Voor derde jaar op rij: RTL 4 wint Sinterklaas-battle van NPO 1
De kijkcijfers van zaterdag 5 december 2020 (SKO) – De Sinterklaas-show van RTL 4 heeft voor het derde jaar op rij meer kijkers getrokken dan de Sinterklaas-show van NPO 1.
Twee jaar geleden verhuisde Paul de Leeuw met zijn traditionele tv-show op Pakjesavond van NPO 1 naar RTL 4. Uiteraard besloot NPO 1 om óók een tv-show te blijven maken op Pakjesavond, maar dan met Dieuwertje Blok. Beide shows doen het prima, maar tóch blijft Paul de dominante partij op deze feestavond.
Paul wint van Dieuwertje
Twee jaar geleden stond de Sint-show van Dieuwertje om 20.30 uur en die van Paul om 21.30 uur en keken er respectievelijk 1,4 miljoen en 1,6 miljoen kijkers. Vorig jaar stonden de shows récht tegenover elkaar: Dieuwertje had er toen 1,1 miljoen, terwijl Paul er 1,3 miljoen had.
Van dat recht tegenover elkaar uitzenden is uiteindelijk vooral de kijker de dupe. Dit jaar overlapten de shows daarom maar een kwartier met elkaar: Heerlijk Avondje voor Sinterklaas scoorde bijna 1,1 miljoen kijkers (19 procent marktaandeel) op NPO 1 en Sint en Paul Pakken Uit trok ruim 1,1 miljoen kijkers (22 procent).
Stort RTL’s Pakjesavond in?
De grote vraag is nu: stort de Pakjes-avond van RTL 4 volgend jaar in? Paul de Leeuw besloot onlangs om zijn exclusieve contract met RTL niet te verlengen en nu is hij te zien als presentator van de talkshow Op1 op NPO 1. Het zou kunnen dat Paul op projectbasis de Sinterklaas-show van RTL 4 blijft maken, maar dat is volgens hemzelf allerminst zeker.
Op de vraag of dit zijn laatste Sinterklaas-show is bij RTL, zei Paul afgelopen week nog in Beau: “Ja, misschien wel. We zijn uit elkaar, maar niet uit elkaar voorgoed. Ik weet niet wat de toekomst gaat brengen, maar ik heb met heel veel plezier voor RTL gewerkt.”
Oh Wat Een Jaar aan kop
Niet de Sinterklaas-shows, maar de Chantal Janzen-show Oh Wat Een Jaar was de winnaar op prime time met ditmaal 1,2 miljoen kijkers (22 procent). NPO 1 trok na de Sinterklaas-show 806.000 kijkers (15 procent) met Kamp van Koningsbrugge.
Het brons op prime time gaat naar SBS 6, dat met De Top 4000 Muziekquiz 703.000 kijkers (14 procent) scoorde. Daaraan voorafgaand deed Wie Het Laatst Lacht met Wendy van Dijk 604.000 kijkers (11 procent).
Verder keken de meeste mensen op prime time naar Ajax – Twente met 548.000 kijkers (10 procent) op FOX Sports 1 en Sterren op het Doek met 533.000 kijkers (9 procent) op NPO 2.
Top zes
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- NPO 3 scoorde met Morden I Sandhamn: 406.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Mug: 215.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Sleepless in Seattle: 181.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI NY: 179.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Batman v Superman Dawn of Justice: 153.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met The Three Musketiers: 138.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Kassa (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (923.000), Half acht nieuws (897.000), Autosport F1 GP BHR KW (816.000), EenVandaag (764.000), RTL Boulevard (688.000) en Lachen om home video’s (541.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,1 miljoen), Shownieuws (567.000), Hart van Nederland (564.000) en Studio Sport (444.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 12 procent.
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.796.000 | 01. NPO1 / 20.6% |
02. Oh Wat Een Jaar (RTL4) 1.248.000 | 02. RTL4 / 18.1% |
03. Sint en Paul pakken uit (RTL4) 1.135.000 | 03. SBS6 / 11.9% |
04. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.119.000 | 04. NPO3 / 5.8% |
05. Heerlijk Avondje voor Sinterklaas (NPO1) 1.077.000 | 05. NPO2 / 5.2% |
06. Kassa (NPO1) 1.071.000 | 06. FS1 / 4.9% |
07. Journaal 18:00 (NPO1) 923.000 | 07. RTL5 / 2.7% |
08. Half acht nieuws (RTL4) 897.000 | 08. RTL8 / 2.6% |
09. Autosport F1 GP BHR KW (Ziggo) 816.000 | 09. NET5 / 2.6% |
10. Kamp van Koningsbrugge (NPO1) 806.000 | 10. Vero / 2.4% |
11. EenVandaag (NPO1) 764.000 | 11. RTL7 / 1.9% |
12. Top 4000 Muziekquiz (SBS6) 703.000 | 12. SBS9 / 1.3% |
13. RTL Boulevard (RTL4) 688.000 | 13. ZiggoSel / 1.2% |
14. Wie het laatst lacht (SBS6) 604.000 | 14. FS2 / 0.9% |
15. Shownieuws (SBS6) 567.000 | 15. Discov / 0.8% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 31,6% | |
02. RTL Nederland 26,2% | |
03. Talpa TV 18,2% |