Hart van Nederland over de beruchte bemoeienis van John de Mol

John de Mol heeft de naam zich zó met de content op zijn zenders te bemoeien, dat je als maker vooral moet meeveren met wat de grote baas wil. Hoe ziet de baas van Hart van Nederland dat?

Hart van Nederland Foto: William Rutten, SBS 6

De bemoeizucht van John de Mol komt uitgebreid aan bod in het beruchte Mol-boek van schrijver Mark Koster. Marc vertelt in een lang vraaggesprek met Villamedia dat ook hij het boek heeft gelezen. “Bij sommige delen dacht ik: ik snap dat je denkt dat het zo gegaan zou kunnen zijn, maar volgens mij heb je het niet bij alle bronnen goed gecheckt.”

‘John is normale baas’

Het beeld over de bemoeizuchtige John de Mol wordt volgens Marc Veeningen heel erg aangedikt door buitenstaanders. “Ik ken de beeldvorming, en de bemoeienis van De Mol wordt – al kan ik natuurlijk alleen maar over Hart van Nederland praten – zwaar overdreven.”

Het beeld dat het hele leger Talpa-bobo’s vooral marionetten zijn van John, herkent Marc niet. “Bij Hart van Nederland is dat gewoon niet zo. Ik ervaar John als een heel normale, prettige baas. In ons redactiestatuut staat ook dat wij redactioneel onafhankelijk zijn.”

Van kneuterig naar flashy

Hart van Nederland is de afgelopen jaren behoorlijk op de schop gegaan. Het was een kneuterig nieuwsprogramma met buurvrouw-achtige presentatrices en een excentrieke weerman uit Friesland, maar nu ziet het er allemaal vrij flashy uit: er is een hip decor met hippe presentatoren en een hunk als weerman. De kijkcijfers zijn daardoor gedaald.

Is dit dan het idee van Hart van Nederland of van John de Mol? “Het is een combinatie, zoals dat in heel veel bedrijven met geïnteresseerde aandeelhouders gaat. Elk programma ontwikkelt zich natuurlijk. Het oude decor van Hart van Nederland was echt toe aan een opfrisbeurt. De Mol was daarbij betrokken, en ook andere mensen. Maar het begint altijd op de redactie. Zonder meer.”

Verkoop van Talpa?

Heeft deze upgrade van Hart van Nederland niet te maken met een op handen zijnde verkoop van Talpa? “Eh, daar sta ik buiten. Ik ben een eenvoudige hoofdredacteur van de nieuwsredactie Hart van Nederland, dus dat zijn geen processen waar ik bij betrokken ben. Maar naar wat ik ervan begrijp is daar geen sprake van.”

Lage kijkcijfers

Tot slot: wat vindt hij van de kijkcijfers van de nieuwe ochtendeditie van Hart? Er keken gisteren op het hoogtepunt 72.000 mensen en op het dieptepunt 10.000 mensen. Er is ruimte om te groeien en John de Mol geeft het tijd, zegt Marc. Toch is hij niet ontevreden.

“De Mediacourant deed lollig door te schrijven dat onze eerste ochtenduitzending 9000 kijkers had getrokken. Ja, dat was op Nieuwjaarsdag het blokje van 06.30 tot 06.45 uur. Alle blokjes bij elkaar opgeteld zaten we in die eerste week al op 300.000 tot 500.000 unieke kijkers per dag.”

Villamedia

Een lang vraaggesprek met Marc Veeningen over Hart van Nederland en zijn rol daarin, kunt u lezen op de website van Villamedia of via Blendle. Hij laat zich daarin ook nog uit over het ontslag van de beroemde Hart van Nederland-presentatrices en Johns uitspraken over de houdbaarheid van tv-vrouwen.

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen