NPO 2 stort in zonder De Slimste Mens: -82 procent

De kijkcijfers van maandag 25 januari 2021 (SKO) – Het is even slikken voor NPO 2 nu de zender het weer een paar maanden zonder De Slimste Mens moet stellen. De zender ziet zijn kijkcijfers volledig instorten.

De Slimste Mens © Manon van der Zwaal

Na de door Rob Kemps gewonnen finale van De Slimste Mens, moet NPO 2 zijn halfnegen-slot sinds gisteren weer op een andere manier invullen. Het heeft flinke consequenties voor de kijkcijfers: waar de kennisquiz van Philip Freriks vorige week maandag nog 2,2 miljoen kijkers scoorde, had de NOS-klimaatshow Klimaattop NL er gisteren 404.000. Dat is een daling van 82 procent.

Goud voor Radar

Nu De Slimste Mens er niet meer is, neemt Radar het goud op maandagavond prime time over: er keken gisteren 1,3 miljoen mensen (19 procent) naar. De meest bekeken alternatieven waren Married At First Sight met 1,3 miljoen kijkers (19 procent) op RTL 4 en het nieuwe Hunted VIPS met 990.000 kijkers (14 procent) op NPO 3.

Het primetimevullende Married At First Sight won wél het halftienslot. De andere meest bekeken titels op dat tijdstip waren Nieuwsuur met 1 miljoen kijkers (16 procent) op NPO 2 en Het Familiediner met 972.000 kijkers (16 procent) op NPO 3.

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Veronica scoorde met Veronica Inside: 596.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Familie Gillis: 578.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Big Brother: 395.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Mortal Engines: 299.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Flodder 3: 214.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met All Things Valentine: 197.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,9 miljoen), Zesuurjournaal (1,8 miljoen), Half acht nieuws (1,8 miljoen), EenVandaag (1,5 miljoen), M (1,3 miljoen), RTL Boulevard (1,1 miljoen), GTST (1 miljoen), Editie NL (886.000) en Tijd voor MAX (854.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (1,3 miljoen), Op1 (1,1 miljoen), Journaal laat (922.000), Hart van Nederland (775.000) en het late RTL Nieuws (511.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 22 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.919.00001. NPO1 / 25.0%
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.815.00002. RTL4 / 22.0%
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.764.00003. SBS6 / 8.5%
04. EenVandaag (NPO1) 1.527.00004. NPO2 / 7.8%
05. Radar (NPO1) 1.317.00005. NPO3 / 6.2%
06. Married at first sight (RTL4) 1.301.00006. Vero / 4.8%
07. Jinek (RTL4) 1.299.00007. RTL5 / 3.8%
08. M (NPO1) 1.260.00008. NET5 / 3.4%
09. Op1 (NPO1) 1.143.00009. RTL7 / 2.9%
10. RTL Boulevard (RTL4) 1.094.00010. RTL8 / 2.4%
11. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.041.00011. Discov / 1.2%
12. Nieuwuur (NPO2) 1.033.00012. BBC / 1.1%
13. Hunted VIPS (NPO3) 990.00013. TLC / 0.9%
14. Het Familiediner (NPO1) 972.00014. RTLZ / 0.8%
15. Journaal laat (NPO1) 922.00015. Comedy / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 39,0%
02. RTL Nederland 32,3%
03. Talpa TV 17,2%

Het is niet meer mogelijk om te reageren onder artikelen van Mediacourant. Voor meer informatie bekijk dit artikel.

Meer in Kijkcijfers

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Welk trio ziet u graag meedoen aan de knikkershow Marble Mania?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Meest gelezen in januari

Alle artikelen
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen