Allerlaatste Zondag met Lubach ooit in zicht: kijkcijfers blijven hoog

De kijkcijfers van zondag 21 maart 2021 (SKO) – Arjen Lubach had gisteren zijn een na laatste uitzending van Zondag met Lubach ooit. De kijkcijfers blijven ondertussen vertrouwd hoog.

Arjen Lubach © VPRO

Zondag met Lubach, dat zesenhalf jaar geleden begon, heeft aankomende zondag zijn allerlaatste aflevering ooit. Het programma stopt omdat presentator Arjen Lubach toe is aan een nieuwe uitdaging. Aan de kijkcijfers ligt het niet: die waren gisteren met 1,7 miljoen kijkers (23 procent) weer onverminderd hoog op NPO 3.

Lubach zorgt voor piek

Het zal voor NPO 3 wel even slikken zijn dat de zender het straks zónder Lubach moet doen, omdat hij de kijkcijfers enorm stuwt. Gisteren wisten de programma’s voor en na hem aanzienlijk minder kijkers te boeien: De Racisme Kennistest trok 301.000 kijkers (5 procent) en de talkshow SPLNTR had er 245.000 (5 procent).

Slechts één programma trok op prime time meer bekijks, namelijk Postcode Loterij Miljoenenjacht. De Linda de Mol-show komt ook uit op 1,7 miljoen kijkers (25 procent), maar had er 22 duizend meer dan Lubach. Wie van de Drie trok direct erna, tegenover Lubach, 1,3 miljoen kijkers (22 procent).

RTL 4 blijft achter

Het brons is voor de Op Zoek Naar Maria-avond van NPO 1. De liveshow wist 1 miloen kijkers te boeien, waarna het sing-off-deel uitkwam op bijna 1,1 miljoen kijkers (16 procent).

Pas dáárna volgt RTL 4. De Chantal Janzen-show Beat the Champions scoorde 869.000 kijkers (13 procent) en de talkshow Humberto had er 741.000 (15 procent).

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 549.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS: 271.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Interstellar: 193.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI: 184.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Politiedienst Infra: 180.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met We Die Young: 154.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), Studio Sport Eredivisie (1,7 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), Studio Sport (866.000), vtwonen (786.000), RTL Boulevard (714.000) en Editie NL (623.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (920.000), Hart van Nederland (877.000), Shownieuws (658.000) en Studio Voetbal (647.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, SBS 6 pakte zilver met 20 procent en RTL 4 brons met 14 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.273.00001. NPO1 / 21.6%
02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.731.00002. SBS6 / 19.9%
03. Miljoenenjacht (SBS6) 1.673.00003. RTL4 / 13.9%
04. Zondag met Lubach (NPO3) 1.651.00004. NPO3 / 6.7%
05. Wie van de Drie (SBS6) 1.308.00005. NPO2 / 6.4%
06. Half acht nieuws (RTL4) 1.067.00006. ESPN / 4.3%
07. Op zoek naar Maria sing-off (NPO1) 1.054.00007. Vero / 3.5%
08. Op zoek naar Maria (NPO1) 1.038.00008. RTL8 / 3.0%
09. Op1 (NPO1) 920.00009. RTL5 / 2.8%
10. Hart van Nederland (SBS6) 877.00010. NET5 / 2.6%
11. Beat the Champions (RTL4) 869.00011. RTL7 / 2.3%
12. Studio Sport (NPO1) 866.00012. Spike / 1.0%
13. vtwonen (SBS6) 786.00013. Discov / 0.9%
14. De Vuilnisman (NPO2) 754.00014. Ziggo / 0.9%
15. Humberto (RTL4) 741.00015. BBC / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 34,7%
02. Talpa TV 26,3%
03. RTL Nederland 22,5%

Wat vindt u?

Alle polls

Martien Meiland klaagt voortdurend over de fans die hem miljonair hebben gemaakt. Wat vindt u daarvan?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen