterren op het Doek met 776.000 kijkers (11 procent) op NPO 2.

De grote winnaar gedurende de tweede helft van prime time was de nieuwe RTL 4-show De Verraders met 1,6 miljoen kijkers (26 procent). De meest bekeken alternatieven waren We Want More met 1,1 miljoen kijkers (16 procent) op SBS 6, Matthijs Gaat Door met 1,1 miljoen kijkers (16 procent) op NPO 1 en Nieuwusur met 534.000 kijkers (8 procent) op NPO 2.

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 3 scoorde met Beck: 463.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Dr. Bull: 273.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI NY: 222.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Men in Black: 183.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Helden van hier: 159.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met The Thomas Crown Affair: 154.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Half acht nieuws (1,3 miljoen), Kassa (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), RTL Boulevard (786.000), Lachen om home video’s (679.000) en Editie NL (667.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,1 miljoen), Hart van Nederland (1,1 miljoen), Shownieuws (976.000) en Freek de Jonge: De Loterij (553.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 21 procent en SBS 6 brons met 17 procent. Vorige week was dat nog 22, 18, en 7 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.487.00001. NPO1 / 22.4%
02. Lego Masters (RTL4) 1.756.00002. RTL4 / 21.3%
03. Ik Vertrek (NPO1) 1.618.00003. SBS6 / 17.3%
04. De Verraders (RTL4) 1.598.00004. NPO2 / 8.4%
05. Linda’s Wintermaand Special (SBS6) 1.369.00005. NPO3 / 3.5%
06. Half acht nieuws (RTL4) 1.277.00006. NET5 / 3.3%
07. Kassa (NPO1) 1.195.00007. Vero / 2.7%
08. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.146.00008. RTL8 / 2.5%
09. Journaal 18:00 (NPO1) 1.128.00009. RTL7 / 1.9%
10. EenVandaag (NPO1) 1.097.00010. RTL5 / 1.9%
11. We Want More (SBS6) 1.069.00011. ESPN / 1.5%
12. Hart van Nederland (SBS6) 1.063.00012. ESPN2 / 1.0%
13. Matthijs Gaat Door (NPO1) 1.053.00013. Comedy / 0.8%
14. Shownieuws (SBS6) 976.00014. RTLZ / 0.8%
15. RTL Boulevard (RTL4) 786.00015. Spike / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 34,3%
02. RTL Nederland 28,7%
03. Talpa TV 23,8%

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen