Chantal Janzen pakt miljoen kijkers tegenover Heel Holland Bakt

De kijkcijfers van zondag 3 januari 2021 (SKO) – De nieuwe Chantal Janzen-show Beat the Champions is zondagavond goed van start gegaan tegenover kijkcijfermonster Heel Holland Bakt.

Beat the Champions © RTL

Dat het Chantal Janzen met haar nieuwe quizprogramma Beat the Champions niet zou lukken om Heel Holland Bakt te verslaan, lag vooraf natuurlijk wel vast. De grote vraag was: in welk mate zou ze overeind blijven? Dat is de RTL 4-ster heel erg aardig gelukt: haar programma is gisteren begonnen met ruim 1 miljoen kijkers (15 procent).

Heel Holland Bakt aan kop

Heel Holland Bakt is onverslaanbaar als de zondagkoning: het programma kwam gisteren uit op 2,8 miljoen kijkers (40 procent) op NPO 1. De helft van de kijkers bleef erna hangen voor 40 Jaar TV Show, namelijk 1,4 miljoen (26 procent).

RTL 4 bood dus het meest bekeken alternatief. Na Beat the Champions zou eigenlijk de nieuwe Beau van Erven Dorens-talkshow RTL Exclusief van start gaan, maar dat programma is uitgesteld omdat de première-aflevering heel erg slecht was. In plaats daarvan werd de Tineke Schouten-show T-Splitsing uitgezonden; daar keken 784.000 mensen (15 procent) naar.

Code van Coppens nét in top 15

De nieuwe SBS 6-show Code van Coppens: De wraak van de Belgen, een escaperoomshow met bekende Nederlanders, is met 628.000 kijkers (9 procent) van start gegaan. Vorige week trok Linda’s Wintermaand op hetzelfde tijdstip nog 866.000 kijkers (14 procent). Dat programma dook tegenover de seizoenspremière van HHB voor het eerst onder de miljoengrens.

Direct na Code van Coppens hield de Jan Versteegh-show Klein Maar Fijn 561.000 kijkers (10 procent) over. De vierde zender op prime time was RTL 7 met 626.000 kijkers (11 procent) voor het WK Darts 2021.

Andere opvallende kijkcijfers: Chazia en Puccini begon in de vooravond van NPO 2 met 245.000 kijkers (5 procent), de Sigrid Kaag-documentaire trok op de late avond van die zender 306.000 kijkers (8 procent) en het nieuwe Media Inside begon prime time op NPO 3 met 361.000 kijkers (7 procent).

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 409.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Doodstil: 391.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Law and Order: SVU: 306.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Mistletoe over Manhattan: 207.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Rise of the Planet of the Apes: 185.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Douane in Actie: 148.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Half acht nieuws (1,4 miljoen), Hooggemist Publiek (296.000), RTL Boulevard (903.000), Editie NL (731.000), Toen was geluk heel gewoon (720.000), Missie MAX (706.000), Zes uur nieuws (696.000) en vtwonen (655.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (639.000), Andere tijden sport (526.000) en Shownieuws (405.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Heel Holland Bakt (NPO1) 2.821.00001. NPO1 / 25.2%
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.538.00002. RTL4 / 16.1%
03. 40 Jaar TV Show (NPO1) 1.404.00003. SBS6 / 10.4%
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.401.00004. RTL7 / 9.3%
05. Beat the Champions (RTL4) 1.035.00005. NPO3 / 5.8%
06. Hooggemist Publiek (NPO1) 926.00006. NET5 / 4.8%
07. RTL Boulevard (RTL4) 903.00007. NPO2 / 4.6%
08. Tineke Schouten T-Splitsing (RTL4) 784.00008. Vero / 3.7%
09. Editie NL (RTL4) 731.00009. RTL8 / 2.7%
10. Toen was geluk heel gewoon (NPO1) 720.00010. RTL5 / 1.9%
11. Missie MAX (NPO1) 706.00011. RTLZ / 1.2%
12. Zes uur nieuws (RTL4) 696.00012. Spike / 1.1%
13. vtwonen (SBS6) 655.00013. Discov / 1.1%
14. Hart van Nederland (SBS6) 639.00014. Ziggo / 0.9%
15. Code van Coppens (SBS6) 628.00015. N.geog / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 35,6%
02. RTL Nederland 31,5%
03. Talpa TV 19,6%

80 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
aammehoelad
januari 4, 2021 20:59

Afgelopen weken dus enkel darts en top 2000 gekeken en uiteraard het journaal. Gisteravond toch nog even naar CNN gekeken en geluisterd naar de audio-tape van Trump. Zoals ik hier regelmatig aangaf is deze Trump een narcistische idi oot die enkel en alleen maar het land heeft verdeeld. Blijkt dat 2 op de 3 republikeinen hem nog steeds geloven in de leugens over verkiezingsfraude. Het ergste is nog dat vele Republikeinse senatoren hem blijven steunen. Hoe duidelijk is het als mafke zen als Trump aan de macht komen dat de democratie in gevaar komt. Daarom zal ik nooit op partijen stemmen die de persvrijheid aan banden wil leggen zoals Forum voor Dictatuur, maar ook de PVV en de nieuwe Ja-21 oftewel voor mij “Nee-21 forever”.

Gast
Henk
januari 4, 2021 18:28

NPO1 met aangepaste programmering komende week; Morgen geen start van DNA Onbekend (gaat naar volgende week). Wel thema avond over vaccinatie. Laatste aflevering van Ali B op volle toeren is geskipt donderdag; Daarvoor in de plek een compilatie aflevering van Even tot hier.

Gast
Arjan
januari 4, 2021 18:02

Mark , enz

Misschien wel boven de 1.5 miljoen kijkers? Rtl4 en rtl5 samen !!?

Gast
Bernadette
januari 4, 2021 17:54

Vond de code van Coppens wel geslaagd. Volgende week zeker weer kijken.

Gast
Pieter
januari 4, 2021 21:57
Antwoord op  Bernadette

Ik ook. Erg leuk, alleen wel apart dat ze niet gewoon een Nederlandse presentator hebben genomen.

Gast
Slechte TV
januari 4, 2021 17:53

Zojuist stukje van de h.h. van De Slimste Mens gezien op NSO2.
Over uitmelken gesproken.

Vroeger nog wel eens gekeken naar dit programma. Ik weet niet waarom, want wat een dom spelletje is dat zeg.

Ook hier viert de wansmaak van 1,8 miljoen !?!? kijkers weer eens hoogtij!

Gast
2021
januari 4, 2021 15:37

Wij hebben even gekeken, toen weg gezapt, echt niks aan.

Gast
TV Opinie
januari 4, 2021 15:26

De zondag:
BTC (RTL4) was erg snel en daardoor lekker spannend. Leuke show.
Niet helemaal gezien, maar CVC (SBS6) is ook een best grappige leuke show.
HHB (NSO1) is voor de massaal ingeschakelde bejaarde kijkers. Niet aan mij besteed. Van Duin leuk, de rest niet.

De finale van het WK Darts (RTL7) deed het prima tussen 20.00-23.00 uur. Dit keer zonder Nederlanders.
Evenals Dakar in de vooravond en laat op de avond op RTL7. Mooie beelden.

Mathieu vd Poel sloopte weer iedereen bij het veldrijden live op Eurosport1. Wat een topper.

Gast
Sven L.
januari 4, 2021 12:48

Geinige opzet van de quiz… wel erg lelijk decor.

Gast
Roelf
januari 4, 2021 12:28

Wie vindt dit belangrijk

Gast
Max
januari 4, 2021 12:06

Was beat the champions meer van hetzelfde? JA! Was het spannend? NEE! Maar ja, de afstandsbediening van de RTL kijker gaat niet verder dan 4….

Gast
TV Opinie
januari 4, 2021 15:27
Antwoord op  Max

Max is een trieste tv kijker.

Gast
Greet
januari 4, 2021 11:25

Tineke Schouten vond ik ook heel leuk, behalve het stukje over de omgebouwde man, dat mag eruit. Verder vond ik het erg leuk,vermakelijk die typetjes.
Ook HHB gezien, dat blijft ook leuke tv.

Gast
TV Opinie
januari 4, 2021 15:28
Antwoord op  Greet

Tineke S was best leuk. HHB niet

Gast
Mark
januari 4, 2021 10:43

Beat The Champions is een doorsnee quiz, ook helemaal niet spannend met vragen op kleuterniveau. Ome John zou dit format zelfs niet goedgekeurd hebben. Met Linda er tegenover was RTL 4 flink onder het miljoen geweest. SBS 6 had met een nieuwe reeks van Deze Quiz Is Voor Jou moeten starten. Lijkt als twee druppels op Weet Ik Veel, who cares: zat vorig jaar ook in één weekend met Weet Ik Veel (WIV toen op zondag, DQIVJ op zaterdag), maar deed het prima voor SBS normen (800.000 – 900.000), dus kan best naast elkaar bestaan.

Gast
Jopie
januari 4, 2021 12:27
Antwoord op  Mark

Hoezo SBS normen flauwekul je meet met twee maten!!!

Gast
Weg Ermee
januari 4, 2021 15:30
Antwoord op  Mark

Ach Mark houdt van Talpa. Niks mis mee, maar best wel sneu dat je fan bent van een zender, haha

Gast
Mick
januari 4, 2021 16:42
Antwoord op  Mark

SBS6 had The Wall terug moeten brengen. Het publiek zit daar toch maar als een zandzak bij, dus dat mist je niet in coronatijd.

Gast
Mark
januari 4, 2021 10:39

Ik had Code Van Coppens op maandag half 9 gezet en dan gokken dat het hetzelfde publiek trekt als Hunted van NPO 3, dus dan heb je al 900.000 kijkers. Familie Gillis kan dan erna, want da’s een bewezen half 10 succes (750.000 op vrijdag). Ik denk dat dat om half 9 niet zo succesvol is. Hetzelfde geldt voor De Alleskunner, dat was op zaterdag half 10 goed voor steeds verder oplopende kijkcijfers (finale meer dan 1 miljoen!). Op de vrijdag hebben ze niet eens 500.000. Hadden ze nu weer op zaterdag moeten zetten en gokken dat een kwart van de WIDM kijkers die om half 10 gaat zappen op 6 belandt. En dan kunnen ze om 8 uur nog cabaret zetten, maar dan maximaal 1,5 uur, niet shows van 2 uur.

Gast
Max
januari 4, 2021 12:01
Antwoord op  Mark

Hunted begint over 2 weken zelf weer op de maandag om half 9, dus daar gaan “jouw 900.000 kijkers” weer zappen. :-)
Familie Gillis hebben ze geprogrammeerd op het tijdslot van Chateaux Meiland. Niet geheel onlogisch.
De Alleskunner op vrijdag is inderdaad geen slimme zet. Dat gaat komende week helemaal onderuit tegenover The Voice en Flikken Maastricht.

Gast
Weg Ermee
januari 4, 2021 15:32
Antwoord op  Mark

WIDM kijkers zappen niet! Of zappen niet verder dan NSO3

Gast
Dennis
januari 4, 2021 10:24

Was een leuke spelshow van Chantal. Ze is er voor gemaakt!

Gast
Keta Minek
januari 4, 2021 09:35

Code van Coppens was erg leuk! Voor het eerst sinds tijden langer dan 5 minuten naar SBS gekeken.

Gast
Max
januari 4, 2021 11:57
Antwoord op  Keta Minek

De vele reacties op Twitter waren zowaar zeer positief over Code van Coppens. Dat komt niet vaak voor op Twitter.

Gast
Max
januari 4, 2021 12:07
Antwoord op  Max

Het was ook leuk😂

Gast
Flip de Beer
januari 4, 2021 09:20

Leuk programma van Chantal

Gast
Guttegut
januari 4, 2021 09:10

Media Inside was hilarisch. De ballen uit mijn broek gelachen door Marcel van Roosmalen

Gast
Jopie
januari 4, 2021 12:27
Antwoord op  Guttegut

Je bent vlug tevreden!!!!!!!!!

Gast
Oliver
januari 4, 2021 09:05

Op de late avond weer geen Petertje te bekennen.

2x SBS6 en 1x NPO. Top

Gast
Nel-ly Veen&daal
januari 4, 2021 09:17
Antwoord op  Oliver

SBS 6 had om 22:30 uur 639.000 kijkers met HvNL, RTL 4 had er op dat moment 784.000 met Tineke Schouten…

Gast
Nel-ly Veen&daal
januari 4, 2021 10:29
Antwoord op  Nel-ly Veen&daal

Mis. Die herhaling begon niet laat op de avond.

Iets wat slecht is kan je niet goed l u l l e n.

Gast
Bebommel
januari 4, 2021 15:36
Antwoord op  Nel-ly Veen&daal

En RTL7 tussen 20.00-23.00 uur gemiddeld 626.000.

Ach die Oliver toch.

Gast
factcheck
januari 4, 2021 09:00

Beste wensen allemaal. Omdat dagcijfers helemaal niets zeggen en het jaar 2020 nu erop zit heb je hierbij de cijfers die de trend van afgelopen jaren goed aangeeft.Als je conclusies wilt trekken doe het dan vooral hieruit en niet uit dagcijfers.
comment image

Gast
Nel-ly Veen&daal
januari 4, 2021 09:18
Antwoord op  factcheck

Dit is inderdaad beter dan die stomzinnige vergelijkingen met één dag 5 jaar geleden.

Gast
Nel-ly Veen&daal
januari 4, 2021 09:25
Antwoord op  Nel-ly Veen&daal

Wat is een stomzinnige vergelijking?

Waarheid is soms hard.

Gast
Caroline van de Urine
januari 4, 2021 08:48

Sigried Kaag: Van Beiroet naar Bankroet!

Gast
Frank
januari 4, 2021 16:08

Wanneer ik dat mens al zie krijg ik kots neigingen, wat een duivel

Gast
Het genootschap van niet klagende mensen
januari 4, 2021 08:46

Genoten van Chazia en Puccini op NPO2.
Klasse.

Gast
René
januari 4, 2021 08:39

In de eerste uitzending gelijk meest irritante kandidaat ooit in quizland. Kwam me bekend voor, gaat waarschijnlijk alle quizzen af. Blij dat die nu achter de rug is.

Gast
Bart
januari 4, 2021 10:21
Antwoord op  René

Vreselijke vent uit Brabant

Gast
Lenze Kramer
januari 4, 2021 08:36

Media Inside was geweldig.

Gast
Flexi
januari 4, 2021 08:27

Volgende week veel kijkers voor NPO2 want dan begint er weer
een reeks over China.

Gast
Reinold Kellenbach
januari 4, 2021 08:25

Ik heb het ondertussen wel gehad met al Die bekende koppen op de tv. Wordt tijd voor weer eens wat nieuws.

Gast
Dimitri Winckelhofen
januari 4, 2021 08:31
Antwoord op  Reinold Kellenbach

Tijd voor weer eens wat nieuws!
Het is Januari en een nieuw begin.
Zoiets nieuesls NPO OP1 was vorig jaar behoorlijk baanbrekend en vernieuwend.
Daar zouden er meer van moeten komen.

Nou ja.
Niet meer OP1 maar meer baanbrekende nieuwe initiatieven dan.

Gast
jan````````````````````````
januari 4, 2021 09:25
Antwoord op  Reinold Kellenbach

ZOALS…?

SBS komt wel met wat nieuws ballen rollen heb daar een klein stukje al van gezien, zou wel eens een succes kunnen worden
Als men massaal naar een poppen verkleed programma kijkt, wat dodelijk saai is , dan ziet de ballenbaan er toch veel leuker uit om naar te kijken ! ,

Gast
Trui
januari 4, 2021 08:24

Ach Diederik Jekel staat er ook weer tussen, kon Martijn Koning niet?

Gast
Trui
januari 4, 2021 08:44
Antwoord op  Trui

En Nienke met de pukkel is er ook, bweuh….

Gast
MC bezoeker 1
januari 4, 2021 08:19

Of je het nu eens bent of niet met de meningen in het programma: Media Inside is een leuk format!

Gast
Bart
januari 4, 2021 15:59
Antwoord op  MC bezoeker 1

Eens! Hebben er vast een hoop niet gekeken hier. Weten überhaupt niet van het bestaan van het programma.

Gast
Koekwous
januari 4, 2021 08:13

Verschrikkelijk, die uitgestreken arrogante smoel van broedmachine en Ubersuffe Viva-moeke Nynke. Alleen daarom al een reden om niet te kijken. Zum kotzen!

Gast
Ernestine
januari 4, 2021 09:07
Antwoord op  Koekwous

Kijk in de spiegel!

Gast
Candy
januari 4, 2021 10:27
Antwoord op  Ernestine

Een reactie van een kleuter.

Gast
Opbouwen & Afbouwen
januari 4, 2021 08:13

Zondag 3 januari 2016 (Zondag 3 januari 2021)

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

1. RTL Nederland 33,7% (31,5%)
2. Publieke Omroep 29,8% (35,6%)
3. SBS Groep 18,3% (19,6%)

Ook in 2021 gaat het opbouwen en afbouwen iedere dag weer door. Trek ook dit jaar zelf uw conclusies en laat u geen zand in de ogen strooien door de media.

Gast
Nel-ly Veen&daal
januari 4, 2021 08:16
Antwoord op  Opbouwen & Afbouwen

Zucht… Daar gaan we weer! Laat een grafiek zien van wat er in de tussentijd is gebeurd, dat is informatiever!

Gast
jan````````````````````````
januari 4, 2021 08:31
Antwoord op  Opbouwen & Afbouwen

Mies Bouwman haalde 8 miljoen kijkers
Willem Duis , Henny Huisman ook

En waar komt RTL mee weg ?

Gast
Nel-ly Veen&daal
januari 4, 2021 08:41
Antwoord op  Opbouwen & Afbouwen

NPO en Talpa: Stijgen weer flink.
RTL: die blijft maar zakken. ieder dag.

Gast
Nel-ly Veen&daal
januari 4, 2021 08:45
Antwoord op  Nel-ly Veen&daal

Hahaha, als men jou zou geloven en rtl alleen maar zou dalen zouden ze inmiddels 0 kijkers over hebben!

Gast
Nel-ly Veen&daal
januari 4, 2021 08:46
Antwoord op  Nel-ly Veen&daal

Lach je nu om jezelf! O wacht dat is een RTL kijker.

Gast
Jopie
januari 4, 2021 12:32
Antwoord op  Nel-ly Veen&daal

Die andere Nel-ly is blind!!!!

Gast
Sukkel
januari 4, 2021 08:44
Antwoord op  Opbouwen & Afbouwen

Nog even volhouden mensen. Deze s ukkel heeft nog tot 1 maart en daarna gaat zijn vergelijking helemaal mis want dan klopt de weekdag niet meer met vijf jaar geleden. Of zal deze s ukkel dan cijfers van maandag met die van dinsdag gaan vergelijken?
Alleen sukkels plaatsen elke dag nietszeggende cijfers.

Gast
Nel-ly Veen&daal
januari 4, 2021 08:53
Antwoord op  Sukkel

Mag je nog 8 weken los als s u kkel.

Gast
Trees
januari 4, 2021 08:10

Boulevard doet het ook heel goed in het weekend.
“Klein maar fijn” stort elke week verder in…

Gast
ome H
januari 4, 2021 08:08

Media Inside verslaat Kaag

Gast
Ernie
januari 4, 2021 08:03

Niet heel erg bijzonder dat quizje op vier maar wel mooie kijkcijfers.

Gast
Ernestine
januari 4, 2021 09:09
Antwoord op  Ernie

Was een leuke quiz, hoog tempo. Deelnemer die erg graag op tv wilde en is geweest, dus in het vervolg bij aanmelden weigeren😎

Gast
Even een momentje relativeren
januari 4, 2021 07:55

Uit het leven 2020: 1.009.000 kijkers
Beat the Champions: 1.035.000 kijkers

Gast
Nel-ly Veen&daal
januari 4, 2021 08:02

Wat relativeert dit dan precies? Je noemt gewoon een ander programma met ongeveer evenveel kijkers.

Gast
Nel-ly Veen&daal
januari 4, 2021 08:45
Antwoord op  Nel-ly Veen&daal

Relativeren: ze heeft maar een paar kijkers meer dan Oma Tensen vorige week.

Gast
Nel-ly Veen&daal
januari 4, 2021 09:19
Antwoord op  Nel-ly Veen&daal

Ja, dus? Caroline Tensen scoorde ook prima. En dat grapje van oma Tensen kennen we inmiddels wel.

Gast
Nel-ly Veen&daal
januari 4, 2021 09:26
Antwoord op  Nel-ly Veen&daal

Grapjes zijn altijd leuk. O wacht een RTL kijker lacht alleen om haar eigen domme grappen.

Gast
jan````````````````````````
januari 4, 2021 08:08

Vraag me af als er geen coronacrisis was geweest of de kijkcijfers voor RTL dan nog zo hoog waren geweest
Iedereen zit thuis, en daar profiteren tv zenders natuurlijk ook van
dat is wel een positief lichtpuntje te noemen want die kijkers hebben ze nu wel hard nodig , het kan zomaar gebeuren dat na deze corona tijd alles weer naar beneden duikelt

Gast
Nel-ly Veen&daal
januari 4, 2021 08:11

Zonder corona zouden de kijkcijfers van alle zenders lager zijn.

Gast
jan````````````````````````
januari 4, 2021 08:27
Antwoord op  Nel-ly Veen&daal

NPO blijft meestal constant, maar de com tv zenders zouden wel eens in kijkcijfers het met 50% minder moeten doen ,als alles weer normaal is dus dat is geen leuk vooruitzicht , maar goed.. laten ze er maar even van profiteren ,nu het nog kan

Gast
Nel-ly Veen&daal
januari 4, 2021 08:43
Antwoord op  Nel-ly Veen&daal

Zonder corona was RTL er niet meer.

Gast
Kees
januari 4, 2021 08:30

Dit klopt niet, Heel Holland Bakt had vorig jaar januari (zonder corona) 3,3 miljoen kijkers.
Aangezien het seizoen minder leuk is verwacht ik een daling van de kijkers bij Heel Holland Bakt en een stijging van Beat the Champions

Gast
jan````````````````````````
januari 4, 2021 09:27
Antwoord op  Kees

vergeet het nieuwe programma van SBS 6 niet
die zou beat the champions wel eens kunnen verslaan met het nieuwe ballen spel

Gast
Mick
januari 4, 2021 07:52

De reacties op Code van Coppens waren erg enthousiast, dat trekt vast aan. Beat the Champions vind ik een leuke vlotte quiz. Twee leuke vondsten.

Gast
Trotsie
januari 4, 2021 09:57
Antwoord op  Mick

Die reacties op Code van Coppens komen allemaal van Talpa medewerkers zelf. Zo werkt dat bij John. Personeelsleden dwingen om lovende reacties te plaatsen op Twitter en socials. Is inmiddels wel bekend.

Gast
Max
januari 4, 2021 12:10
Antwoord op  Trotsie

Sneue Trotsie…..

Gast
Bart
januari 4, 2021 15:57
Antwoord op  Trotsie

De Code van Coppens is met afstand een beter programma dan Beat the champions.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen