Youp vermijdt grappen over islam, blijft homo’s wél bespotten

Youp van ’t Hek durft geen grappen meer te maken over profeet Mohammed. De homogemeenschap blijft hij daarentegen wél gewoon bespotten. Dat laat hij vandaag weten in Volkskrant Magazine.

Youp van 't Hek © Bob Bronshoff

Tot zo’n tien jaar geleden maakte Youp van ’t Hek elke grap die hij wilde, maar tegenwoordig doet ook híj aan zelfcensuur. We zullen hem op oudejaarsavond bijvoorbeeld geen felle grappen horen maken over de islam in zijn oudejaarsconference op NPO 1. Hij vreest namelijk voor repercussies als hij iets zegt over profeet Mohammed.

Zelfcensuur

De BNNVARA-cabaretier durft lang niet meer alle grappen te maken, vertelt hij vandaag in een groot interview met de Volkskrant. Hij is bijvoorbeeld extra voorzichtig als het op de islam aankomt. “Ik let meer op mijn woorden. Door wat die leraar in Parijs is overkomen, bijvoorbeeld. Een grapje over de profeet, ik wil er niet voor dood.”

Voor kritiek uit de homogemeenschap is Youp minder gevoelig; die staan immers niet met machetes klaar. Hij geeft bijvoorbeeld niet toe aan de kritiek dat het woord ‘pisnicht’ echt niet meer kan. Zijn achteloze gebruik van dit woord heeft tot veel woede geleid, onder meer bij Albert Verlinde en documentairemaker Nicolaas Veul.

Pisnicht

Nicolaas Veul maakte er zelfs een hele film over: Pisnicht The Movie. Wat een onzin allemaal, vindt Youp. “Weet je, misschien ben ik te oud, dat ik het gewoon niet begrijp. Het is een wóórdje! En ik ga niet weer het halve interview erover doen. Een of andere pisnicht. Punt.”

Youp schaart zich in het kamp van Ali B, die het gebruik van het woord ‘flikker’ verdedigt. Youp: “Ja, natuurlijk is het een scheldwoord! Nou en? Als ze tegen mij zeggen dat ik een kleine dikzak ben, nou en? Dat hoort bij het bestaan.”

Gilde van de bruine ster

In zijn laatste programma noemt Youp zijn pisnicht-critici ‘het gilde van de bruine ster’. “Dat is een ironische grap. Jiskefet deed het ook.”

Twintig jaar geleden, kaatst de Volkskrant terug. ‘Maar heel grappig. Nog steeds heel grappig. De tijden veranderen, ja, maar ik vind het ook wel leuk om daar niet helemaal in mee te gaan. Het is toch ook wel vrolijk om niet helemaal in de politiek correcte pas te lopen?”

Lachen om homo’s

Al met al is de conclusie van Youp: lachen om de islam kan niet, lachen om homo’s kan wel. “Als je iemand wil omschrijven, en het is een enorme nicht, en hij gedraagt zich als een enorme nicht, dan moet je dat toch opschrijven? Er moet ook weer eens gewoon gelachen kunnen worden om homo’s.”

“Maar ik zal Albert Verlinde voortaan wel gewoon een trut noemen, als dat beter is. Want ik vind het een enorme trut.”

Het grote Volkskrant-interview met Youp van ’t Hek, waarin journaliste Sara Berkeljon de cabaretier behoorlijk doorzaagt over zijn boomergedrag, kunt u lezen via Blendle of op de Volkskrant-site.

74 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Nate
december 8, 2020 19:58

Ja hoor, stoppen met het bespotten van de Islam omdat er iets is gebeurt in Frankrijk en hij niet om een ”grap” dood wil maar vervolgens wél een andere minderheid bespotten. Alsof LGBTQ mensen geen gevoelens hebben? Hij zegt doodleuk wel keer op keer ”flikker”, wat gelijkgesteld kan worden aan het n-woord maar wat toepasselijk is op een andere groep, maar een grap maken omdat er kans is op bedreiging en LGBTQ mensen zijn mietjes en zouden dat niet doen (dat is waar het op neer komt) is dan wel oké? Belachelijk. Wat een lafaard. Groei met de tijd mee. Dit soort dingen zeggen kan gewoon echt niet meer.

Gast
opa Youp
december 8, 2020 16:10

Een beetje geld binnenharken op je oude dag, dan durf je geen risico’s meer te nemen als het om poen gaat. Gatverdamme Youp wil jij zo herinnerd worden als een laffe, ouwe, zieke, zielige, geldminnende, bange man ?

Gast
Dwarsfluit
december 8, 2020 16:05

Zo jammer dat de man die niets te verliezen heeft zich niet meer durft te wagen aan islamgrappen, hebben zij toch bereikt wat zij willen bereiken en dat is dus een gemiste kans voor laffe Youp.

Gast
Lilian
december 7, 2020 14:25

Zi

Gast
Mike Cohen
december 7, 2020 06:48

De echte ” Cojones” zijn bij Youp al impotent,.. Geef mij maar Theo Maassen!!!!!!!!!

Gast
Klaas
december 6, 2020 22:50

Youp ergert zich aan aan alles en iedereen!!! Een verschrikkelijke en tegelijk een hoogst ontwikkelde NARCIST!!! en….??? . HET ALLERERGSTE IS DAT MEN ZEGT DAT IK OOK NOG OP HEM LIJK !!!

Gast
Ome Cor
december 7, 2020 07:25
Antwoord op  Klaas

Tjee, da’s kut man. Sterkte.

Gast
Marx
december 6, 2020 22:02

Bange poeperd die Youp

Gast
Arno
december 6, 2020 19:58

Wat een slappe zak zeg die van t’Hek. Dus dreigende minderheden laten we hun gang en homo’s en andere minderheden die niet dreigend zijn, blijft hij door het slijk halen. Beschamend en laf. Ga lekker achter de geraniums zitten misselijkmakend mannetje

Gast
anoniem
december 6, 2020 19:36

Zou hij ook grapjes maken over zijn geldschieters? :-)

Gast
Joost
december 6, 2020 18:56

De

Gast
Lies
december 6, 2020 16:14

Gewoon oprotten met die kkr Allah. Die hoort in de boekenkast en niet dat een groep malloten er mee buiten de samenleving vernielen.

Gast
bos
december 6, 2020 15:55

Nou om eerlijk te zijn vind ik er geen reet aan heel die Youp v t Hek wel grappen maken over Homo;s maar niet over de islam nou yoop is bekeerd maar hier word je toch een keer goed voor gestraft en ik weet het zeker karma achtervolg jou wel en sterkte met je mede genoten.

Gast
Bratis Lava
december 6, 2020 13:46

Dat harde lachen om de islam is dus voorbij bij youppie. Over 20 jaar maakt ie alleen nog grapjes over het eten in het bejaardentehuis?

Gast
Paul
december 6, 2020 13:44

Hetero’s hebben nét iets meer anaal sex dan homo’s. But don’t let facts stand in the way of a good story. In zijn laatste programma noemt Youp zijn pisnicht-critici ‘het gilde van de bruine ster’. “Dat is een ironische grap. Jiskefet deed het ook.” (Poup van ‘Hek)

Gast
Jos van Alt
december 6, 2020 13:26

Help me even herinneren dat ik NIET naar m gaat kijken. Teiltje !!!

Gast
Moeder van pisnicht
december 6, 2020 12:12

Bah ik heb al nooit iets aan die vent gevonden maar nu helemaal niet hoe durft hij zo over homo’s te praten de ouwe zak
Hij moet eens nadenken ( ooh nee kan hij niet ) over hoeveel pijn hij er mee doet
Ook de familie en ouders
Nou ik zeg maar 1ding ik ben beretrotst op mijn zoon ook al is hij in zijn woorden een pisnicht

Gast
Tonnie Rober
december 6, 2020 11:27

Wat is nou weer ‘boomergedrag’?

Gast
Rianne
december 6, 2020 11:04

Lafaard !! Laat homo`s dan ook met rust aub !!

Gast
Ome Cor
december 6, 2020 11:45
Antwoord op  Rianne

Ja Youpie, homo of lesbo zijn is geen keuze; het is zoals het is en so what!
Jij daarentegen hebt WEL ‘n keuze: lafaard of geen lafaard zijn. What’s it gonna be, meneer de “komiek”?

Gast
Harry:-D
december 6, 2020 08:46

Respect, Youp

Ik had het, eerlijk gezegd, ook
wel een beetje verwacht nadat
ik je van de week met een auto-
matje onder je arm de moskee
uit zag lopen…

Laatst bewerkt 1 maand geleden door Harry:-D
Gast
Tobias
december 6, 2020 08:25

Laffe man.

Gast
Tjaad 1488
december 5, 2020 22:45

De Arabieren etc. hebben nu eenmaal iets (een vrij achterlijke zand religie) dat heilig voor ze is.
Dat kennen wij in dit liberale gefeminiseerde LGBT soyboy continent niet meer.

Het is tijd dat de Europeaan zijn kracht terug neemt. Verwerp feminisme, marxisme, liberalisme, LGBT en al die andere degenerate troep.
Omarm traditionalisme!

Gast
Pieter
december 6, 2020 10:00
Antwoord op  Tjaad 1488

Wat doe ik als homo tegen ‘de kracht van de Europeaan’?

Gast
bos
december 6, 2020 16:01
Antwoord op  Pieter

Wat denk je dat er onder die turken en marokanen zitten moet je zien als de moskee uit gaan allemaal verklede kerels als vrouwen met hele lange jurken en deze lui praten over homo;s in ons eigen land hun zijn maar inteelt dus hou op over homo’s ,

Gast
Rick
december 5, 2020 19:16

Huilie huilie Youp.

Gast
Ome Cor
december 5, 2020 18:31

Hee Youpie, da’s discriminatie hè, wel de mietjes maar niet de Isla-mietjes.
De ware mietjes zijn de Isla-mietjes met de profeet (anagram voor fop-reet) als voorman van de jurk-dragers, die zijn onderdanigen opdraagt om 5x per dag te bukken met het kontje omhoog.

Gast
Corry Jankbal
december 5, 2020 18:31

Homo’s slaan je niet in elkaar. Ze stelen niet, breken niet in, geen straatterreur, en ze plegen geen terreurdaden. Moslims daarentegen…Ik dacht dat Youp een Joodse vrouw had? Dan loopt niet alleen hijzelf gevaar. Triest dat dit Nederland is, anno 2020. Waar blijven nu de demonstraties op De Dam? Zou de hypocriete Femke Halsema hier iets over durven te zeggen?

Gast
Respect ✌️
december 5, 2020 18:28

Paar goede grappen over pisnichten is ook niks mis mee maar dan willen die mietjes meteen weer met de handtas slaan.

Gast
Henk K.
december 5, 2020 18:19

Gelukkig mogen wij ook gewoon grappen maken over die conservatieve klootzak.

Gast
Carl
december 5, 2020 18:03

Slappe zak.

Gast
StefanV
december 5, 2020 17:44

Het zegt veel over de tijd waarin leven: cabaretiers die zelfcensuur toepassen. Het wordt alleen maar erger. Nog even en je kunt helemaal niks meer zeggen, behalve alleen nog de wenselijke mening. Denk ook even terug aan hoe de BBC eerder dit jaar aflevering van Fawlty Towers censureerde. We gaan steeds meer naar een soort DDR-samenleving.

Gast
Robert
december 5, 2020 17:34

Wat een flappydrol zeg die youp.
Het lijkt mij niet meer van deze tijd om homo’s te bespotten, bovendien is het voor veel homo’s verdrietig.
Ik hoop dus dat die een keer flink te grazen wordt genomen door een stel homo’s en dat hij, net als over de islam, geen grappen meer durft temaken.

Gast
Rik
december 5, 2020 17:22

Vreselijke man. Nul begrip.

Gast
Marco
december 5, 2020 17:00

We kunnen Youp wel een lafaard noemen, maar feit is helaas dat niemand het meer durft. Zover zijn we al gekomen in het ooit zo vrije Europa. Diep triest eigenlijk.

Gast
Tobias
december 6, 2020 08:29
Antwoord op  Marco

Hans Teeuwe heeft wel lef. Maar hij is helaas wel de enige.

Gast
Xavier
december 5, 2020 16:40

Die Joep lijkt me een soort relnicht die nog niet uit zijn kast durft te komen.

Gast
Lariekoek
december 5, 2020 16:36

Degenen, die Youp een lafbek vinden, moeten dan maar het goede voorbeeld geven. Zij moeten de profeet Mohammed belachelijk maken a la Charlie Hebdo.

Gast
Logicus
december 5, 2020 16:30

Dus Youp beledigt homo’s persoonlijk omdat hij dan niet met een mes wordt afgeslacht en durft een imaginair persoon met middeleeuwse denkbeelden niet te beledigen omdat sommige allahvolgers niet goed bij hun hoofd zijn.

Gast
Jaapww
december 5, 2020 16:29

Kijk en zo hebben de terroristen precies bereikt wat ze wilden en de moslim zijn hen zeer dankbaar.

Gast
Richie
december 5, 2020 18:42
Antwoord op  Jaapww

Als Youp daardoor geen grappen meer maakt dan ben ik de terroristen ook dankbaar.

Gast
Wiek Molenaar
december 5, 2020 15:50

Kleine laffe dikzak! Katholieken etc. durft ie wel af te zeiken. Die zullen niets doen. Wat een ongelooflijke lafbek is het toch. Hoop dat die oudejaarsconferance niet doorgaat. Meneer wou je toch meer publiek voor de sfeer.

Gast
Simon
december 5, 2020 15:35

Er is ook wel zeer uitgebreid op doorgevraagd in het interview. Ik vind pisnicht soms een goede typering van Albert Verlinde maar vind dat je het niet te vaak moet zeggen.

Gast
Bor
december 5, 2020 15:49
Antwoord op  Simon

Sommige verdienen het zo genoemd te worden. Maar Youp heeft het in het algemeen niet zo op met homo’s. Dat is het probleem met van ’t Hek. Daar zou die is eerlijk in moeten zijn.

Gast
Ruud
december 5, 2020 16:31
Antwoord op  Bor

Vermoedelijk onderdrukt hij zelf zijn homogevoel, daar heb je het meeste last van. Hij moet gewoon eens stoopen met dat pisnichterige, is vervelend. Bedenk eens wat anders

Gast
Ttt
december 5, 2020 15:29

Natuurlijk moet het kúnnen om elkaar pisnicht en theedoek te mogen noemen. Maar moet dat dan ook persé gebeuren steeds?

Er zijn talloze columnisten en cabaretiers die grappig waren of zijn, zonder constant tegen het gevoelige been van anderen te (willen) schoppen.

Groei op, en heb een beetje respect voor elkaar aub.

Gast
Mark
december 5, 2020 15:22

Kijk maar uit voor repercussies van de gay community. Voor je het weet heb je een relnicht met plumeau achter je aan…

Gast
Frans.D
december 5, 2020 15:21

Youp is een lafbek.

Gast
appel
december 5, 2020 14:49

jammer, is geen held zoals Van Gogh of Hans Teeuwen en ook geestig en kritisch Martin Bosma

Gast
Mark2
december 5, 2020 14:47

Zwakke man! Zonder iets van zelfspot! Echt al lang over de houdbaarheidsdatum heen!

Gast
Koen
december 5, 2020 14:46

lafaard!

Gast
K Waterreus
december 5, 2020 14:37

Lafbek!

Gast
Wendy's dealertje
december 5, 2020 14:34

Youp = linksche graaier

Gast
Bor
december 5, 2020 14:17

En als we youp nou is een ouwe ‘pisjood’ noemen. Of mag dat niet.

Gast
Maup Caransa
december 5, 2020 15:14
Antwoord op  Bor

Hij is niet jo ods.

Gast
Maup Caransa
december 5, 2020 15:17
Antwoord op  Bor

Youp van ’t Hek en partner Debbie Petter zijn vrouw is joods.

https://edwinjanssen.photoshelter.com/image/I0000FEyEDX.Nndo

Gast
Help
december 5, 2020 14:14

Lafbekken: Wel volop op het orgel met hun haat tegen Fortuyn, Trump, Wilders of Baudet. Dat is zo lekker veilig. maar als het over Islam gaat, snel onder de dekens.
Trouwens: Fortuyn is dood gemaakt, Trump wordt al 4 jaar 24/7 wereldwijd kapot gemaakt, Wilders wordt al 15 jaar 24/7 bewaakt en nu het nieuwe item: Baudet, die door het voltallige mediakartel en omgeving (zoals Geen Stijl en TPO) helemaal in de vernieling wordt gebracht. ZONDER WEERWOORD !!!!!!!!!
Lekker veilig bij de vrienden van de media, zoals Van het Hek of De Vries dat altijd doen.

Gast
Sport 7 kijker
december 5, 2020 14:26
Antwoord op  Help

Zonder weerwoord? Alsjeblieft zeg. Baudet huilt alleen maar over ‘trial by media’, maar hij had en heeft de media keihard nodig om zijn titanic partij te redden die hij zelf tegen de ijsberg heeft gevaren.

Gast
Sapperdeflap zeg!
december 5, 2020 15:11
Antwoord op  Help

Je hebt inderdaad hulp nodig. De door jou genoemde haatzaaiers horen niet thuis in onze samenleving.

Gast
Adolf H
december 6, 2020 00:00
Antwoord op  Sapperdeflap zeg!

Waar wil jij ze dan opbergen?

Gast
Maup Caransa
december 5, 2020 15:30
Antwoord op  Help

Help, Help, Help, Help, Help, Help, Help, Help,!

Gast
x x
december 6, 2020 00:01
Antwoord op  Maup Caransa

Intens flauw

Gast
Paige Turner
december 5, 2020 14:13

Youp is daar vrij in.

Homo is geen religie.

Gast
Piet Pannelap
december 5, 2020 14:08

Al decennia is (hypocriete) Youp over de hill. Wegwezen…! Tijd voor nieuwe grappenmakers. Dus wél voorzien van ruggengraat.

Gast
Smerig zwijntje
december 5, 2020 14:47
Antwoord op  Piet Pannelap

Staat een regime meer toe dan middle-of-the-road hofnarretjes?

Gast
Donald
december 5, 2020 14:03

Kan je zien wat een schijnheilig stuk vreten het is. Doet niet eens meer de moeite zijn vooroordelen, angst en lafbekkerij te relativeren. Gecapituleerd voor een middeleeuws geweldadig bij elkaar gejat zandbak geloof. Maar wel christenen en hun geloof afzeiken, want die keren de andere wang toe. Stinkend stuk vuilnis.

Gast
x x
december 6, 2020 00:02
Antwoord op  Donald

Stinkend stuk vuilnis niet, maar de rest klopt m.i. wel.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen