Sigrid Kaag doet Hillary’tje bij NPO: ‘Wie zíjn die Thierry-stemmers?!’

Sigrid Kaag liet zich zondag in haar omstreden NPO-film vrij neerbuigend uit over stemmers van Forum voor Democratie. De opnames vonden plaats vóórdat de partij eind november in opspraak raakte.

Sigrid Kaag © NPO

De 306.000 kijkers van de Sigrid Kaag-docu ‘Van Beiroet tot Binnenhof’ zagen de D66-leider op een gegeven moment in haar dienstauto zitten met haar politiek assistent Duane van Diest. Ze bespraken de actualiteit: D66 deed het op dat moment slecht in de peilingen, terwijl Forum voor Democratie van Thierry Baudet flink in de lift omhoog zat.

‘Wie zíjn die mensen?’

Sigrid Kaag tegen haar politiek assistent (zie fragment onderstaand): “16 uur geleden, opiniepeiling Maurice de Hond: Forum voor Democratie blijft maar winnen, winnen, winnen. Nederland zegt: ‘Meer, meer, meer Thierry Baudet.’ Volgens De Hond dan. Het is toch verschrikkelijk? Ahu-ahum (kucht, red.). Wie zíjn die mensen, die daarop stemmen?”

Duane: “Klimaatontkenners.”

Sigrid: “Ah, onder anderen. Sterke man.”

Hillary

Het dedain van Sigrid Kaag voor stemmers op rechts-populistische partijen doet veel mensen op social media denken aan de beroemde uitspraak die Hillary Clinton deed over Trump-stemmers tijdens een speech in 2016. Ze riep dat ze de helft van de Trump-aanhangers graag in een ‘basket of deplorables’ wilde stoppen.

Volgens politiek watchers heeft Hillary mede vanwege die neerbuigende opmerking de verkiezingen verloren. “Daarmee noemde ze Trump-aanhangers ‘zielige mensen’, die niet meer te redden zijn”, duidde Amerika-kenner Victor Vlam eerder bij EenVandaag. “Het was geen verspreking. Het was een bewuste opmerking. Ze geloofde het gewoon, dat deze mensen racistisch, seksistisch, xenofoob zijn en niet meer te redden.”

Sigrids Hillary-momentje

Kritische kijkers van de Sigrid Kaag-documentaire zagen eenzelfde soort dedain bij de D66-grootheid. “Sigrid Kaag haar eigen ‘Basket of deplorables’-momentje. Waarom neemt niemand bij D66 deze vrouw tegen zichzelf in bescherming?”, twitter The Post Online-ster Bas Paternotte. “Die zag niemand aankomen: VPRO sloopt Sigrid Kaag. Verfrissend.”

Het is vrij triest, vindt Bas. “Deze vrouw wil premier worden maar heeft dus geen idee van de sentimenten in Nederland. Hoe kun je dan een analyse maken van het land en als premierskandidaat (LOL) uitleggen hoe de tent wil leiden. Belangrijker: waarom draagt ze geen gordel?”

Cosmopoliet

Journalist Ton F. van Dijk, die vroeger aan het roer stond van NPO 1, spreekt van ‘de Nederlandse Hillary’. “Het liet toch vooral de weerzin van een cosmopoliet zien tegen de alledaagsheid van het bestaan in de polder en diens bewoners. En ze is zeker capabel en integer. Maar maak haar secretaris-generaal van de VN en niet kandidaat premier van een klein land.”

Telegraaf-journalist Wierd Duk vindt de uitspraak van Sigrid Kaag ook opvallend. “Waarmee zij duidelijk maakte geen benul te hebben van het Nederlandse electoraat en politieke landschap.”

Fabian van Hal, beleidsmedewerker van de fractie Splinter, zegt: “Wat ik vooral merk aan de Kaag-docu is dat Kaag geen idee heeft wie haar tegenstander is. Ze is een echte kosmopoliet pur sang, en het gaat er niet in dat een ander dat niet is. Ik denk niet dat Kaag er voor elke burger in ons land kan zijn. Ze staat te ver weg van Nederland.”

Oerstom

VVD-bekendheid Ton Elias vindt het onhandig dat Sigrid Kaag zich op deze manier heeft laten filmen. “De Kaag-docu was bij vlagen net zo informatief als ‘De Keuken van Kok’ en de ‘Wouter-tapes’. Oerstom om je met je (overigens B-garnituur) PR-adviseurs en tijdens visagie en kappersbehandeling te laten filmen. Weet nu weer exact waarom ik daar altijd dringend tegen adviseerde.”

Code Oranje-leider Richard de Mos ergert zich vooral over de timing. “Opvallend! Documentaire die over mij gemaakt wordt, mocht van de NPO terecht niet vlak voor Kamerverkiezingen uitgezonden worden. Nu op diezelfde NPO vlak voor #TK2021 een docu over Kaag. Ondertussen het dedain over mensen die op andere partijen stemmen: ‘Wie zijn die mensen?'”

Positieve reacties

Er zijn uiteraard ook positieve reacties, bijvoorbeeld van EenVandaag-ster Lammert de Bruin. “Het was al met al een mooi politiek portret met een goede inkijk in de afwegingen die Sigrid Kaag maakt. En ondanks haar reserveringen daarover ook een mooi beeld over haar persoonlijke leven.”

En De Balie-baas Yoeri Albrecht: “Uitstekende informatieve docu over Sigrid Kaag van de VPRO. En haar kiezers zullen blij zijn met de gedegen idealistische diplomate, haar tegenstanders zullen bevestigt zijn in hun weerzin tegen cosmopolieten.”

Fragment

Het fragment ziet u onderstaand. De hele documentaire ziet u op de NPO-site.

57 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Joop55
januari 4, 2021 20:55

Bij de PVV zitten ze op de camping. Bij de FvD in maatpak. Dragen allebei een aluminum hoedje en hebben een xenofobe racistische denkpatroon.

Gast
Jack
januari 4, 2021 18:56

Wat een moeilijk commentaar
Geef goede voorbeelden hoe het moet in de toekomst!
Vergeet Kaag
Die verdwijnt weer naar tel Aviv
In tandarts assistente te worden

Gast
Hennie035
januari 4, 2021 14:20

Eigenlijk heb ik een leuk mens gezien met veel humor.

Gast
Jack
januari 4, 2021 18:58
Antwoord op  Hennie035

Hennie ….hoe lang heb hij in jouw donkere Cave geleefd

Gast
Lucille Werner
januari 4, 2021 13:57

De documentaire over mijn politieke ambities wordt uitgezonden op Comedy Central.

Allemaal kijken lieve mensen!

Gast
joost2
januari 4, 2021 13:18

Iemand die buiten de echte toestemming als minister van dit land, zo maar even 20miljoen belasting geld overmaakt aan een Palestijnse gelieerde terrorisme organisatie mag van mij in mijn Nederland geen minister zijn en zal ik daar never nooit op stemmen.
Wat wordt deze actie van mevr. Al-Qaq-Kaag weer eens onder het tapijt geveegd.

De protectie van Nederlandse politici, die foute besluiten nemen, zelfs alle wetten overtreden b.v. in de toelagen kwestie, de foute pandemie aanpak, de te late vaccinatie, de woningnood etc. etc. neemt ongehoorde en onwezenlijke problemen op.
Een verkiezings propaganda filmpje over Kaag is een ernstige overtreding, omdat dit door de NPO voor verkiezingen zo wordt uitgezonden. Fout dus.
Slapen nu de meeste Nederlanders in deze ?

Gast
Bart tv man
januari 4, 2021 13:13

Wie zijn de volgers van Bouquet? Simpel ! De gestoorde aftreksel van de maatschappij. Soort zoekt soort.

Gast
Verkiezingstreurigheid
januari 4, 2021 15:27
Antwoord op  Bart tv man

Fijn dat jij het allemaal zo goed weet. En op wie stem jij? Of zegt dit genoeg? D666. Succes.

Gast
Bart tv man
januari 4, 2021 18:44

GSM-Partij..

Gast
Josefien
januari 4, 2021 12:47

Ik constateer ook dat de schrijvers hier neerbuigend doen over Sigrid Kaag. De pot verwijt de ketel. Voelen jullie je aangesproken soms?

Gast
Donald
januari 4, 2021 13:07
Antwoord op  Josefien

Nee wij zien het gevaar van een elitaire verwende arrogante narcist die gewend is om altijd haar zin doorgedramd te krijgen, koste wat het kost.

Gast
Josefien
januari 4, 2021 13:20
Antwoord op  Donald

Koste wat het kost? Als D66 niet genoeg stemmen krijgt, is het met Sigrid Kaag ook gedaan. Zo’n documentaire werkt juist zeer verhelderend. Dat ze elitair, verwend of arrogant is wil ik zelf kunnen constateren. Die mening hoef ik niet door Donald opgedrongen te krijgen.

Gast
Donald
januari 4, 2021 13:44
Antwoord op  Josefien

Je stelde zelf een vraag en je krijgt ook nog een antwoord. Niet nodig om zo menopauzerig te reageren.

Gast
Frans.D
januari 4, 2021 11:56

Ik kijk niet naar dat vreselijke mens je zou er spontaan corona van kunnen krijgen

Gast
Duco van Deugen
januari 4, 2021 10:59

Wordt dat ook neerbuigend gevraagd bij eventuele winst van D66: “Wie zijn die mensen die daar op stemmen”?

Gast
Piet Zwart
januari 4, 2021 10:56

Het moet je geen reet uit maken wie waar de stemmers zitten ..
Je progamma moet mensen aanspreken en anders is er geen behoefte .
En met 11 zetels in de peilingen is er bij het grote volk dus geen behoefte aan D66..
Opdoeken dat zooitje wordt alleen in stand gehouden door de debiele media .

Gast
Zucht 2
januari 4, 2021 10:47

Dat is geen vrouw dat is een gedrocht daar in die auto. Die moet je in de nacht niet tegen komen. Dat overleef je niet wat is zij/hij lelijk he

Laatst bewerkt 18 dagen geleden door Zucht 2
Gast
Meneer van Pik
januari 4, 2021 10:33

Siegfried Kaag is natuurlijk een totaal over het paard getild narcistje. Zo hooghartig en daarnaast een lege doos. Zij is een beetje van de vorm en totaal niet van de inhoud. Een luchtkasteel. Die documentaire was positief bedoeld, we zien alleen maar een luxe paard, die van toeten noch blazen weet, eigenlijk heel triest om te zien. D66 kan na dit filmpje in feite ophouden te bestaan, een nutteloze overbodige partij. Misschien kan Kaag president van Palestina worden, hoewel men daar vast ook niet op haar zit te wachten. Ze zal wel wachtgeld krijgen.

Gast
robb
januari 4, 2021 10:29

Zullen wel voor 100 procent D66 kiezers zijn geweest .

Gast
Corry Jankbal
januari 4, 2021 10:02

Sigrid Kaag is getrouwd met een moslim, haar kind heeft een arabische naam. Geen verrassing dus dat zij zich graag onderwerpt aan de islam, en zich volop inzet om alle Nederlandse normen en waarden te vernietigen. Ze is een omvolkings fanaticus. Ze kijkt neer op gewone mensen. Sigrid vindt zich minderwaardig, omdat ze blank is. Daar voelt ze zich iedere dag schuldig over.
In plaats van zich te laten rimmen door de NPO zou ze beter eens naar een goede psychiater gaan.

Gast
Huismaker
januari 4, 2021 09:57

Beste Pim ?
Er is nog steeds niets veranderd. De haat is gebleven.
Theo en jij hebben het niet gered. Thierry wordt nu iedere dag gedemoniseerd.
Geert wordt al 15 jaar 24/7 bewaakt.
Haat, haat, haat.
En weer gaat DDR66 (bekend van het razendsnel afschaffen van het referendum) volop op het orgel.
Nu geen “achterhuis” , maar wel weer het aloude “-isme”.
Het enige verschil is dat het internet is vergeven van trollen. Betaald om mensen met een mening de kop in te drukken. En het mediakartel dat geen kritiek accepteert.
Dus vanavond maar weer naar jensen.nl kijken voor het echte nieuws.

Gast
Corry Jankbal
januari 4, 2021 09:52

Die persoon links op de foto is dus een vrouw? Of een transseksueel in opleiding?

Gast
G.ossip
januari 4, 2021 09:34

“Wie zijn deze mensen” deze zin zegt eigenlijk alles over haar.

Gast
Noname Incognitus
januari 4, 2021 09:44
Antwoord op  G.ossip

ik ben het met jou eens en ik vind haar uitspraak heel erg zorgwekkend

Gast
famouslastwords
januari 4, 2021 09:57
Antwoord op  G.ossip

spuit 11

Gast
Frederik
januari 4, 2021 09:23

Gemiste kans om te benadrukken dat de man van Eva Jinek, die haar ook “exclusief” mocht interviewen als premierskandidaat, de prosuctieleiding van deze ego-docu deed…

Eva Jinek die ook al zo een Hillary adept is.

Gast
Oke
januari 4, 2021 09:20

En we zitten nog steeds met een flink aantal deplorables opgescheept. Of het nou wel of geen dedain was.

Gast
Noname Incognitus
januari 4, 2021 09:46
Antwoord op  Oke

dedain of niet
als ze zich zou verdiepen in de oorzaken en die aanpakken dan zou de toekomst er hoopvoller uitzien

Gast
Sjaak echt
januari 4, 2021 10:41
Antwoord op  Oke

Als jij nou weggaat is er 1 deplorable minder.

Gast
Ra de Maker
januari 4, 2021 09:10

Yoeri Albrecht, de man die Veronica verkwanselde. Ongelofelijke amateur.

Gast
Remi
januari 4, 2021 09:07
Gast
blanco
januari 4, 2021 09:04

Wat ’n schaamteloos stukje narcisme, jezelf 5 jaar laten filmen terwijl je echt helemaal NIETS voorstelt en al helemáál niet de belangen van de Nederlandse bevolking wil behartigen. Hoop dat haar flutpartij diep wegzakt na alle recente schandalen.

Gast
Stephan Doornenburg
januari 4, 2021 09:14
Antwoord op  blanco

Wie heeft die documentaire eigenlijk betaald?
Ik neem toch aan dat de cameraman en de geluidsman en de visagiste niet voor noppes een paar jaartjes achter dit dametje aan hebben gehobbeld….

Gast
Frederik
januari 4, 2021 10:51
Antwoord op  Stephan Doornenburg

Kort, dat zijn u en ik, laat mij zo vrij zijn mijn oude comment te herplaatsen:
“Onafhankelijk, ok. Shula Rijxman, baas NPO is D66. Huisvriendin is D66-minister Kajsa Ollongren, wiens partner producente is voor de NPO. Deze docu komt op de VPRO, algemeen directeur is oud D66 campagneleider Lennart van der Meulen. Deel van financiering van deze docu komt van het CoBo, daar is D66 Lennart van der Meulen voorzitter en Shula Rijxman secretaris.

De maakster van deze docu kreeg 83k van het Nederlands Filmfonds, onder voorzitter raad van toezicht D66’er Thom de Graaf. Het filmfonds kreeg dit jaar ook nog een extra sloot geld van: D66 minister van Engelshoven.

Werktitel van deze docu: “Minister van Hoop”. Maar vertel mij even hoe onafhankelijk ze zijn.”

Gast
Jack
januari 4, 2021 18:50
Antwoord op  Frederik

Ongelofelijk hoe onze officiële media verweven met dit soort alternatieven!
Is er dan geen enkele instantie die dit soort misstanden controleert en eventueel voorkomt!!
Nee dus ….
Gaat niet goed meisjes en jongens ..
Wat kunnen wij daar aan doen… salarissen van NPO bestuurders drastisch korten !
Dan blijven ze vanzelf weg…hopelijk

Gast
Koen
januari 4, 2021 08:53

Als dit soort politici zich nou eens echt zouden verdiepen in de reden waarom er mensen zijn die op de PVV en FvD stemmen dan zou je in ieder geval niet zo een dom antwoord krijgen als, het zijn klimaatontkenners, zoals die Duane van Diest haar als antwoord influistert. Het dedain omtrent dit soort kiezers is echt niet meer van deze tijd. Wil je een mooi Nederland hebben waar iedereen zich thuis voelt en in harmonie leeft met elkaar dan moet je niet alleen naar je eigen achterban luisteren maar ook eens naar andere kiezers luisteren die je niet welgevallig zijn. Dat zou een top diplomate met een zeer rijke internationale ervaring als Sigrid Kaag toch als geen ander moeten weten.

Verder valt me op in de documentaire dat ze regelmatig zegt dat het niet om haar als persoon gaat maar waarom laat ze zich dan 5 jaar filmen. Ik heb niet echt een toekomstvisie gehoord of ook maar een goede reden waarom men/ik op D66 zou moeten stemmen. De documentaire gaat vooral over de persoon Sigrid Kaag en niet om haar boodschap als je het mij vraagt.

Gast
famouslastwords
januari 4, 2021 09:47
Antwoord op  Koen

De echte reden dat mensen op de PVV en FvD stemmen is de gemobiliseerde ontevredenheid. Ooit het domein van de PvdA: wij arrebeiers zijn tegen. Begonnen met LPF en allemaal hetzelfde probleem: hoop gekakel zonder eieren. LPF was uitsluitend en alleen Pim Fortuyn, al de rest was bagger. PVV is alleen Geert Wilders, de rest zijn meelopers en nono’s; FvD is zeer enge partij met vreemde sympathieen waartegen jaren 40 een oorlog is uitgevochten, aangevoerd door een narcist, Baudet, voor de rest geen enkele inhoud. Wil je een mooi Nederland waar iedereen zich thuisvoelt wordt het tijd om politiek te beschouwen voor wat zij is. Niet het populisme van iedere boerekinkel met een grote bek, maar mensen die hun vak verstaan. Die documentaire ging helemaal niet over Sigrid Kaag en haar visie, het ging over wat zij meemaakte over periode van 5 jaar. Hoezo zou dit niet mogen, stelletje belachelijke kleinzielige heikneuters die hier weer over vallen. Als je haar niet wenst, dan stem je op iemand anders; maar zodra je stemt op PVV of FvD weet je zeker dat het gewoon weer 4 jaar schelden en foeteren wordt zonder enige constructieve bijdrage. Het is juist dat soort politici dat zich diep moet schamen voor die altijd maar negativisme over werkelijk alles.

Gast
Huismaker
januari 4, 2021 10:02
Antwoord op  famouslastwords

Hopelijk zijn dit inderdaad je laatste woorden.
Ook tegen een referendum zeker ? En tegen een gekozen burgemeester en CvK ?
Lekker de baantjes verdelen en geen “tegenstanders” toestaan. Het plebs is te dom blijkbaar.

Gast
Sjaak echt
januari 4, 2021 10:38
Antwoord op  famouslastwords

Tientallen jaren stemmen op kartelpartijen heeft niets opgeleverd. Stemmen op PvdA, CDA, VVD of D66 geeft hogere belastingen, meer ambtenaren, meer immigratie en meer EU krijgt. Een stem op een niet-kartel partij is de minst slechte optie. Wie weet komt er wat uit..

Gast
Koekwous
januari 4, 2021 08:50

Je ziet aan haar grafmuil al dat ze niet deugt.
Koekoek.

Gast
Polfkop
januari 4, 2021 09:05
Antwoord op  Koekwous

Hersenen.
Hersenen zijn zó mooi dat je zou wensen dat iedereen ze had.

Gast
famouslastwords
januari 4, 2021 09:48
Antwoord op  Koekwous

Ook zo’n enthousiaste PVV-er met een geweldige eigen mening

Gast
Lenze Kramer
januari 4, 2021 08:43

Ik heb het opgenomen en ga het nog kijken, en ga er positief in na al deze zure reacties. Wel lastig.

Gast
wim heitinga [de echte]
januari 4, 2021 09:32
Antwoord op  Lenze Kramer

Ach al die haters hier. Ik heb de videorecorder ook aangezet gister. Straks met een kopje koffie terugkijken.

Gast
STENEN TIJDPERK
januari 4, 2021 09:48

Videorecorder.
Hou oud ben jij?

Gast
Klaasje
januari 4, 2021 08:43

Ik vind het jammer dat we tegenwoordig niet meer normaal met elkaar in debat kunnen gaan, naar elkaar kunnen luisteren en eventueel een mening kunnen bijstellen. Er is steeds meer verdeeldheid en iemand als Sigrid Kaag die daar vol aan bijdraagt zou daarom een hele slechte keuze zijn als premier.

Gast
Frank
januari 4, 2021 09:06
Antwoord op  Klaasje

Discussie overbodig.

Sigrid Kaag legt jou graag uit waarom zij gelijk heeft.

Gast
Zalmneusje
januari 4, 2021 10:52
Antwoord op  Klaasje

Kaag, altijd zelf de mond vol over ‘mensen niet wegzetten’,’iedereen moet meedoen’. Uitzonderingen daargelaten die mevrouw persoonlijk niet aanstaan.

Gast
Tobias
januari 4, 2021 08:43

Wat mij vooral opviel in de documentaire was dat ze heel erg met haar uiterlijk bezig was. Ze liet zich de hele tijd optutten.

Gast
Dimitri Winckelhofen
januari 4, 2021 08:42

❎ ONGESCHIKT

Het dedain van Sigrid Kaag voor stemmers op rechts-populistische partijen is tekenend voor de afstand tussen haar en de realiteit van de Nederlandse samenleving.

Hoe moet zo een vrouw met haar weerzin tegen de alledaagsheid van het bestaan in de polder en diens bewoners nou in staat worden geacht te zijn om te beslissen voor diezelfde bewoners?

D66 gaat de samenleving volgens mij nog verder slopen omdat ze geen benul hebben wat er aan de hand is in het land.

Gast
Ayoub El Alamani
januari 4, 2021 09:57

Rechts populisme is deel van de samenleving. Rechts populisme is gekakel zonder eieren en zeuren om het zeuren. De natie loopt achter Geert Wilders aan, de rest van de PVV is bagger; Baudet het gezicht van FvD, de rest zijn hijgerige meelopers. En dat is dan de alledaagsheid van het bestaan in de polder. Wat er aan de hand is in Nederland is het kromme idee dat we terug moeten naar de gezelligheid van toen de gulden er was, gordijnen dicht; het waanidee dat door rechts wordt geschetst terwijl de realiteit is dat steeds meer grenzen zullen vervagen en samenleving de kunst wordt van het samen leven. Was een goeie documentaire over een vrouw die een carriere nastreeft op grond van ambities en inhoud, en niet uit is op het alomgeprezen populisme.

Gast
Sjaak echt
januari 4, 2021 10:40
Antwoord op  Ayoub El Alamani

Hetzelfde verhaal kan of over midden of linkse partijen houden. Het was een ontluisterende documentaire, je ziet dat Kaag geen verbinding heeft met Nederland en neerkijkt op de gewone Nederlander.

Gast
Nicholas
januari 4, 2021 08:39

Gordels om, ook achterin. Niet voor de lijsttrekker van D66!

Gast
Eva Quirinius
januari 4, 2021 08:38

“VVD-bekendheid Ton Elias” … vvd-GROOTheid Ton, zou ik zeggen

Gast
Caroline van de Urine
januari 4, 2021 08:46
Antwoord op  Eva Quirinius

Ik zou zeggen: Zwaargewicht!

Gast
Nelis
januari 4, 2021 08:37

Elitaire troela

Gast
Kaagmoe
januari 4, 2021 08:31

Walgelijk elitaire terroristenfinancierder.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen