Angela de Jong in shock: ‘Margriet moet sorry zeggen tegen Ernst Kuipers’

Angela de Jong vindt dat Margriet van der Linden haar excuses moet aanbieden aan Ernst Kuipers voor de ‘schandalige’ vraag die ze hem dinsdagavond stelde in M. Dat schrijft ze in het AD.

Margriet van der Linden en Ernst Kuipers © M

Ernst Kuipers, de voorzitter van het Landelijk Netwerk Acute Zorg, zat aan tafel om de coronapersconferentie van Mark Rutte en Hugo de Jonge na te beschouwen. Hij kreeg het behoorlijk voor zijn kiezen toen Margriet van der Linden over de schrijnende situatie in de verpleeghuizen begon, waar veel ouderen vereenzamen door de lockdown.

Buikpijn?

Margriet van der Linden sprak van een ‘schrijnende’ situatie. “In Voorburg sprong een 87-jarige man van een etage af en heeft dat niet overleefd, omdat het zo schrijnend is en mensen het niet meer zien zitten. Heeft u af en toe een beetje pijn in uw buik? Hoewel het begrijpelijk is, natuurlijk was het belangrijk om het zorgpersoneel eerder te vaccineren, daar heeft u op aangedrongen, maar van: die verpleeghuizen zijn ook belangrijk.”

Ernst Kuipers sloeg Margriet direct om de oren met cijfers. “Nee, daar heb ik absoluut geen pijn van in mijn buik en ik denk dat het dan goed is om even de getallen bij elkaar te hebben. We hebben 33.000 vaccins gekregen voor zorgpersoneel en dan echt dat zorgpersoneel wat je nodig hebt voor het overeind houden van cruciale capaciteit.”

Dat is personeel dat we niet kunnen missen, aldus Ernst. “Uitval van een ic-verpleegkundige in een ziekenhuis kost direct in een rooster drie tot vier bedden, bedden die we keihard nodig hebben en waar mensen op aanspraak maken.”

Geen buikpijn

Tussen kerst en oud en nieuw was er 16 procent uitval in Ernsts ziekenhuis. “De belangrijkste oorzaak van uitval was Covid. Dat kunnen we ons nu niet veroorloven. Als je dan 33.000 vaccins haalt uit een totaal van 800.000 die bedoeld zijn voor de ouderen en wijkzorg en gehandicaptenzorg, dan hebben we het over minder dan 4 procent, dus helemaal niks.”

“De vertraging in het tempo waarin verpleeghuizen gevaccineerd worden is nihil, dus totaal geen pijn in de buik. Sterker nog: ik zou het morgen opnieuw weer doen, want ik denk dat het ongelooflijk belangrijk is om dit personeel overeind te houden.”

Kritiek

Het fragment leidde direct tot kritiek op Twitter. “M flikt het gewoon om Ernst Kuiper een schuldgevoel aan te naaien omdat zij als eerste de prik wilden. Afschuwelijk. Die man pleegde zelfmoord omdat de regering geen perspectief biedt! Zij zijn degene die schuld hebben. Niet Kuipers!!”, twitterde Youri.

En Jena: “Oef, ‘topjournalist’ Margriet valt nu Ernst Kuipers KEIHARD aan verwijt hem de zelfmoord van een 87-jarige man! Ze wist niet eens dat ie NIET in het OMT zat!”

Angela wil excuses

AD-diva Angela de Jong is het eens met de kritiek en eist excuses. “Ik heb Ernst Kuipers afgelopen jaar minstens 150 keer in praatprogramma’s gezien, maar zelden flikkerden zijn ogen zo vervaarlijk als na die schandalige vraag. Het was volkomen legitiem geweest als hij een Pete Hoekstra’tje had gedaan, oftewel hardop zeggen hoe beledigd hij daardoor was.”

Het is knap dat Ernst zo koel bleef, schrijft Angela in haar column. Maar: “Het had gepast geweest als Margriet op haar beurt een Jortje had gedaan, namelijk haar excuses had aangeboden, maar ook dat bleef uit.”

165 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Benfaile
januari 15, 2021 11:48

Waarom is dat kut progamma nog op tv geeft helemaal géén toegevoegde waarde ze borduren op nieuws dat we al wetrn

Gast
Ikke
januari 15, 2021 11:07

M kan niet denken. Iedereen is zelf verantwoordelijk voor hetgeen hij/zij doet.

Gast
Gert
januari 14, 2021 22:37

M kan ik niet meer aanzien.aanmatigende toon. Wordt er beetje misselijk van

Gast
Herman Brusselmans
januari 14, 2021 17:45

Die pot moeten ze van de tv afshotten

Gast
B.kikkert
januari 14, 2021 16:51

Samen met Angela a de jong

Gast
Marjan
januari 15, 2021 12:41
Antwoord op  B.kikkert

En jou erbij Herman,als de 60 +mensen beschermd worden zijn de ziekenhuisbedden niet meer nodig!

Gast
Roekeloos
januari 14, 2021 15:55

Hierop is maar één antwoord mogelijk, haal die bitch van de tv.

Gast
critikast
januari 14, 2021 13:04

Margriet van der linden dankt haar prominente rol in het schema alleen maar aan de vele kruiwagentjes waarmee ze in Hilversum e.o. rondrijdt. Zij heeft nauwelijks een journalistieke opleiding, is niet “likeable” , kleedt zich slecht en stelt de verkeerde vragen op verkeerde momenten. Briljant zoals Angela de Jong vanmorgen in mijn krant haar neersabelt met haar lange inleidingen die vaak leiden tot weer een verkeerde vraag ! Wat mij betreft mag M in de weckfles !

Gast
Jeffrey Littel
januari 14, 2021 12:51

Niet gezien, ik mijd M al maanden, Ik irriteer me al als ik het hoofd in de vooraankondiging zie of tijdens het sappen . Mat mij betreft mag het programma M meteen van de zender worden afgehaald. Ze is vooringenomen en niet objectief. Geeft haar mening als dit niet wenselijk is. ik vind het een naar mens.

Gast
Marie Van Vught
januari 14, 2021 12:02

Dat wijf moet gewoon van de tv afgehaald worden om deze man zo vraag te stellen ze heeft al vaker van deze stomme vragen zij is een van de slechtste presentatrices wat een onzin van een wijf weg ermee dat ze deze vrouw ooit daar neer is gezet hoe stom kun je zijn

Gast
Marianne
januari 14, 2021 11:57

Ik erger .mijn dood aan al die journalisten op dit moment bij die talkshows ik kijk gewoon niet meer

Gast
Wim Davelaar
januari 14, 2021 11:21

Het is zo eevoudig om iedere keer om perspectief te vragen. Ik ben mening dat dit in de huidige toestand niet haalbaar is. Heb geduld-!!! En houd je aan de gestelde regels veel belangrijker dan perspectief.

Gast
Henk vd Berg
januari 14, 2021 09:47

Ik vind dat Kuipers en Gommers de Nobelprijs mogen winnen, zij hebben een zeer grote en belangrijke bijdrage geleverd, dat er licht aan het eind van de tunnel is hebben we voor een groot deel aan hun te danken. Ik ben een man van 67 en behoor mbt gezondheid tot de risico’s maar ik laat zorgpersoneel graag voorgaan, deze mensen zijn het die wij oh zo hard en dringend nodig hebben. Voor mij alle lof voor de heren Kuipers en Gommers. Voor mij zou het een grote eer zijn mijn vaccinatie door Gommers te laten zetten!!!

Gast
Hans
januari 14, 2021 10:38
Antwoord op  Henk vd Berg

Ze zijn meer op tv dan in het ziekenhuis. Zo druk hebben ze het.

Gast
Anna
januari 14, 2021 16:29
Antwoord op  Hans

Dat doen ze bij hun normale werk!!!!

Gast
Pascale
januari 14, 2021 17:45
Antwoord op  Hans

Mocht je het willen weten….
Der Gommers werkt compleet nog minstens 50 u p/w als intensivist en verder nog roosters proberen rond te krijgen. Hij komt voor zijn nachtdienst of na dagdienst nog in eigen vrije tijd naar talkshows.
Met dhr Kuipers zal het niet veel anders zijn

Gast
hans
januari 15, 2021 15:56
Antwoord op  Hans

dat klopt ze proberen mensen zoals jij van de nodige en duidelijke informatie te voorzien. je mag deze mensen dankbaar zijn, en ik zou zeggen luister er eens naar.

Gast
Roelf
januari 14, 2021 09:45

Ten eerste: wie kijkt er nog naar zulk soort pulp programma’s en ten 2de: wie laat zien gezicht daar nog zien.
Jinek, bo, jort zitten daar ter meerdere eer en glorie en 🤑🤑 voor zichzelf.

Gast
Wij werken harder
januari 14, 2021 09:12

Serieus is die egotripper Ernst Kuipers al 150 keer op tv geweest.

En maar roepen dat ze zo druk zijn in de zorg.

Gast
Coronaproof
januari 14, 2021 11:04
Antwoord op  Wij werken harder

De beste stuurlui staan al wal

Gast
Umberto
januari 14, 2021 11:33
Antwoord op  Wij werken harder

Wij werken harder , je zal zelf wel op je luie reet zitten.
De Heer Kuipers werkt zich een slag in het rond en moet inderdaad constant uitleggen aan al die debielen in Nederland hoe het systeem werkt.
Net als de heer Gommers zijn ze duidelijk en emabel en dat kun je van de meeste mensen niet zeggen.

Gast
Anna
januari 14, 2021 16:31
Antwoord op  Wij werken harder

Nogmaals: dat doet hij bij zijn gewone werk! Weet jij hoeveel uren per dag hij op volle kracht werkt? Of denk je dat alleen maar te weten?

Gast
Erik de Vries
januari 14, 2021 08:34

M bewijst hiermee wederom haar eigen narcistische agenda. Waar heeft zij dan verstand van?

Gast
Zwarte Piet
januari 14, 2021 08:14

M een volle spuit gif !!!!

Gast
Zwarte Piet
januari 14, 2021 08:11

EN ANGELA HEEFT WEER GELIJK !! WAT IS HET TOCH EEN TOPWIJF!!!
IMPEACHMENT VOOR M
ELECTION FOR ANGELA OP 1

Gast
Zwarte Piet
januari 14, 2021 08:06

STOP DE SHOW !!!!!!!!!

Gast
Gewoon mijn mening
januari 14, 2021 07:29

Deed ze ooit niet mee met wie is de mol?

Gast
Matty
januari 14, 2021 06:09

Walgelijk, misselijk makend wijf, die M!

Gast
Boosterrolla
januari 14, 2021 05:01

Ach M, af en toe komt het al zappend voorbij als ik bij mijn ouders ben.
Maar zelfs die walgen van haar (s)Linkse manieren om iemand op een achterbakse manier onderuit te trekken. En dat terwijl mijn ouders nog lid waren van de VARA en PvdA….. maar deze tijd is al lang voorbij.

Gast
Wolfchild1962
januari 14, 2021 04:51

Mevrouw M, kan rustig door gaan met haar praktijken op dit tijdstip .
Ze wordt beschermd door hogerhand, haar liefjes zitten nl in het bestuur van deze criminele organisatie NOS/NPO.
Flut programma, wacht met smart op de avond klok , kan dit soort liveprogramma niet meer uit worden gezonden 😈

Gast
DJK
januari 14, 2021 05:46
Antwoord op  Wolfchild1962

Briljant, als dat het gevolg van het invoeren van een avondklok zou zijn. Maar ben bang dat al die raaskal- en mondjeroerprogramma’s een ontheffing krijgen. Ze mogen nu bijvoorbeeld ook meer dan 2 gasten in een ruimte uitnodigen. En bij M helpt het niet want eindigt vóór 20.00 uur. Gasten worden dan per helicopter of zo (want het mag wat kosten) naar huis of duur hotel gebracht

Gast
Nero
januari 14, 2021 01:06

Deze Margriet krijg ik altijd een naar gevoel bij als ze soms even in beeld is bij ons snel naar een andere zender zappen.
Ernst Kuiper vind ik een man die goed zegt hoe het er voor staat fijne rustige man ,dat ze hem zo aanvalt vind ik lager dan laag misselijk mens die Margriet.

Gast
LHBTI First!
januari 14, 2021 00:03

Aub M eerst een prik. Liefst 3.

Gast
Ton
januari 13, 2021 23:48

Van der Linden met die rare kuif is echt totaal ongeschikt voor haar rol. Vreselijke vrouw zonder verstand en kennis van zaken. Start de show klopt zeker, maar het is haar eigen privé show, het lijkt journalistiek echt nergens op.
Deze vrouw moet snel vervangen worden, dit slaat nergens op.

Gast
Winbea
januari 13, 2021 23:26

Mensen doe je rolschaatsen aan en ga eens een keer in de schoenen staan van het verzorgend personeel dan piep je wel anders. Zij lopen w.s. op hun tandvlees. Hier spreekt een ervaren persoon. Graag willen weten wat mijn beroep is? Drie keer raden. Extra bedden….. Wie gaan deze bemannen? Er is al een tekort aan verzorgend personeel.

Gast
Pascale
januari 14, 2021 17:54
Antwoord op  Winbea

Idd
Voor de corona kwam een nachtdienst in verpleeghuis al bij gemiddelde nacht aan 10 km lopen

Gast
Winbea
januari 13, 2021 23:20

Mevrouw M slaat iedere keer de plank mis. Het is schrijnend om te zien en te luisteren hoeveel journalisten weten over het werk in de zorg. Helemaal mee eens met de andere commentaren.

Laatst bewerkt 4 dagen geleden door Winbea
Gast
Ton
januari 13, 2021 22:15

Die Angela is nog veel erger die staat aan zijlijn commentaar te geven. Laat haar dan op de presentator stoel gaan zitten. Als ze het beter weet.

Gast
Zutphen
januari 13, 2021 22:45
Antwoord op  Ton

Aub niet

Gast
Peter
januari 13, 2021 21:46

Trouwens, ik zit hier voor het eerst: degenen die de meeste minnen krijgen zijn wel het slimst. Helaas zie ik ook hier weer veel mensen die bij de eerste lockdown direct toiletpapier gingen kopen.

Gast
Oliebol
januari 13, 2021 23:20
Antwoord op  Peter

Een schijtlijster die zich daar druk om maakt.

Gast
Tom
januari 13, 2021 21:40

Dat wijf is afschuwelijk en dat wil ze ook. Totaal bllachee van zichzelf

Gast
Infidel
januari 13, 2021 21:35

Dus bij deze man gaat ze kritisch doen. Maar bij zo’n achdwasi zegt ze niks. Wat een slechte presentator zeg!

Gast
Peter
januari 13, 2021 21:30

De discussie is verkeerd: we hebben steeds die lockdowns omdat er geen bedden komen; als er veel meer bedden zijn is die lockdown niet nodig. En zeg niet dat er geen geld voor is (zoals ze altijd zeggen). Met de vaccinatie net zo: de overheid gooit 1 kluif in het hok en iedereen vindt dat ie er recht op heeft; niemand zegt: die vent die maar 1 kluif geeft, die is grondig fout.

Gast
Cor
januari 13, 2021 21:24

So wie so een slecht programma.
Maar die Angela ook irritant

Gast
Oma
januari 13, 2021 20:51

Ben blij dat ik nooit naar haar kijk dus ook nu niet !

Gast
Pegode
januari 14, 2021 11:35
Antwoord op  Oma

Zodra ik die vreselijke trommel van dat programma hoor, met die nare stem gaat er een andere zender op.

Gast
Timor
januari 13, 2021 20:31

Het is jammer dat al de experts op dit moment hier hun tijd verdoen. Waarom gaat u niet werken in de zorg? Want als ik zo al deze commentaren lees zou het met hen veel en veel beter gaan. En, dames en heren M doet wat zij noodzakelijk acht het is jammer dat haar excuus voor deze misslag achterwege bleef. Maar dat is geen vrijbrief voor bepaalde ‘kwalificaties’ aan haar persoon. Wie geen fouten maakt, maakt niets!

Gast
Mariet
januari 13, 2021 21:36
Antwoord op  Timor

Domme vraag van Margriet,en erg onfatsoenlijk

Gast
Anna
januari 14, 2021 16:40
Antwoord op  Timor

Als “al die mensen”, wie bedoel je? in de zorg zouden werken….wat ze ook zeker al doen!!!!! en niet meer op de tv hun verhaal zouden doen, waar kregen we dan eerlijke informatie vandaan? Dan werd er vast geklaagd dat er zo weinig verteld werd. En zo willen we als Nederlanders altijd iets te klagen hebben. Bah!

Gast
Evelien
januari 13, 2021 20:29

Waarom moeten deze mensen altijd in allerlei praat progamma,s?

Gast
Anna
januari 14, 2021 16:41
Antwoord op  Evelien

Omdat wij graag goed op de hoogte gehouden willen worden van alles wat met corona te maken heeft.

Gast
Gerard
januari 13, 2021 20:03

Vies wijf die Margriet, heeft een te grote dunk van zichzelf, vaan de tv schoppen deze pot.

Gast
IkhaatFemkeHalsema
januari 13, 2021 18:50

Margriet is een valse pot

Gast
Bert
januari 13, 2021 18:21

Margriet is een zeer onsympathieke vrouw.
Alles aan haar is onsympathiek, haar uitstraling, haar manier van ‘interviewen’, haar manier van ‘luisteren’….

Ik heb het echt meerdere malen geprobeerd, maar ik vind haar echt vreselijk slecht.
NPO doe er wat aan!
Weg ermee!

Gast
Tracy
januari 13, 2021 18:11

Margriet moet op haar pot blijven zitten zal blij zijn dat Fidan weer terug kommargriet de fluiten likker

Gast
Betsy
januari 13, 2021 18:03

Margriet is een vals kreng. Geen goed woord voor over.

Gast
Anders
januari 13, 2021 17:59

16% uitval. Of véél valse zieken of er gaat iets niet goed op zijn IC of thuis bij de zusters. Extreem ongeloofwaardig cijfer.

Gast
Seriously Dude
januari 13, 2021 18:35
Antwoord op  Anders

Tja, sommige mensen geloven tegenwoordig alleen nog maar leugens en complottheorieën. Het boeit echt niemand wat zij ongeloofwaardig vinden.

Gast
Tom plot
januari 13, 2021 17:49

Zelden zo’n onsympathieke iets op tv gezien zoals ..het ..vd linden..want wat moet ..het ..voorstellen?? Een man? Een vrouw? Een omgebouwde man? Een omgebouwde vrouw? Een manvrouw? Vrouwman? Wat is het en wat staat in..het…paspoort? Staat het tijdens plassen? Zit het tijdens plassen?

Gast
lezer
januari 13, 2021 20:28
Antwoord op  Tom plot

Wat maakt het hoe oerlelijk en dom ze is. Ze kan simpelweg niet objectief presenteren. Punt

Gast
Timor
januari 13, 2021 20:36
Antwoord op  Tom plot

Is dat interessant, wat zij ís?

Gast
Karin
januari 14, 2021 18:58
Antwoord op  Tom plot

Deze reactie slaat nergens op. M vind ik geen licht, maar beoordeel haar als interviewer, host of id
Houd op met schelden en discrimineren

Gast
Ger
januari 13, 2021 17:25

Links gajes weet niet wat excuus is. Alleen op bepaalde momenten zakken ze door hun hoeven.

Gast
Opino
januari 13, 2021 18:09
Antwoord op  Ger

Waarom moet er gelijk weer “links” of “rechts”. Politieke voorkeur heeft niets met wansmaak te maken.

Gast
Josefien
januari 13, 2021 16:53

Je mag met je vragen best iemand uit de tent lokken. Ernst Kuipers krijgt daar echt geen buikpijn van.

Gast
Jan
januari 13, 2021 16:51

Ja dat komt ervan als je M in de ban hebt gedaan! Ik kijk al nooit meer naar dat wijf en daarom mis je zoiets! tja het is wat je missen noemt.

Gast
Harry:-D
januari 13, 2021 16:46

Deerniswekkende poging van M.

om haar zieltogende programmaatje
weer heel even aan de vergetelheid
te onttrekken. Ach ja. (Diepe zucht)

Gast
Timor
januari 13, 2021 20:38
Antwoord op  Harry:-D

Voorzichtig met hyperventilatie.

Gast
Jaapww
januari 13, 2021 16:28

De formulering van de vraag was totaal fout maar dat kun je van Maarten po

Gast
Jaapww
januari 13, 2021 16:29
Antwoord op  Jaapww

… van M niet anders verwachten. M is populistisch links zonder dossier kennis.

Gast
Kees
januari 13, 2021 16:22

Als margriet de laatste vrouw op aarde was, trouw ik liever met een varken

Gast
Roger
januari 13, 2021 16:37
Antwoord op  Kees

En als dat varken nou lesbisch blijkt te zijn?

Gast
Jean
januari 13, 2021 17:47
Antwoord op  Roger

Kun je dr altijd nog aan het spit rijgen

Gast
Merel
januari 13, 2021 22:06
Antwoord op  Kees

Kees,bedankt ik heb nog nooit zo gelachen

Gast
Misutoria
januari 13, 2021 16:09

Wat raar dat ik overal geluiden vandaan hoor komen, zowel van ziekenhuis beveiligers als van personeel dat het rustig is in de ziekenhuizen.
Maar in de media roepen dat ze het zo druk hebben. Erg merkwaardig.

Gast
BnV
januari 13, 2021 16:17
Antwoord op  Misutoria

Jongens, bovenstaande klopt echt niet. Deze gast heeft al een aantal keer precies deze post met deze bewoording hier gepost, maar het is gewoon desinformatie. Helaas is de situatie in de ziekenhuizen nu echt anders.

Gast
Jaapww
januari 13, 2021 16:31
Antwoord op  Misutoria

Was er vorige week en normale drukte. U vergist zich niet met een verpleeghuis waar de helft is overleden?

Gast
Deep throat
januari 13, 2021 16:45
Antwoord op  Jaapww

Helaas is het in veel verpleeghuizen nu ook rustiger omdat regelmatig een kwart tot soms de helft er is overleden en de bedden nauwelijks aangevuld worden omdat mensen liever thuis blijven.

Gast
Pietje Puk
januari 13, 2021 17:00
Antwoord op  Misutoria

Ga eens in een ziekenhuis kijken , knul. Ik kom er 2 x in de week en het is er giga druk.

Gast
Frans D.
januari 13, 2021 18:33
Antwoord op  Misutoria

Nee sukkel.
Dat was één Groningse huisartsenpost met weekenddienst voor álle klachten BEHALVE klachten over corona, maar wél klachten van patiënten zie het zóuden kunnen hebben maar ook nog andere klachten hadden.
Enfin.
Na een heel weekend was er op die speciale afdeling geen corona gesignaleerd.
Goed nieuws op zich. Jammer dat half Wappie-wappiestan er weer mee aan de haal moet gaan om er desinfo van te maken.

Shame on you Misoitura.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen